2012-10-14, 20:05
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Var med och röjde ut en gammal affär och bar nu i helgen.
Den har vari stängd i över 20 år.

Vi hittade blad annat både vin och Whisky.
Ja det var närmare 100 flaskor Whisky och lika många vin flaskor.
Whiskyn var i riktigt gammal "utsirade" en liters flaskor.

Whiskyn smakade utmärkt och dom flesta flaskorna var av sorten
hundra piper, normalt sett en medel klass Whisky från Skottland med lagom rökt smak.
Men dessa var riktigt "bruna" i färgen och hade en fylligare smak.

http://wannabewodehouse.blogspot.se/2010/07/hotting-bottle_10.html

en bit ner på sidan.

Vinet var mesta dels rött och av varierande märken.
Ja det smakade också gott och fylligt.

Men till frågan, kan det finnas något värde i så pass gammal Whisky?
Kanske bara synd att dricka det som "vad för något som helst"?
Eller är det bara värt det där extra om det fått stå kvar på sina ekfat?
Lika så rött vin är alla "märken" värda något om dom blir gammal?

I och för sig hade jag inte tänkt sälja något.
Men intressant att veta, för man kunde ha det till lite finare fäster.

Rullkragen
Citera
2012-10-14, 20:16
Medlem
Rotners avatar
Det handlar naturligtvis om kvalitén på whiskyn eller vinet. Billiga viner och whisky som inte är single malt eller som är är gjorda på majs (som de amerikanska whiskyena) får ingen större effekt av att lagras och kan dessutom sjunka i kvalité. Sen så handlar det också om hur de har stått lagrade. Om flaskorna stått i direkt solljus eller har stått i mycket artificiellt ljus så kan dessa sjunka i kvalité.
Senast redigerad av Rotner 2012-10-14 kl. 20:18.
Citera
2012-10-14, 20:19
Medlem
sommarlovs avatar
Lämna till en auktion, be om reservationspris, dvs om ingen betalar tillräckligt får ni tillbaka varorna.
Och sälj per flaska...
Citera
2012-10-14, 20:36
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotner
Det handlar naturligtvis om kvalitén på whiskyn eller vinet. Billiga viner och whisky som inte är single malt eller som är är gjorda på majs (som de amerikanska whiskyena) får ingen större effekt av att lagras och kan dessutom sjunka i kvalité. Sen så handlar det också om hur de har stått lagrade. Om flaskorna stått i direkt solljus eller har stått i mycket artificiellt ljus så kan dessa sjunka i kvalité.

Whisky lagras inte i glasflaskor. Vad flaskorna kan tänkas vara värda har jag dock inte en aning om. Förmodligen inte speciellt mycket, men de går väl kanske att kränga iväg på någon aktion för nån liten slant.
Citera
2012-10-14, 20:37
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja dom stod i källaren, som var ganska kall och mörk.
Där lagrades även rökt kött och korv, så jag skulle tro att miljön var nästan perfekt för lagring.

Vi satt och jämförde Whiskyn på den lokala baren och en ny flaska av denna sort hundra piper var mer ljus brun och smakade mildare, medan dessa var riktigt mörka i färgen och mer sträva eller vad man kan säga.
Några förslag jag fick på baren var att förr gjorde dom Whiskyn på riktiga ek-fat men numera är det typ vodka med ek-spån som får dra i plast tunnor.
Men ingen här är experter utan bara gissar.

Ja att lämna dom till en auktion kunde kanske vara något, men jag vill inte sälja något som jag fick ta för vi städade upp ett dödsbo.
Byn är liten där jag bor och sådant kan ses som girighet.
I så fall är det nog bättre att ge en del flaskor till den lokala bar ägaren.
Som får bjuda på det vid finare tillfällen som jul och nyår.

Intressant att veta det kan bero på vad Whiskyn är tillverkad av för att höja kvaliteten.

Rullkragen
Citera
2012-10-14, 20:47
Bannlyst
Ännu en som inte fattar att starksprit som t ex whisky slutar mogna så fort den buteljerats? Hade du snackat vin så hade det varit en annan sak.

Men visst finns det ett värde även om smaken inte mognar sen den dag whiskeyn tappades upp på flaska.
Citera
2012-10-14, 20:57
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Ännu en som inte fattar att starksprit som t ex whisky slutar mogna så fort den buteljerats? Hade du snackat vin så hade det varit en annan sak.

Men visst finns det ett värde även om smaken inte mognar sen den dag whiskeyn tappades upp på flaska.

Tackar för det svaret!

För vi har suttit och gissat att det är väldigt exklusivt, men jag hade misstankar om att det måste vara kvar på Ek faten.

Kanske till och med dom gamla glasflaskorna är värda mer än Whiskyn.

Men vinet där emot är kanske något.
Skall ta och gå ut i garaget och se vad dom heter.
Vill minnas några var Gato negro, Don Hugo och Finca de Flick

Rullkragen
Citera
2012-10-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tackar för det svaret!

För vi har suttit och gissat att det är väldigt exklusivt, men jag hade misstankar om att det måste vara kvar på Ek faten.

Kanske till och med dom gamla glasflaskorna är värda mer än Whiskyn.

Men vinet där emot är kanske något.
Skall ta och gå ut i garaget och se vad dom heter.
Vill minnas några var Gato negro, Don Hugo och Finca de Flick

Rullkragen

Visst sker det en viss förändring i spriten om den får ligga länge, men att kalla det för lagring eller att den blir bättre av att stå på flaska är fel. Visst... det är väl inte omöjligt att den även kan bli bättre, men det är väldigt marginellt.

Vill du bli av med en flaska så kan du alltid skicka en till mig. Vore kul att jämföra med det som finns i butik idag.
Whiskytillverkning är precis som vin, ett hantverk, så det kommer alltid finnas vissa smakskillnader mellan olika årgångar.

Tyvärr så är det en medelmåttig blend du hittat, så värdet är kanske inte så stort, men visst finns det intresse. För 20-30 år sedan var inte singelmalten så populär och det dracks mest blend. Och jag har hört och läst att vissa märken hade betydligt högre kvallitet då än de har nu. Ett sådant märke är Famous Grouse.
Värde? Idag är singelmalt hett, så hade det varit singelmat i flaskorna så hade du nog suttit på en mindre förmögenhet. Men inte osagt att dom ändå kan ha ett värde. Räkna med minst 150-200,- / flaska kanske upp till 500,- eller mer om det skulle råka vara samlarvärde på dom.
Citera
2012-10-15, 10:11
Medlem
Feadogs avatar
När det gäller whiskyn: Som andra sagt så ska inte whiskyn vara direkt annorlunda nu än när den buteljerades. Är det bra flaskor med täta förslutningar som stått mörkt så ska det inte ha hänt någonting alls. Eventuellt värde ligger i samlarvärdet då så gamla flaskor så klart är väldigt ovanliga.

När det gäller vinet så vore det kul att veta vad det är för något. Allt vin klarar inte 20-30 års lagring med behag. Är det enklare viner så är de förmodligen inte direkt värda nånting idag. Är det däremot lite bättre viner från vissa klassiska distrikt (Bordeaux, Bourgogne, Champagne, till viss del Piemonte (Barolo/Barbaresco), etc.) så kan de i bästa fall vara värda en hel del. Vore kul om du kunde skriva ihop en liten lista över vad det är för flaskor.
Citera
2012-10-15, 11:33
Medlem
Att det inte hänt något alls är väl nästan rätt. Allt vittrar med tiden, men om det märks på smaken är väl svårt att säga när man inte kan jämföra orginalet.

Sen skall man tänka på att vin innehåller en del levande jästorganismar även efter att den buleljeras (inte mycket då de självdör vid en viss alkoholstyrka) så därför förändras vinet ju längre den lagras. Gäller även andra jästa produkter som öl och cider. Starksprit är i princip öl/cider/vin som man destillerat och då finns ingen jäst kvar och därmed kommer den inte mogna i flaska, flaskan tillför heller ingenting till spriten, den är bara ett kärl den förvaras i tills att du dricker den.

Vin skall även vara lagrade liggandes då de har en kork som skall hållas fuktig av vinet. Vinkorken skall bara öppnas en gång, så därför har den en annan kvallitet än t.ex. whiskykork som skall öppnas och stängas flera gånger. Den vittrar även sönder av whiskyn pga den höga alkoholhalten, därför skall whisky lagras stående. Iaf vad jag har fått lära mig. Med reservation för helt felaktiga påståenden!
Citera
2012-10-15, 13:09
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Dom flesta vinflaskorna har stått upp i kartonger.
Vi öppnade tre olika sorter i går och två av dem var bra tyckte vi men den tredje hade en masa grums på bottnen som kom med när man slog upp det och det smakade mögel.

På etiketterna står det följande:
- Don Hugo Negre
- Don Hugo Rosado
- Gato Negro Cabernet Sauvignon
- Gato negro Vina San Pedro
- Carabantes vino tinto
- Oidor Reservas tinto
- Tempranillo La Legua
- Amayna Sauvignon Blanco

Där var även flera 20 liters dunkar av plast med något starkt sött vin som brun-rött i färgen och lite trögare i konsistensen.
Vi gissade på Cherry, det saknar etiketter.
Skulle gissa på 20 procent för det verkade starkt.
Men det odlas mycket plommon och körsbär i den trakten jag bor så kanske något baserat på det.
Ja, vi vågade bara smaka lite för det är kanske mindre nyttigt efter så många år på plast dunkar.
Kanske ofarligt att dricka?

I slutet av veckan skall jag in till stan och där lär vara en antik handlare som kan en del sådant.
Så jag tar med mig några flaskor och en dunk av det som vi tror är Cherry.
Bara kul och höra vad han säger.

Rullkragen
Citera
2012-10-15, 13:19
Medlem
Är dålig på vinsorter tyvärr...

Men plastdunkar är väl inte allt för nyttigt. Har dom legat 20 år på plastdunk så skulle iaf jag inte vilja dricka ur dom.
Det är ett ämne som kallas "Bisfenol A" (har jag för mig) som liknar östrogen som inte är allt för nyttigt att få i sig. Återfinns mest i hårdare plaster (polykarbonat och epoxiplaster enligt Wiki). Det fälls ut ur plasten med tiden, så man kan ju bara gissa hur mycket som fällts ut under de 20 senaste åren!?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in