2012-10-15, 17:28
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En intressant grej med koncentrerat solljus är att hur mycket man än koncentrerar det så blir aldrig temperaturen mer än ungefär 6000 ºC, så varmt som det är på solens yta varifrån ljuset kommer. Det kvittar om vi tar 1 km² speglar och fokuserar det till ett knappnålshuvud, det blir ändå inte högre temperatur. Däremot kan effektintensiteten bli hur hög som helst.
Verkligen? Ytterligare en spegel ökar inte temperaturen? Wow. Måste vara nåt kvantmekaniskt...
Citera
2012-10-15, 18:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Verkligen? Ytterligare en spegel ökar inte temperaturen? Wow. Måste vara nåt kvantmekaniskt...
Nja kvantmekanik ska vi väl inte behöva blanda in (särskilt inte eftersom jag är så djävla dålig på det) utan det räcker med vanlig strålningslära och termodynamik. Tänk på att energiflöden alltid alltid alltid går spontant från det varma till det kalla. Om målet för din dödsstråle skulle vara varmare än solens yta så skulle energiflödet gå andra hållet, målet skulle värma solen och det inser vi att det inte finns någon energikälla som skulle driva flödet åt det hållet.

Men som sagt, intensiteten i kW/m² vet jag inte någon gräns för.

Det här tror jag är världens största solkoncentrator och den är djävlar inte liten. Uppnår 3500 ºC som bäst.

För smidig riktverkan blir det säkert bäst som du nämnt med många mindre och individuellt styrda speglar som i ett soltorn http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_tower

Jag kanske köper en nästan 1 m² fresnellins förresten inom några dagar. Vi får se hur jag löser transporten bara. När jag lagt vantarna på den så kan jag återkomma med var man hittar sådana men nu måste jag ha en först.
Citera
2012-10-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Om man istället för speglar och reflekterat solljus använder LASER med hög energi tror jag att önskad effekt lättare kan uppnås.

Citat:
Det är nog ett påstående som du bör ta under övervägande därför att skall du rikta in en spegel på långt avstånd med stor noggrannhet så förstår du kanske svårigheterna.
Varför skulle det vara svårare att rikta en spegel än en laser?
Citera
2012-10-15, 21:45
Bannlyst
Citat:
När man googlar så hittar man påståenden om att solinstrålning på marken i "Sverige" kan uppgå till 1100 Watt/kvm som mest. Och låt oss anta att vi är i Skåne mitt i sommarn i klart väder. Det är där och då vi planerar att slå till!

Vad det betyder i termer av att smälta nånting, verkar vara mycket beroende av fokuskvalitet. En fressnellins på ca 1 kvm smälter sten nån meter bort till glas, förmodligen för att den nästan hundratusentalsfaldigar solinstrålningen i en liten punkt som därför kollapsar kemiskt. Men på längre avstånd blir det mycket svårare att få så effektivt fokus. Dessutom måste ju ineffektivare markreflektorer användas, för jag tänker mig inga flygande fressnellinser mellan Solen och målet.

Men, mitt hopp nu står till att öka den reflekterande ytan jättemycket! Aluminiumfolie som täcker en med precision kurvad yta som placeras vid rätt plats och rätt tid innan den riktas in, också det med precision. Åsså massor med såna ytor på olika platser vid samma tid. Målet bör vara den översta delen av snurrtornet, för det är ju synligast från kortast avstånd över trädtopparna.

Jo, men jag har svårt att bygga en sån av aluminiumfolie och pinnar.

Aluminiumfolie och pinnar?

Det blir nog inte mycket till dödssol med det, tror jag.
Det krävs bätrre grejor än så, åtminstone riktiga speglar.

Dödssolar kostar pengar.
Citera
2012-10-15, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Varför skulle det vara svårare att rikta en spegel än en laser?

Det är nog inte svårare, och det är inte heller anledningen till att man bör välja laser istället.
Laserljuset är förstärkt ljus med högre energi än reflekterat solljus och är mycket effektivare.
Citera
2012-10-15, 22:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det är nog inte svårare, och det är inte heller anledningen till att man bör välja laser istället.
Laserljuset är förstärkt ljus med högre energi än reflekterat solljus och är mycket effektivare.
Så kan man väl inte säga generellt. Om vi kan fokusera solljus till 1 MW/m² så sätter man fjutt på det mesta. Fördelen med laserljus i detta sammanhang är väl mest den väl sammanhållna strålen men jag ser det inte som någon avgörande skillnad.
Citera
2012-10-15, 23:17
Medlem
Fris avatar
Jag tyckte att jag skrev ett redigt inlägg som svar här tidigare ikväll, men det kom tydligen aldrig in. Whatever. Orkar inte ta om det nu, kanske imorrn (eller blev det raderat av Hemilga Polisen, huhuhu???)
Citat:
Aluminiumfolie och pinnar?

Det blir nog inte mycket till dödssol med det, tror jag.
Det krävs bätrre grejor än så, åtminstone riktiga speglar.

Dödssolar kostar pengar.
Poängen är att de inte ska behöva göra det. Anyone can shoot down an airoplane...
All energi är helt gratis, man bara behöver vinkla aluminiumfolie rätt i tid och rum (och väder).
Senast redigerad av Fri 2012-10-15 kl. 23:19.
Citera
2012-10-19, 10:35
Bannlyst
Citat:
Jag tyckte att jag skrev ett redigt inlägg som svar här tidigare ikväll, men det kom tydligen aldrig in. Whatever. Orkar inte ta om det nu, kanske imorrn (eller blev det raderat av Hemilga Polisen, huhuhu???)

Poängen är att de inte ska behöva göra det. Anyone can shoot down an airoplane...
All energi är helt gratis, man bara behöver vinkla aluminiumfolie rätt i tid och rum (och väder).

Nej, riktigt så enkelt är det inte som du gärna vill ha det till. Då hade det nog redan funnits. det finns nog många som vill kunna skjuta ner flygplan, gärna helt gratis. Det är med andra ord ett vapen som du vill få fram så billigt som möjligt, men frågan är nog om du tänker realistiskt.

Har du gjort några matematiska beräkningar och tagit hänsyn till typ flygplanets höjd, hastighet, längd, och beräknat hur speglarna skall vinklas och vridas på jordytan för att följa flygplanets rörelse och hastighet? Du måste ju ordna med en mekanisk upphängning av speglarna med en precision som knappast finns ens.

När det gäller vapen är det precisionen som räknas, och vapen kan alltid göras bättre, men det kostar pengar. Om du vill ha ett billigt vapen, blir det inte så bra. DU MÅSTE HA PENGAR!

Vapen är business. Du kan massproducera och sälja ett bra vapen, och tjäna pengar. Men ett billigt vapen gjort av träpinnar och aluminiumfolie har nog sett sina bästa dagar, tyvärr. Du kunde åtminstone kosta på dig riktga speglar av hög kvalité och en sinnrik upphängning, men jag är rädd för att det blir för många speglar för dig att hålla reda på innan du ens kan koka lite kaffe.
Citera
2012-10-19, 19:33
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
En plan spegel ger en rund bild av solen på lite avstånd.

En plan spegel fokuserar inte strålarna så det blir ingen bild. Det blir en ljusfläck av samma form som spegeln (och av samma storlek som spegeln om vi antar att solen är oändligt långt bort; större ju närmre solen är). Att man däremot kan se en bild av solen i spegeln är en annan femma.
Citera
2012-10-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praxe
En plan spegel fokuserar inte strålarna så det blir ingen bild. Det blir en ljusfläck av samma form som spegeln (och av samma storlek som spegeln om vi antar att solen är oändligt långt bort; större ju närmre solen är). Att man däremot kan se en bild av solen i spegeln är en annan femma.
Jag tror du har fel där. Man kan se spegeln som hålet i en hålkamera magnum och på avstånd ger den en bild på samma sätt. Pröva själv så får du se!

Bilden blir ljussvag och inte särskilt skarp. Denna form av camera obscura uppfanns 1540 av Erasmus Reinhold i Nürnberg, som därmed kunde iaktta en solförmörkelse.

Aristoteles skrev redan 300 år före Kristus i sitt verk Problemata att solstrålar som passerar en liten fyrkantig öppning ger upphov till en rund bild av solen oberoende av hålets form.
Senast redigerad av Oscar111 2012-10-20 kl. 01:04. Anledning: Fler exempel
Citera
2012-10-20, 00:59
Medlem
Citat:
Du kanske kunde göra en uppblåsbar spegel med folien på insidan, som en diskus ungefär. Byggplast och värmepistol. Sen kunde du bestämma fokus med en pump. Ge inte upp tänk på att många plan blev nedskjutna med vanligt gevär i vietnamkriget, engelsmännen fick på tafsen av zulukrigare med spjut.
Citera
2012-10-20, 05:59
Medlem
Fris avatar
Flygplan (aeroplane heter det väl, pucko mig) är extremt svåra mål för en dödssol, de rör sig väldigt fort på ganska svårbestämt avstånd.

Men mitt mål vore snurrtorn. Och jag tänker mig att man lägger ut typ 100 stycken kvadratmeter stora reflektorer längs en grusväg mellan åkrarna intill. Sen riktar man in dem med millimeterprecision, med hjälp av en centralstyrd liten motor vardera. Det gäller att veta med decimeterpresicion var varje spegel befinner sig, men jag tror att det går att lösa med automatisk bildanalys och viss handpåläggning. Man fotograferar alltså speglarna och kan med pixelprecision bestämma deras exakta läge, givet manuell input från en karta m.m. Den mekaniska precisionen i speglarnas vinkling är det som begränsar deras effektiva avstånd från målet.

Kanske man kan hitta på nåt i stil med att snabbt rulla ut massor av aluminiumfolie i grunden linjärt, men längs en ställning med en pinne per meter som vinklas med precision.

(Sen störtar den skatteparasiterande roterande propellern ned från det fula tornet och krossas mot marken vid dess bas, hurra!)
Senast redigerad av Fri 2012-10-20 kl. 06:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in