• 1
  • 2
2012-10-23, 20:13
Medlem
Om jag som borgenär skickar en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden, så tar kronofogden ut en ansökningaavgift på 300kr och jag har rätt att ta ut 340kr i avgift för eget arbete. Dessutom har jag rätt att yrka för påminnelseavgift (om det finns överenskommelse om det tidigare) och inkassoavgift. Dessa processkostnader och avgifter kommer med i det utslag som Kronofogden meddelar. Nu har du som gäldenär möjlighet att betala. Om du inte gör det så kan jag begära verkställighet hos Kronofogden. Det kostar 600kr och ska betalas av dig som gäldenär genom den utmätning som Kronofogden gör. Om inte utmätning kan göras så måste jag som borgenär betala avgiften till Kronofogden. Det är en anledning till att jag återkallar målet från Kronofogden. Nu är du skyldig mig ytterligare 600kr. Kruxet är att dom 600kr inte finns med i utslaget vilket innebär att om du inte betalar dom frivilligt till mig så kan jag ansöka om betalningsföreläggande på den avgiften... 300kr+340kr ytterliggare som du ska betala...

Det finns ingen vinning för mig som borgenär att sätta en sån sak i system på en gäldenär eftersom det ger 0kr i vinst och en ganska stor risk att det i slutändan ändå blor jag som får betala.

Det bästa du kan göra för din ekonomi är att ta kontakt med dem som du misstänker har återkallat från Kronofogden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in