2012-10-11, 22:25
Bannlyst
hej

Det börjar bli trångt på min systemdisk som är en Intel 80GB SSD. Så därför så funderar jag på att komprimera den med win7's egna kompression av hela diskar.

Jag undrar vad ni tycker om detta, kan man räkna in vinster i termer av 10-20 GB iaf? Hur påverkas prestanda? Och windows egna backupfunktion av systemdisken, går den att köra?

Har en fyrkärnig Intel q9400 överklockad till 3.6GHz, 8GB.
Citera
2012-10-12, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justHigh
Jag undrar vad ni tycker om detta, kan man räkna in vinster i termer av 10-20 GB iaf?
Om du kör en diskrensning så borde det stå hur mycket du kan tjäna på att komprimera hårddisken.
Citera
2012-10-12, 09:16
Bannlyst
Okej, nu är det gjort iaf. Tjänade 15 GB ungefär på komprimera. Märker ingen skillnad i systemprestanda. Så SSD's verkar med fördel kunna komprimeras av win7 egna feature.
Citera
2012-10-12, 09:24
Medlem
AntonSs avatar
Det fungerar tydligen inte alltid så bra. Jag komprimerade en systemdisk och den gick inte att boota sen. Ett felmeddelande som att nån systemfil var komprimerad dök upp (minns inte vilken). Det löste sig med att jag fick sätta den som extern disk på en annan dator och dekomprimera den.
Citera
2012-10-12, 11:31
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Det fungerar tydligen inte alltid så bra. Jag komprimerade en systemdisk och den gick inte att boota sen. Ett felmeddelande som att nån systemfil var komprimerad dök upp (minns inte vilken). Det löste sig med att jag fick sätta den som extern disk på en annan dator och dekomprimera den.

Det där misstaget var mest vanligt på XP-tiden, då "diskrensning" innehöll en funktion för "komprimera gamla filer"...

Vad var problemet??
När Xp fått några år på nacken ansågs systemfiler höra till de "gamla" filerna som därmed borde komprimeras.. Det funkade... tills datorn startades om!

Och Jepp! Enklaste lösningen var att installera om datorn..

Har du en liten systemdisk så skall du installera datorn så att ALLA filer som inte MÅSTE finnas på C:\ per automatik hamnar på t.ex. en lagringsdisk (D:\) Som t.ex. alla användarrelaterade filer
Citera
2012-10-12, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS

Jag slog ju på komprimeringen igår före hela driven - utan ens ha gjort en riktig backup. Men jag tänkte i ett modernt OS som Win7 så måste ju sakerna funka. Men ganska snabbt fick jag meddelandet att en fil inte gick att komprimera då den var öppen, jag klickade på "ignore", sen dök det upp en massa till... och jag kunde klicka "ignore all".

Så jag vet inte om alla filerna är komprimerade nu eller inte. Jag skulle gissa att den kanske inte tar alla då det är tekniskt vanskligt, eller så gör en det vid uppstart&shutdown - skulle tro det faktiskt.

Tycker man borde kunna ställa in komprimeringen så den skulle bli mer aggressiv, för det är ju helt klart att runt 10-15% på en full 80GB SSD är ganska dåligt. Men jag är ändå glad för de runt 10-15GB jag har fått. För det är de siffrorna som riktiga, eftersom jag tog bort några filer strax innan komprimeringen slogs på.

Jag försöker komprimera andra mappar eller drivar på datorn, men det alternativet verkar inte finnas i win7. Fattar inte varför? Anybody knows?
Citera
2012-10-12, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du en liten systemdisk så skall du installera datorn så att ALLA filer som inte MÅSTE finnas på C:\ per automatik hamnar på t.ex. en lagringsdisk (D:\) Som t.ex. alla användarrelaterade filer

80GB.
Låter komplicerat, hur man nu gör det. Jag lägger win7 och program på SSD'n och sen datat på hårdiskarna. Likväl blev SSD'n full. Bara den här swapfilen tar ju 8GB. Hur ska man göra med den förresten på en komprimerad SSD?
Jag vet att man på en vanlig HD av prestandaskäl ska ha fix length på den, men på en komprimerad SSD?
Där tror jag variabel är bättre?
Citera
2012-10-12, 16:20
Bannlyst
Har startat om datorn nu flera gånger sen igår och noterat att en hel del filer på SSD'n, alltså systemdisken inte är komprimerade. Det ser man då win7 i utforskaren ger filnamnen en blå färg istället för svart - de som är komprimerade, är de okomprimerade så är de fortfarande svarta. Och då kunde jag se två jättestora filer som jag hade glömt bort, swapfilen på 9GB och hibernation-filen på 6GB. Eftersom jag aldrig gör de senare så tog jag bort den och stängde av funktion och tjänade 6GB direkt. Swapfilen är jag mera osäker på. Det är klart att den ska vara på SSD'n. Men hur stor? Jag har alltid en massa grejer igång samtidigt, men har 8GB internminne. Så jag prövar att sätta storleken på den 2GB och se hur det funkar (windows hade satt den till 12GB!!!).
Så nu kommer jag nästan ha runt 30GB ledigt nästa gång jag start om tror jag.

Skulle gärna vilja veta varför andra drivar än c-driven inte går att komprimera med win7 självt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in