Citat:
Ursprungligen postat av
colabulle
Jag har följt detta spel till och från då man ser video på youtube eller läser om det då och då på gaming hemsidor, Det verkar otroligt coolt men känns som att det aldrig kommer bli färdigt pga att typ en dag kommer någon stämma någon inom företag för stöld av tillgångar eller någon dra sig ur och tar då med sig sin teknik och sina resurser och så läggs spelet ned i väntan på "personal" som kan bygga vidare. Eller stämning att någon göra mera än andra och lämnar då projektet, För om de lyckas kommer det bli ett otroligt spel som kommer sätta standarden för spel i framtiden?
Det är också världen dyraste producerade spel med en kostnad på 277 921 675 dollar i sek blir det lite över 2,5 miljarders svenska kronor (2,715,822,815)
Det är sinnes sjuka summor! Och har jag fatta rätt att alla dessa pengar kommer via patreon och liknande hemsidor samt folk som köpt spelet samt dessa olika "pledge" paket billigaste just nu 600 kr eller dyraste lite över 13 tusen. Hur kan man inte då bli färdigt? känns som att de kanske prioriterar lite fel saker? eller har jag fel? Jag spelar det inte så kan inte säga hur det är.
Vilket leder till min egentliga fråga, HUR är detta spel att spela just nu? kan man spendera och göra lika mkt som i andra spel? Åka på olika uppdrag olika = olika i alla set och vis? Besöka olika vrak i rymden eller stationer etc? Elle är det väldigt linjärt och bara att de tagit kopior på uppdrag men ändrat färgen på asteroiden/huset/vraket eller namnet på uppdraget? etc? Kan man bountyhunta? och ta faktiska fångar?
OM jag skulle börja spela det idag hur mkt tid kan jag tänkas lägga ned och oftast få olika upplevelser? bortsett ifrån att självklart jag måste grinda för att få pengar (vet att man kan behöva lägga ned timmen för att få ihop 30K in game valuta) och kunna köpa och uppdatera/uppgradera mina saker, skepp, armour vapen, etc?
Kan det jämföras med tex Nya Tomb raider serien, eller ett call of duty spel i tanken på va som finns i spelet* eller är det bara en stor jäva sandlåda där du kan åka hit och dit, fakta en sak hit och dit, jaga bounty genom att skjuta ned ett/flera skepp, mining och sälja, är det dessa 3 saker du kan göra?
mvh!
Jag har följt spelet ett antal år nu. Jag spelar väldigt sällan själv. När jag spelar så spelar jag själv och då känns det inte särskilt roligt. Det kan antingen bero på att jag är för gammal för att spela spel (att jag har tröttnat helt enkelt) eller att spelet i sig inte har tillräckligt med aktiviteter. Jag har skrivit tidigare vad de har uppdaterat spelet med och det senaste är att man hamnar i fängelse om man gör något olagligt. För att släppas ut från fängelset så kan man vänta i mellan 30 minuter och 10 timmar (beroende på vilken dom man fått) eller så kan man jobba i gruvan vilket gör att straffet förkortas till 20-30 minuter. Eller så kan man försöka sig på att rymma från fängelset, vilket är svårt. Man måste gå genom en grotta och hoppa och hitta rätt men efter 30 minuter är man ute. Då är det bra om man har någon som hämtar upp en med ett rymdskepp.
Det andra som de har lagt till i spelet är känslighet för köld och värme. Nu behöver man tänka lite på vad man har på sig för kläder för att klara sig mot vädret. Dessutom har de infört en mat-stapel vilket innebär att man måste fylla på sitt matförråd (äta) lite då och då.
New Babbage är det nya stället som de lagt in i solsystemet vilket är en stad med vackra miljöer, dansgolv och en snabb tunnelbana.
Det finns en del att göra. Man kan "mina": Du köper miningutrustning, åker iväg och "minar"( jag kommer inte på det svenska ordet) och åker sedan och säljer det. Man kan även trada saker som man köper på en planet/måne och säljer det på en annan. Man kan även ta bounty missions - både AI-missions och player-missions. Man kan även tjäna pengar på att leverera saker mellan olika planeter. Med de pengar som man tjänar kan man uppgradera sitt skepp, köpa nya kläder, nya vapen och sånt. Just nu består star citizen av ett solsystem med tre planeter och ett 15-tal månar med ett 30-tal rymdstationer. I höst så öppnas förhoppningsvis porten till ett andra solsystem (Pyro).