• 1
  • 2
2023-10-25, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Örter och lite kryddor som kan vara goda att ha i

Persilja
Dill
Dragon
Basilika

Olika lök

Vitlökpulver
Lökpulver
curry
Sumac
Chiliflingor

Persilja
Dill
Dragon
Basilika

Olika lök

Vitlökpulver
Lökpulver

Dessa går till mesta. Dillen till tonfisk eller räksalladen.

Curry är gott till kycklingsallad

Sen finns det två goda färdiga salladskryddor även.
Men bra ha lite färsk lök.
Fryst dill, basilika,dragon, persilja, gräslök går utmärkt, även fryst ramslök

gott även med egen dressing, olivolja+vinäger+pressad vitlöksklyfta+örter+lite salt och peppar+lite färdig mixad salladskrydda. Låta det stå gärna 30minuter och röra om innan servering, så det hinner dra lite.
Senast redigerad av Luuugn 2023-10-25 kl. 00:08.
Citera
2023-10-25, 17:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luuugn
Persilja
Dill
Dragon
Basilika

Olika lök

Vitlökpulver
Lökpulver

Dessa går till mesta. Dillen till tonfisk eller räksalladen.

Curry är gott till kycklingsallad

Sen finns det två goda färdiga salladskryddor även.
Men bra ha lite färsk lök.
Fryst dill, basilika,dragon, persilja, gräslök går utmärkt, även fryst ramslök

gott även med egen dressing, olivolja+vinäger+pressad vitlöksklyfta+örter+lite salt och peppar+lite färdig mixad salladskrydda. Låta det stå gärna 30minuter och röra om innan servering, så det hinner dra lite.

Vissa förknippar ochså tonfisksallad med fet majonäs cremefriahse och annat
Bara göra youghurt eller filbaserad sås tex tzatsiki eller klippet nedan. Dietmat i stort sätt med ev nån smaksatt kolhydrat tex bulgur, kikärter, annan marinerad böna vid sidan om. Lite olja i eller nån sked grädde elr majonäs är ju alltid en smakhöjjare

https://www.facebook.com/CookrateSve...1453075987021/
Citera
2023-10-25, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vissa förknippar ochså tonfisksallad med fet majonäs cremefriahse och annat
Bara göra youghurt eller filbaserad sås tex tzatsiki eller klippet nedan. Dietmat i stort sätt med ev nån smaksatt kolhydrat tex bulgur, kikärter, annan marinerad böna vid sidan om. Lite olja i eller nån sked grädde elr majonäs är ju alltid en smakhöjjare

https://www.facebook.com/CookrateSve...1453075987021/

Japp, mina favoriter är egen sallads olja baserad på olivolja ,vinäger, med kryddor och örter som jag beskrev innan.

Eller
Så använder man lätt majonäs som jag gör hellmans.
Kolla i bilden nertill vilken stor skillnad det är i kalorier och fett.
Efter par gånger känner man ingen smak skillnad heller. Man blir så fort van.
Typ 3x mindre fett och kalorier i Light majon ifrån samma tillverkare.

https://storage.googleapis.com/mamma...ss-300x300.png

Arla® Grekisk Yoghurt 0% är en fettfri, naturell och fyllig yoghurt. Den är superkrämig, proteinrik och perfekt som frukost eller mellanmål för dig som vill orka lite längre.

Den är grym med , ha citron i, vitlök pressat, och örter mm till sallad. Man får tunna av den lite med
grönmjölk oftast, men försiktigt och bara lite. Annars blir den för krämig och fast utan lite mjölk blandat i.
Citera
2023-10-25, 21:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luuugn
Japp, mina favoriter är egen sallads olja baserad på olivolja ,vinäger, med kryddor och örter som jag beskrev innan.

Eller
Så använder man lätt majonäs som jag gör hellmans.
Kolla i bilden nertill vilken stor skillnad det är i kalorier och fett.
Efter par gånger känner man ingen smak skillnad heller. Man blir så fort van.
Typ 3x mindre fett och kalorier i Light majon ifrån samma tillverkare.

https://storage.googleapis.com/mamma...ss-300x300.png

Arla® Grekisk Yoghurt 0% är en fettfri, naturell och fyllig yoghurt. Den är superkrämig, proteinrik och perfekt som frukost eller mellanmål för dig som vill orka lite längre.

Den är grym med , ha citron i, vitlök pressat, och örter mm till sallad. Man får tunna av den lite med
grönmjölk oftast, men försiktigt och bara lite. Annars blir den för krämig och fast utan lite mjölk blandat i.

Jajamen, kalla sallader är alltid trevliga men jag misstänker att det har avtagit i de svenska hemmen fast det är gott och funktionell mat med kallt protein och bra kolhydrater och fibrer.

Tror det sitter mycket i att det är helt värdelöst att frysa in sallader och mejerisåser och då får det stå i kylen istället med storrisken att det slängs av dem som gör för mycket, men det är knappast jobbig matlagning, snarare inte ens matlagning utan serveringssätt

Men tydligen klarar sig dessa deli kallsalladsbarer exeptionellt bra i affärerna för att dumsvenskar betalar tjockt för skitenkla saker man kan slänga ihop hemma med förbehållet att man kan max förvara det tex 3 dagar i kylen

Tom en gammbubbe på semester i spanien fixar ihop en tonfisksallad, men piggare folk köper det i delibaren, mjo minsann

Jag bryr mig inte ett dugg om priset i delisallads baren utan det är principen att jag inte vill bli snuvad på baggisgrejer man kan göra hemma på 20 min handläggning med rätt grejer

https://www.youtube.com/watch?v=jPU1TdznvdA

Men man ska ha i åtanke att kalla protein sallader hör mest till de varma perioderna om året
Men ivf så brukar det vara varmt inomhus så det beror på hur man räknar
Senast redigerad av Sladdaren 2023-10-25 kl. 21:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in