Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Det fungerar tydligen inte alltid så bra. Jag komprimerade en systemdisk och den gick inte att boota sen. Ett felmeddelande som att nån systemfil var komprimerad dök upp (minns inte vilken). Det löste sig med att jag fick sätta den som extern disk på en annan dator och dekomprimera den.
Jag slog ju på komprimeringen igår före hela driven - utan ens ha gjort en riktig backup. Men jag tänkte i ett modernt OS som Win7 så måste ju sakerna funka. Men ganska snabbt fick jag meddelandet att en fil inte gick att komprimera då den var öppen, jag klickade på "ignore", sen dök det upp en massa till... och jag kunde klicka "ignore all".
Så jag vet inte om alla filerna är komprimerade nu eller inte. Jag skulle gissa att den kanske inte tar alla då det är tekniskt vanskligt, eller så gör en det vid uppstart&shutdown - skulle tro det faktiskt.
Tycker man borde kunna ställa in komprimeringen så den skulle bli mer aggressiv, för det är ju helt klart att runt 10-15% på en full 80GB SSD är ganska dåligt. Men jag är ändå glad för de runt 10-15GB jag har fått. För det är de siffrorna som riktiga, eftersom jag tog bort några filer strax innan komprimeringen slogs på.
Jag försöker komprimera andra mappar eller drivar på datorn, men det alternativet verkar inte finnas i win7. Fattar inte varför? Anybody knows?