2005-04-08, 13:38
Medlem
Av tråden att döma så är inte Rosengården det största problemet. Om man nu skall vara lite spekulativ så tror jag faktiskt inte att grabbarna i Rosengård är särskilt intresserade av att starta ett frihetskrig mot svensken, de strömmningarna finns nog mer hos de etniska skåningarna. Jag tror inte heller att ett ras/religionsinbördeskrig skulle ha sin start i Rosengård eller Malmö, det är helt enkelt för många invandrare/muslimer på plats redan. i Rosengård är ju svenskarna i klar minoritet.

Inbördeskriget skulle nog lika gärna få sin start i Bergsjön eller nån förort till Stockholm. Jag skulle faktiskt tro att risken är betydligt större där. Jag kan dock inte sätta fingret på varför det känns så för mig. Hur som helst så är det ju ett problem vi skåningar borde få sköta själva utan inblandning av rikssvenskarna. Detta eftersom jag tror att oavsett om man är skåning eller muslim eller vad som helst som är bosatt i Skåne så blir nog inte situationen bättre att det sitter några självgoda stockholmare och dikterar vad som är rätt och fel, och vad som skall ske i kornboden...

Jag säger bara ortsnamnen Loshult, Glimåkra, Gråshult, Hästveda, Örkened, Getabäck, ja de flesta ortsnamn i Göingebyggden bör vårdas lika vördnadsfullt som svenskarnas Breitenfeldt osv.

Likaså bör namnen på börderna Trued, Pehr, Sven, Nils, Erik, Olof och Karl Månsson hållas i helig åminnelse. Likaså Bonden Olof Ingemansson som beväpnad med en hacka och en handfull drängar slogs mot den svenska överheten. Glöm inte heller den välkände kämpen Caspar Due som överlevde kriget men spetsades 1680 av en svensk trupp under Karl Xl befäl. Denne konung visste då inte om den agressiva magcancern som skulle avsluta hans liv sjutton år senare, närmare bestämt den 5 april 1697 klockan 10 på kvällen. I Skåne och Göinge var denna man inte saknad

Citera
2005-04-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Av tråden att döma så är inte Rosengården det största problemet. Om man nu skall vara lite spekulativ så tror jag faktiskt inte att grabbarna i Rosengård är särskilt intresserade av att starta ett frihetskrig mot svensken, de stömmningarna finns nog mer hos de etniska skåningarna. Jag tror inte heller att ett ras/religionsinbördeskrig skulle ha sin start i Rosengård eller Malmö, det är helt enkelt för många invandrare/muslimer på plats redan. i Rosengård är ju svenskarna i klar minoritet.

Inbördeskriget skulle nog lika gärna få sin start i Bergsjön eller nån förort till Stockholm. Jag skulle faktiskt tro att risken är betydligt större där. Jag kan dock inte sätta fingret på varför det känns så för mig. Hur som helst så är det ju ett problem vi skåningar borde få sköta själva utan inblandning av rikssvenskarna.

Vi blandar oss in hur mycket vi vill, Skåne tillhör Sverige och ni borde vara tacksamma att ni besparas att ha en så ful flagga som danebrogen.

Araberna m.fl. är inte tillräckligt organiserade för att starta något "frihetskrig", men om dom gör det så kommer striden att föras i våra hem, med våra vänner, med våra familjemedlemmar... och uppriktigt talat vet jag inte hur man bekämpar sin egen familj.

Genom att du kallar dessa människor för eventuella frihetskämpar ger du dom en ställning de inte förtjänar. Jag vill dra en historisk parallell med visigoterna, då de flydde ifrån hunnerna och fick asyl i Byzans under 300-talet e.v.t. Antalet flyktingar uppnådde ungefär en miljon, och cirka tvåhundratusen av dom var vapenföra män.
Dessa samlades i norra Byzans, och fick stanna där. Den byzantinska staten försökte betala deras underhåll, men de var så pass många, och priserna på mat trissades upp. Gissa vad dessa flyktingar gjorde, som byzantinarna så vänligt hade släppt in och försökt försörja? Just det, dom tog till vapen och marscherade mot Konstantinopel och hann ställa till med en hel del hyss innan
innan dom fick på moppen. (Källa: Byzantinsk historia av Alf Henrikson)
Var dom frihetskämpar? Nej, de gick från att vara flyktingar i nöd till erövrare som bringade död.

Vad kan vi då lära oss av detta?
Jo, vi borde sluta se flyktingar som offer och istället inse att de är potentiella fiender för landet Sverige. Visst, västgoterna var ett enda folk och hade lätt att samarbeta med varandra för att de hade så mycket gemensamt, jämfört med Sveriges flyktingar, men jag tycker ändå att exemplet går att applicera på Sverige.

Passar verkligen detta in under Hobby & Fritid?
Citera
2005-04-08, 14:24
Medlem
Skåne TILLHÖR inte Sverige, jag kan sträcka mig till att säga att Skåne är en DEL av Sverige. Att hävda att det TILLHÖR är någon form av subtilt ockupationsmaktssnack som inte går hem här nere.

Jag kallar inte araberna för frihetskämpar någonstans i mitt inlägg, det är du som begagnar det utrycket. Jag skriver däremot att det INTE är troligt att araberna skall starta ett frihetskrig i syfte att frigöra sig från svensken. Jag tror att risken för ett inbordeskrig startat av araber inte är stor, absolut inte större här än någon annanstans i Sverige.
Citera
2005-04-08, 14:34
Medlem
Citat:
Skåne TILLHÖR inte Sverige, jag kan sträcka mig till att säga att Skåne är en DEL av Sverige. Att hävda att det TILLHÖR är någon form av subtilt ockupationsmaktssnack som inte går hem här nere.

Jag kallar inte araberna för frihetskämpar någonstans i mitt inlägg, det är du som begagnar det utrycket. Jag skriver däremot att det INTE är troligt att araberna skall starta ett frihetskrig i syfte att frigöra sig från svensken. Jag tror att risken för ett inbordeskrig startat av araber inte är stor, absolut inte större här än någon annanstans i Sverige.

Ett "frihetskrig" utkämpas väl rimligen utav "frihetskämpar"?
De invandrare jag fruktar är inte de som har starka band med sina hemländer, utan de som blir "amerikaniserade" och ghettoiserade med gangsters som förebilder, om vi har något att frukta så är det dessa typer om du frågar mig. De kommer inte starta ett inbördeskrig men icke desto mindre kan de utgöra ett hot mot Sverige om de organiserar sig och bedriver kriminell verksamhet. Skulle hellre vilja öppna gatstrider då man klart och tydligt vet som är fienden, än en brottsorganisation som arbetar i det dolda och parasiterar på Sverige.
Citera
2005-04-08, 14:47
Medlem
Jag vet inte riktigt vad du menar med amerikaniserade... men jag tror jag fattar..alltså "gängsammanslutningar" ala hiphop-kids i förorten?

Sånt finns ju en hel del i Malmö, men det är ju inte så att alla invandrare är gängmedlemmar eller hiphopare. Många av de som bor i Rosengård skulle nog knappast beskriva sig själva som amerikaniserade. Antagligen skulle de inte alls känna igen sig i den beskrivningen, skulle tror att just Rosengård är ett av det mest antiamerikanska områdena i Sverige.

När det handlar om parasiter och annat patrask så finns det minst lika många svenskar som lever sina liv på liknande vis. Det ser man ju inte minst här på flashback där folk spyr galla över hur lite bidrag de får, eller hur kass arbetsförmedlingen är, eller att de inte får behålla sitt studiemedel när de inte presterar resultat i skolan. I många länder existerar inte dessa system överhuvudtaget.
Citera
2005-04-08, 14:56
Bannlyst
kaizer: låter som om du borde komma på nästa Lunda-träff
Citera
2005-04-08, 15:02
Medlem
Det verkar trevligt och låter lockande, vad gör ni för nått då och var brukar ni träffas?

Vi kan ju alltid tåga ut till monumentet och hylla de danskar som fick sätta livet till mot barbarerna från norr....
Citera
2005-04-08, 15:20
Bannlyst
Citat:
Det verkar trevligt och låter lockande, vad gör ni för nått då och var brukar ni träffas?
Jag har varit på två FB-träffar. En i december 2004 (Lament, Tippi Hedren) och en i förrgår (Lament, nacho, General Nogi). Vi snackade lite om olika saker bara.

Det är tänkt att vi ska ha en FB-träff i parken nån gång i maj.

Citat:
Vi kan ju alltid tåga ut till monumentet och hylla de danskar som fick sätta livet till mot barbarerna från norr....
Heh, jo
Citera
2005-04-08, 15:42
Bannlyst
Så, nu skärper vi oss lite, va?
Denna tråd handlar om ev inbördeskrig, förstör inte det ämnet nu.

Vill ni snacka skåne kontra Sverige så är det bara att starta en ny tråd.
Citera
2005-04-08, 20:20
Medlem
För att återvända till topic. Jag tror risken för inbördeskrig i så fall faktiskt är större i norra Sverige där samerna har verkliga krav, dvs rätten till viltet och betesmarkerna. Äganderättsfrågor är just en sådan fråga som kan balla ur hur mycket som helst.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att samerna vid några tillfällen i mitten av nittiotalet uppvisade rent militäriska fasoner mot svenska kraftbolag, jag vill minnas att det handlade om sabotage av kraftledningar. Vill minnas att de sprängde ner någon stolpe någonstans i norr. Huir som helst tror jag mer på ett samiskt uppror än att gängen i Malmö skall skapa en situation som liknar inbördeskrig. Samerna har en sakfråga att kämpa för, de är en relativt homogen grupp med egen kultur, eget språk och traditionellt sett eget land, de har dessutom ordnade former för beslutsfattande och spridning av information. Detta är betydligt mycket mer än vad malmögängen har.
Citera
2005-04-08, 22:33
Medlem
one and agains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
När tror ni att inbördeskriget kommer. 1. i Europa? 2. I Sverige?
Är vår arme rustad för ett inbördeskrig?

Personligen tror jag på balkanliknande krig i europa nånstans inom 24 månader och därefter i Sverige. Kriget kommer att stå mellan muslimska värderingar och västerländska värderingar. Ett ideologiskt krig helt enkelt som redan försegår i många förorter där svenskar redan idag flyr ifrån.
Idioti på hög nivå.

Att ett inbördeskrig skulle bryta ut i Sverige innom någon överskådlig tid är fullständigt orimligt. Lika orimligt är det att det skall ske på stora delar av den europeiska världsdelen. Visst skulle det kunna ske på begränsade geografiska områden i Europa, men ingenting som skulle få långtgående konsekvenser för Europa som helhet.

Muslimerna har ingen som helst chans att starta någonting dylikt idag, och de kommer inte heller at få det innom de närmaste 24 månaderna. Visst kan de ställa till med terrordåd och dylikt, men därifrån är vägen lång till inbördeskrig eller någon typ av ofred.

Och nej, Sveriges försvarsmakt är inte rustad för inbördeskrig, den skulle inte ens klara av att genomföra höstens älgjakt på ett effektivt sätt.
Citera
2005-04-08, 22:37
Medlem
one and agains avatar
Citat:
För att återvända till topic. Jag tror risken för inbördeskrig i så fall faktiskt är större i norra Sverige där samerna har verkliga krav, dvs rätten till viltet och betesmarkerna. Äganderättsfrågor är just en sådan fråga som kan balla ur hur mycket som helst.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att samerna vid några tillfällen i mitten av nittiotalet uppvisade rent militäriska fasoner mot svenska kraftbolag, jag vill minnas att det handlade om sabotage av kraftledningar. Vill minnas att de sprängde ner någon stolpe någonstans i norr. Huir som helst tror jag mer på ett samiskt uppror än att gängen i Malmö skall skapa en situation som liknar inbördeskrig. Samerna har en sakfråga att kämpa för, de är en relativt homogen grupp med egen kultur, eget språk och traditionellt sett eget land, de har dessutom ordnade former för beslutsfattande och spridning av information. Detta är betydligt mycket mer än vad malmögängen har.
Jag har tillbringat några år av mitt liv i sametäta områden. Jag vågar gå i graven på att samerna aldrig kommer att ställa till med ett inbördeskrig i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in