2012-10-12, 00:38
Medlem
Humpers avatar
Hej, efter nu har farit runt i stockholm utan vettigt boende i 6månader så har jag tröttnat och tänkt
att köpa en lägenhet istället. Känns ändå som en någorlunda bra investering.

De jag har tittat på är en Etta/Tvåa runt liljeholmen, Årsta, Hammarbyhöjden m.fl. på dryga 1,6mil.
Men eftersom jag är bara 20år har jag inte hunnit spara upp mera än ca 100.000sek. Har tittat lite på SBAB och deras lån, då kan man toplåna ca 140.000sek för 6-8% och ta resten som bolån.

Känns de som att dehär funkar eller måste jag vänta vidare på att hitta något dåligt andrahandskontrakt för nästan samma pengar.

Tack för alla svar och tips!

MvH,
Jonatan
Citera
2012-10-12, 12:58
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humper
Hej, efter nu har farit runt i stockholm utan vettigt boende i 6månader så har jag tröttnat och tänkt
att köpa en lägenhet istället. Känns ändå som en någorlunda bra investering.

De jag har tittat på är en Etta/Tvåa runt liljeholmen, Årsta, Hammarbyhöjden m.fl. på dryga 1,6mil.
Men eftersom jag är bara 20år har jag inte hunnit spara upp mera än ca 100.000sek. Har tittat lite på SBAB och deras lån, då kan man toplåna ca 140.000sek för 6-8% och ta resten som bolån.

Känns de som att dehär funkar eller måste jag vänta vidare på att hitta något dåligt andrahandskontrakt för nästan samma pengar.

Tack för alla svar och tips!

MvH,
Jonatan

Såhär funkar bolån (och andra lån)

Du får låna 85% av värdet på lägenheten (1,6*,85= 1,36 MSEK).

På lånet som täcker 75% av värdet på lägenheten får du "listränta" (den som anges på hemsidor osv)

På lånet som täcker mellan 75% och 85% får du en högre topplånsränta (1-2%enheter högre än listränta) och amorteringskrav

De återstående 15% förväntas du "casha" men om du har 100´SEK så saknar du 140´SEK, dessa är möjliga att ta som blancolån (lån utan säkerhet med högre ränta än bolån) om du har en god inkomst och kan amortera av i rask takt.

Jag vet inte om SBAB erbjuder blanco men det finns många andra http://www.xn--blancoln24-75a.se/

Boka ett bankmöte och kolla dina möjligheter att få låna
Citera
2012-10-12, 13:36
Medlem
Humpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Såhär funkar bolån (och andra lån)

Du får låna 85% av värdet på lägenheten (1,6*,85= 1,36 MSEK).

På lånet som täcker 75% av värdet på lägenheten får du "listränta" (den som anges på hemsidor osv)

På lånet som täcker mellan 75% och 85% får du en högre topplånsränta (1-2%enheter högre än listränta) och amorteringskrav

De återstående 15% förväntas du "casha" men om du har 100´SEK så saknar du 140´SEK, dessa är möjliga att ta som blancolån (lån utan säkerhet med högre ränta än bolån) om du har en god inkomst och kan amortera av i rask takt.

Jag vet inte om SBAB erbjuder blanco men det finns många andra http://www.xn--blancoln24-75a.se/

Boka ett bankmöte och kolla dina möjligheter att få låna

Tack så mycket, på SBAB så kan man ansöka om så mycket som 95%, då alltså 75% bolån och resten som toplån. Men precis som du sa så måste jag ha ett möte med banken och se vad jag ens kan få.
Citera
2012-10-15, 11:03
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humper
Tack så mycket, på SBAB så kan man ansöka om så mycket som 95%, då alltså 75% bolån och resten som toplån. Men precis som du sa så måste jag ha ett möte med banken och se vad jag ens kan få.

Var hittar du det?

https://www.sbab.se/2/privat/lana/bolan/sa_funkar_bolan/vara_lan/bolan.html

85% enligt deras hemsida

Sedan kan man ta deras "Privatlån"=blanco
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här