2012-10-21, 00:05
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Jag tror du har fel där. Man kan se spegeln som hålet i en hålkamera magnum och på avstånd ger den en bild på samma sätt. Pröva själv så får du se!

Bilden blir ljussvag och inte särskilt skarp. Denna form av camera obscura uppfanns 1540 av Erasmus Reinhold i Nürnberg, som därmed kunde iaktta en solförmörkelse.

Aristoteles skrev redan 300 år före Kristus i sitt verk Problemata att solstrålar som passerar en liten fyrkantig öppning ger upphov till en rund bild av solen oberoende av hålets form.

Jag kan hålla med om att man kan producera en bild om man har en väldigt liten spegel. Men om jag inte tänker fel så är oskärpan i den resulterande bilden (antagandes att vi avbildar solen) direkt avhängig av spegelns storlek (på samma sätt som hålet i en camera obscura).

Så om man har en fyrkantig spegel på 1x1 m blir det nog svårt att få till något som liknar en bild av solen. Speglar man mot väggen kanske solen blir 10cm med 1m fyrkantig oskärpa runt. Och då tänker jag att det mest ser ut som spegeln. (Om spegeln är 1x1mm borde det bli bättre, men det är inte direkt sådana speglar jag tänker på i diskussioner om dödssolar!).
Citera
2012-10-21, 19:39
Medlem
Se bifogad länk i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp30801883
Citera
2012-10-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Jag kan hålla med om att man kan producera en bild om man har en väldigt liten spegel. Men om jag inte tänker fel så är oskärpan i den resulterande bilden (antagandes att vi avbildar solen) direkt avhängig av spegelns storlek (på samma sätt som hålet i en camera obscura).

Så om man har en fyrkantig spegel på 1x1 m blir det nog svårt att få till något som liknar en bild av solen. Speglar man mot väggen kanske solen blir 10cm med 1m fyrkantig oskärpa runt. Och då tänker jag att det mest ser ut som spegeln. (Om spegeln är 1x1mm borde det bli bättre, men det är inte direkt sådana speglar jag tänker på i diskussioner om dödssolar!).
Du var en envis en du! Så du tror inte ens på Aristoteles? Du orkade inte pröva själv heller förstår jag. Om du hade gjort det hade du kunnat se att en meterstor fyrkantig spegel ger en rund bild på en vägg mittöver gatan . Men å andra sidan har du ett enkelt och roligt experiment som troligtvis kommer att vara både lärorikt och intressant kvar att göra. Jag blev själv förvånad då jag gjorde experimentet för många år sedan.
Citera
2012-10-21, 23:20
Medlem
praxes avatar
Citat:
Du var en envis en du! Så du tror inte ens på Aristoteles? Du orkade inte pröva själv heller förstår jag. Om du hade gjort det hade du kunnat se att en meterstor fyrkantig spegel ger en rund bild på en vägg mittöver gatan . Men å andra sidan har du ett enkelt och roligt experiment som troligtvis kommer att vara både lärorikt och intressant kvar att göra. Jag blev själv förvånad då jag gjorde experimentet för många år sedan.

Jaha, jaha, nähä. Jag blir ju tvungen att prova nu när du är så envis. Jag har ingen sådan spegel liggandes som jag kan prova med för närvarande, men så fort jag har det ska jag prova. Jag får återkomma med rapport.
Citera
2012-10-22, 00:17
Medlem
praxes avatar
Citat:

Kolla här till exempel

http://www.tgdaily.com/sustainability-features/63420-heliostat-offers-up-new-residential-light-source

Se formen på speglarna vs formen på reflektionerna på väggen. "Bilden" blir samma form som spegeln.
Citera
2012-10-22, 00:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Se bifogad länk i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp30801883
Wow! Och några klick bort från den så hittade jag denna http://www.youtube.com/watch?v=eeSyHgO5fmQ&feature=relmfu där han bara spänt upp lite plast på en träställning och hällt på vatten som skapade en lins. Blev inte så skarpt fokus men räckte för att få en bräda att börja ryka i alla fall. Lite svårt att rikta linsen dock då vattnet har en tendens att lyda gravitationslagen...

Kom förresten på att jag för många år sedan tog hem en hyfsat stor parabol från återvinningsstationen. Den strippade jag från färg mha färgborttagningsmedel och tänkte polera upp till spegelblankt för att grilla korv med solljus men likt så många andra projekt så blev det ju inte färdigt. Återstår det där med poleringen alltså och av någon anledning så fick farsan parabolen men den använder han ju inte så jag kanske skulle ta tillbaka den och polera färdigt. Fast nu har jag ju en djävulslins på gång i veckan och det kan väl räcka med en solgrill.
Senast redigerad av skunkjobb 2012-10-22 kl. 00:36.
Citera
2012-10-22, 02:15
Medlem
Fris avatar
Coola länkar!
Här är en till, som jag fastnade för bara därför att den visar en skiss av ett jaktplan mot slutet. Jag förstår ingenting av vad som sägs:
http://www.youtube.com/watch?v=BtxdYgkcGtc&feature=related

Höstsolen i Sverige är nog svag, men det går som sagt att öka ytan på det hela som kompensation. Och det kanske har fördelar med en lågt stående Sol också.
Citera
2012-10-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
Kolla här till exempel

http://www.tgdaily.com/sustainability-features/63420-heliostat-offers-up-new-residential-light-source

Se formen på speglarna vs formen på reflektionerna på väggen. "Bilden" blir samma form som spegeln.
Ja, för att spegeln är nära väggen. På samma sätt som en hålkamera med ett stort hål i förhållande till lådan inte ger någon bild. Men om du tittar noga på bilden så ser du att kanterna redan på detta avstånd börjar bli runda. Förhållandet spegelstorlek och avstånd måste vara litet för att det ska bli någon bild.
Citera
2012-11-11, 11:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Japp, äntligen!!!!!!!!! Efter något års suktande fick jag till slut i fredags tillfälle att införskaffa en dödsstrålelins och med min egen tillgång tryggad så kan jag avslöja var man kan hitta sådana: En bakprojektions-TV!

Helvete ändå, det var en som gick för 40 spänn (typ annonskostnaden) som var 52" stor men den knep någon annan så jag fick en 44" istället för 500 spänn. Ofta annonseras de ut för runt 1000 spänn och det verkar som att en del får de pengarna. (Lustigt för jag trodde i princip att de var att betrakta som elektronikskrot.)

Hur som helst så har jag haft med mig motorsågen i bagaget under två veckors jobb i Stockholmsregionen där annonserna duggar som tätast. Idén var att få hjälp att bära ut åbäket från säljaren, skruva loss skärmytan som är den goa komponenten och sedan såga sönder resten så den skulle gå in i bagaget så jag kan köra och slänga resten. Nu fick jag låna en släpkärra och ta hem den till en kompis istället och sedan ville inte tråkmånsen att jag skulle skräpa ner genom onödigt sågande även om jag tjatade om att få gå loss med motorsågen så det blev bara lite snällt skruvande.

Tyvärr har det varit mulet så jag har inte fått tillfälle att testa men solen kommer väl snart fram. Jo fan, ni kanske undrar vad det är i TV:n som är så bra? Hela skärmen består av en stor fresnellins.

Kolla Blocket efter bakprojektion, bakprojektor eller som jag fann mitt kap på, projektor. (Då får man 95 % vanliga projektorer men en del säljare har lagt in sina TV-apparater med den benämningen också tydligen.)

Så fort solen tittar fram blir det korvgrillning.
Citera
2012-11-11, 13:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Här har vi en kille som visar grundligt hur han plundrar en TV på dess lins och snickrar en tjusig ram: http://www.youtube.com/watch?v=p7dvd959wfg

Man får en hyfsad spegel och en stor plexiglasskiva på köpet som man kanske kan göra något skoj med. Högtalare och projektor kändes lite fel att kasta men jag insåg att jag aldrig kommer att göra något med dem så de fick åka till återvinningen. Det stora höljet var i alla fall på min (märke Thomson) av spånskivor och lät sig lätt delas på.

Jag tänker nog behålla den plastram som linsen satt i i TV:n så jag skiter nog i det snickeriet, får väl dock göra något vinklings- och vridbart stativ till ramen.

Hoppas som fan att den kommer att funka, jag har inte läst något annat än att alla bakprojektionsapparater ska ha linser som är lämpliga för ändamålet. En del fokuserar till en punkt och andra till en kort linje men båda duger för matlagning som jag tänkt ha den till även om jag hoppas att det blir en punkt för det är väl ändå häftigast. Nu får man ju ändå inte ha wursten mitt i fokus för då blir det bara kol kvar så det gör inte så mycket om den inte fokuserar punktformigt.
Citera
2012-11-11, 20:34
Medlem
Fris avatar
Kul!
Prognosen är soligt i större delen av landet imorgon. Du måste återkomma angående dina första tester!
Citera
2012-11-11, 21:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kul!
Prognosen är soligt i större delen av landet imorgon. Du måste återkomma angående dina första tester!
Normalt sett så skiter jag i väderprognosen men ikväll kollade jag och här vankas det sol först på tisdag enligt SMHI. Fasen, jag får nog smita från jobbet, vilket jag lätt förtjänat efter ett par intensiva veckor så jag kan leka med linsen medan solen står någorlunda högt på himlen.

Jag tyckte förresten att linsen såg konstig ut med en massa mikroskopiska knottror men efter att ha sett klippet jag länkade tidigare idag så insåg jag att det var ännu en folie som bara var att pilla bort från själva linsen. Linsen känns som en LP-skiva när man drar fingrarna över ytan och nu har min oro lagt sig, det här kommer att funka.

(På tal om udda matlagningsmetoder så har jag även grillat korv genom att sätta en gaffel i varje ände och ansluta på säkert sätt till eluttaget. Bra verkningsgrad och går väldigt fort men man får slänga korvändarna för de luktar satan och gafflarna blev aldrig riktigt blanka igen där de varit instuckna i korven. En förberedande resistensmätning indikerade att säkringen (10 A) skulle gå men övergångsresistensen måste ha stigit när det började fräsa för säkringen höll faktiskt.

Visst fan, jag har ju grillat korv på en 4 MW gasfackla också en gång. Får väl starta en tråd om exotisk korvgrillning snart...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in