Japp, äntligen!!!!!!!!! Efter något års suktande fick jag till slut i fredags tillfälle att införskaffa en dödsstrålelins och med min egen tillgång tryggad så kan jag avslöja var man kan hitta sådana: En bakprojektions-TV!
Helvete ändå, det var en som gick för 40 spänn (typ annonskostnaden) som var 52" stor men den knep någon annan så jag fick en 44" istället för 500 spänn. Ofta annonseras de ut för runt 1000 spänn och det verkar som att en del får de pengarna. (Lustigt för jag trodde i princip att de var att betrakta som elektronikskrot.)
Hur som helst så har jag haft med mig motorsågen i bagaget under två veckors jobb i Stockholmsregionen där annonserna duggar som tätast. Idén var att få hjälp att bära ut åbäket från säljaren, skruva loss skärmytan som är den goa komponenten och sedan såga sönder resten så den skulle gå in i bagaget så jag kan köra och slänga resten. Nu fick jag låna en släpkärra och ta hem den till en kompis istället och sedan ville inte tråkmånsen att jag skulle skräpa ner genom onödigt sågande även om jag tjatade om att få gå loss med motorsågen så det blev bara lite snällt skruvande.
Tyvärr har det varit mulet så jag har inte fått tillfälle att testa men solen kommer väl snart fram. Jo fan, ni kanske undrar vad det är i TV:n som är så bra? Hela skärmen består av en stor
fresnellins.
Kolla Blocket efter bakprojektion, bakprojektor eller som jag fann mitt kap på, projektor. (Då får man 95 % vanliga projektorer men en del säljare har lagt in sina TV-apparater med den benämningen också tydligen.)
Så fort solen tittar fram blir det korvgrillning.