2012-10-13, 14:19
Medlem
breakbabess avatar
Om jag kastar ett pappersflygplan från rutan i bilen i låt oss säga 70km/h, Flyger det då framåt eller bakåt?

Vinden tar ju tag i det, så det ser ju ut som det åker bakåt eftersom man åker ifrån det.
Men eftersom man håller 70km/h så bör väl ändå planet flyga framåt, det kan väl omöjligt landa bakom utgångspunkten?

Anser att det borde bli samma som om du kastar det för hand om man släpper det från bilen, dock med högre utgångsfart.

Åsikter?
Citera
2012-10-13, 14:21
Medlem
unlimitedescapisms avatar
Det färdas så snabbt som du kastar det. Om det sedan landar bakom startpunkten beror det på vinden.
Citera
2012-10-13, 14:35
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes
Åsikter?

Om du släpper det i 70 km/h är planets utgångshastighet givetvis 70 km/h. Att det sedan ser ut att åka bakåt beror på dess kraftiga retardation p.g.a. luftmotståndet.
Citera
2012-10-13, 14:36
Medlem
Claes-Kents avatar
Citat:
Om jag kastar ett pappersflygplan från rutan i bilen i låt oss säga 70km/h, Flyger det då framåt eller bakåt?

Vinden tar ju tag i det, så det ser ju ut som det åker bakåt eftersom man åker ifrån det.
Men eftersom man håller 70km/h så bör väl ändå planet flyga framåt, det kan väl omöjligt landa bakom utgångspunkten?

Anser att det borde bli samma som om du kastar det för hand om man släpper det från bilen, dock med högre utgångsfart.

Åsikter?

Flygplanet kommer åka "framåt" med bilens hastighet precis när du släpper flygplanet. Luftmotståndet påverkar dock det lätta flygplaner mer än den tunga bilen så därför kommer det se ut som att planet åker bakåt.

För att planet verkligen ska åka bakåt känns det som att det bör blåsa extremt mycket alternativt att vinden greppar tag i planet så det "flyger" en stund, känns dock orimligt.
Citera
2012-10-13, 14:44
Medlem
Planet åker i 70km/h när du håller i det. När du släpper det kommer det ganska omedelbart att landa.

Det kommer inte att flyga i 70km/h och sväva så länge..
Citera
2012-10-13, 14:54
Medlem
breakbabess avatar
Att det inte svävar när jag släpper det i 70km/h förstår jag.

Men flera av mina vänner påstår att fartvinden får flygplanet att flyga bakåt..
Vilket det omöjligt kan göra om det färdas i 70km/h framåt..
Citera
2012-10-13, 15:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Nä fartvinden i sig får inte planet att flyga bakåt, bara långsammare tills det faller ned på marken, det är först vid motvind som planet kan röra sig baklänges.
Citera
2012-10-13, 15:03
Bannlyst
testa fenomenet med en hårtork själv
Citera
2012-10-13, 16:52
Medlem
Offices avatar
Relativt dig kommer det flyga bakåt.
Citera
2012-10-13, 16:56
Medlem
Citat:
Att det inte svävar när jag släpper det i 70km/h förstår jag.

Men flera av mina vänner påstår att fartvinden får flygplanet att flyga bakåt..
Vilket det omöjligt kan göra om det färdas i 70km/h framåt..

Dina vänner är dumma i huvet, hitta nya
Relativt bilen flyger det bakåt, men relativt marken flyger det framåt, sålänge det inte svänger runt.

Det är väl bara att testa, måste ju inte ske i 70hm/h, principen blir ju densamma.
Citera
2012-10-13, 17:20
Medlem
chibarikus avatar
Det är ju ganska lätt att bevisa. vänta tills en hyffsat vindstilla dag. åk ut till något område där ni får vara ifred. Gasa upp bilen i 70 km/h och släpp planet vid en tydlig markering.

Eller acceptera detta som bevis. http://www.youtube.com/watch?v=e1eMPOmSUQg
Citera
2012-10-14, 13:21
Medlem
Som man brukar säga: allt är relativt.
Sitter man i bilen kommer det upplevas som att planet "flyger bakåt" (om man bara släpper det och inte kastar), fast i själva verket är det förstås bilen som kör ifrån det. Planet kommer flyga framåt i 70 km/h relativt marken, men tappar snart i hastighet eftersom det inte har någon motor som kan tillföra rörelseenergi. Bilen däremot kan hålla konstant hastighet tills bränslet tar slut.
Står man utanför bilen precis där planet släpps kommer det flyga förbi i 70 km/h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in