2012-10-13, 23:26
Medlem
Hej,

Jag har nu i flera år ætit fluoxetin mot depresjon. Just nu går jag på 20 mg om dagen. Det som jag har problem med ær att medicinen gør så att jag går upp i vikt!

jag har klarat av att gå ned ca 15 kg det sista året men efter det så har det bara stannat dær. (gått upp 5 kg dom 2 sista månaderna)

idag så ær jag 187cm, 105kg och 18år.

Jag har inte værldens bæsta intag med vitaminer och sånt, En dag før mig kan se ut såhær, Frukost 2 skivor brød med ost, lunch en fralla samt 2 bananer, till middag blir det vettig mat, ibland till kvællsmat så blir det 2 brødskivor eller yogurt med musli. Allt brød jag æter ær grovt brød.

Samanlagt så kommer jag runt 1000-1500 kcal om dagen.

Jag trænar ca 5 till 6 gågner i veckan. Innebandy/gymnastik/gym.

trotts detta så kan jag inte få vågen att røra sig nedåt snarare uppåt. Jag ær jækligt trøtt på gå med den kroppen jag har just nu.

Nær jag trænar så blir jag onormalt mycket svettig, varje gång någon ger mig en klapp på rygget så måste dom næstan gå før att tårka handen från svett. Ær det bara jag eller ær det normalt?

Jag har iallafall tænkt att førsøka sluta med medicinen. jag har førsøkt det førut men det gick åt helvete, jag fick yrsel måde dårligt klarade inte av dagarna. så nu på tisdag ska jag prata med min lækare och se vad han sæger.

Vad anser ni? vad bør jag gøra? ær mitt "fall" normalt? finns det någon alternativ
Citera
2012-10-13, 23:30
Medlem
Cawrholajns avatar
Du kan se efter andra alternativa preparat. Sertralin kanske är något för dig?
Citera
2012-10-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cawrholajn

Kanske, ska næmna det till min doktor.

Læste lite om "johannesört" vad anser ni om den?
Citera
2012-10-17, 12:34
Medlem
fliermans avatar
Fluoxetin brukar oftast ge viktnedgång. Din uppgång kan också beror på andra saker såsom att du kanske mår bättre och därmed äter mer. Har du ätit lite mat tidigare så lagrar kroppen fett snabbt då den är van vid "svält-läge"

Johannesört är en mycket mild variant och ska inte ätas samtidigt som mediciner.
Citera
2012-10-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burks
Læste lite om "johannesört" vad anser ni om den?
Fungerade inte för mig, men kanske kan vara värt att testa?
Dock så skall den absolut inte kombineras med vissa/alla SSRI. Om just Fluoxetin står det följande på fass.se:
Citat:
Vid samtidig användning av naturläkemedel innehållande johannesört (Hypericum perforatum) kan biverkningarna öka.
Citera
2012-10-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cawrholajn

Har faktigst testat det. Den hade ingen effekt på mig, jag blev helt blåst i huvudet av det, kunde inte konsentrera mig, fick gå hem från skolan osv.

Citat:
Ursprungligen postat av flierman
Fluoxetin brukar oftast ge viktnedgång. Din uppgång kan också beror på andra saker såsom att du kanske mår bättre och därmed äter mer. Har du ätit lite mat tidigare så lagrar kroppen fett snabbt då den är van vid "svält-läge"

Johannesört är en mycket mild variant och ska inte ätas samtidigt som mediciner.

Ok tack før infon

Citat:
Ursprungligen postat av AlmostHappy
Fungerade inte för mig, men kanske kan vara värt att testa?
Dock så skall den absolut inte kombineras med vissa/alla SSRI. Om just Fluoxetin står det följande på fass.se:

ska kolla nærmare på det.

Idag så slutade jag ta medicinen (Eget initiativ). Jag tænkte jag ska se hur långt jag kommer samt om jag kan sluta med den helt. Det har inte gått så bra førut dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in