2012-10-12, 14:48
Medlem
Hallå, tänkte köpa en mikrokontroller och hålla på med det.

Det lutar åt att köpa Arduino, men jag är en som vill göra saker från grunden(inte mikrokontrollern, utan själva programmeringen), och jag undrade om någon hade förslag på en mikrokontroller med många moduler tillgängliga, tex internet modul, vga modul...osv

Om det nu inte går att programmera på lågnivå på Arduino?

Alla svar är inte hjälpsamma, skit i att skriva om du bara ska länka till någon skit, vill ha åsikter.
Citera
2014-12-10, 10:57
Medlem
Bumpar denhär tråden då jag har exakt samma frågeställning, lite skrämmande exakt samma fråga hade jag faktiskt.
Citera
2014-12-10, 11:24
Medlem
KiselMupps avatar
Självklart kan man programmera en arduino i assembler.
Om det finns en assemblator som nyttjar bootloadern för att ladda ner hexfilen vet jag inte.
Arduino UNO (och troligtvis andra modeller) har en 6pins stiftheader för att programmera med AVRISP mk II
Så du kan programmera i assembler eller C utan de begränsningar Arduinosketch har.
Mig veterligen är Arduino den platform som har flest moduler, men du kan använda arduinoshields till vilken mikrokontroller som helst, förutsatt att du vill börja från scratch med programmeringen.
Citera
2014-12-20, 03:41
Medlem
abcabcs avatar
Om man vill programmera på låg nivå så är Arduino utmärkt. I Arduinos utvecklingsmiljö finns det inget bra och rent sätt att rent programmera i assembler, bättre är nog att helt skippa den utvecklingsmiljön i så fall. Kan du acceptera C så får du mycket bra kontroll, men inte helt. Om du vill ha full kontroll:

Sök på "WinAVR" och kolla in <http://www.nongnu.org/avr-libc/>, då får man en utvecklingsmiljö från kommandoraden med total kontroll, med både C och assembler. Enkel att få igång. Man kan ha filer i C och assembler, länka ihop dessa, och sedan ladda ner till Arduino. Du vet att den första raden kod du skrivit är den första som körs (efter hoppet från uppstartsadressen), du har all kontroll.

Rent tekniskt är det samma program som Arduino använder "under huven".

Nästa roliga steg är att direkt programmera en AVR-CPU direkt på en "breadboard", tex CPU:n <https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-251-59&toc=20966>, finns bra guider på webben och youtube. Om man har en Arduino kan den användas som en programmerare istället för en relativt dyr "AVRISP mk II" som nämndes tidigare, jag har provat och det fungerar.

Om man vill gå vidare lite mer professionellt man man ladda ner Atmel Studio 6 från <http://www.atmel.com/microsite/atmel_studio6/>. De är företaget som producerar CPU:n som används på Arduino. Det är ett professionellt verktyg baserat på Visual Studio som är gratis, mycket bra. Har förhållandevis bra support för C++ om man vill använda det. Jag har ej provat hur det fungerar med assembler. Finns plug-in för att klara av Arduino på ett snyggt sätt.

För övrigt är CPU:n i Arduino UNO (ATmega328) trevlig att programmera i assembler, enkel och intuitiv, kanske en av de modernaste 8-bitars processorerna, helt i RISC-tradition. Mycket trevligare än PIC, även om PIC har andra stora fördelar.
Senast redigerad av abcabc 2014-12-20 kl. 04:02.
Citera
2014-12-21, 03:09
Medlem
Raberry pie finns även med progrsmmerbara in och utgångar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här