2006-10-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarko
Okey, men vart är allt vatten?
Vill du bada ???

Vet inte om jag får precisera... Men Bassänggatan säger sig självt, eller...
Citera
2006-10-02, 22:09
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteland
Vill du bada ???

Vet inte om jag får precisera... Men Bassänggatan säger sig självt, eller...

Nä, hade varit trevligt att se hur man gått tillväga för att förvara vattnet. Är det vatten till kranen som gäller, så man man väl förvara detta på ett rent sätt?
Citera
2006-10-03, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarko
Nä, hade varit trevligt att se hur man gått tillväga för att förvara vattnet. Är det vatten till kranen som gäller, så man man väl förvara detta på ett rent sätt?

Det är en mellanlagring innan vattnet hamnar i delsjöarna.
Citera
2006-10-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfgrodan
Jag har läst en gammal tråd här om en tunnel från östra sjukhuset in mot stan- men är också nyfiken om det ligger någon sanning i det? Tyvärr får man väl aldrig veta. Hörde att den ev. ska ligga norr om apoteket på östra. OM det stämmer så undrar man vart den går.

Jag har varit nere i tunnel två på östra och jag kan inte komma ihåg att det fanns något annat än transport tunnlar där nere. Och att det fanns speciella utrymmen (bredare och lite finare tunnelsektioner om jag inte minns fel) som skulle användas som skyddsrum vid krig, olycka osv.

Någon som vet något om Televerkets gamla byggnad i Härlanda/Vidkärr? När man åker med spårvagnen mellan Östra och Munkebäck så finns det en vit och grå byggnad som ligger halvt inne i ett berg. Jag läste här på FB om att det skulle vara/varit en knutpunkt för telekommunikation och nu mera bredbandskommunikation. Att det fanns 8 st (var av 2 i GBG) knutpunkter i Sverige, de flesta av dessa hade dessutom bergrum. Eftersom denna byggnaden påminner lite om ett suteränghus kan detta vara mycket möjligt.

Nu är inte jag någon expert men eftersom allt byggdes under krigstiden, och att två viktiga delar för försvarsverksamhet - Kommunikation och Sjukvård - byggs så nära varandra så borde det inte vara helt uteslutet att det möjligtvis byggdes en länk mellan dessa?

Om det nu finns någon hemlig tunnel mellan Östra och city så borde den gå i närheten av den byggnaden. Tunneln kanske inte går till city utan bara att det är en tunnel mellan dessa två strategiska försvarspunkter?
Citera
2006-10-07, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Jag har varit nere i tunnel två på östra och jag kan inte komma ihåg att det fanns något annat än transport tunnlar där nere. Och att det fanns speciella utrymmen (bredare och lite finare tunnelsektioner om jag inte minns fel) som skulle användas som skyddsrum vid krig, olycka osv.

Någon som vet något om Televerkets gamla byggnad i Härlanda/Vidkärr? När man åker med spårvagnen mellan Östra och Munkebäck så finns det en vit och grå byggnad som ligger halvt inne i ett berg. Jag läste här på FB om att det skulle vara/varit en knutpunkt för telekommunikation och nu mera bredbandskommunikation. Att det fanns 8 st (var av 2 i GBG) knutpunkter i Sverige, de flesta av dessa hade dessutom bergrum. Eftersom denna byggnaden påminner lite om ett suteränghus kan detta vara mycket möjligt.

Nu är inte jag någon expert men eftersom allt byggdes under krigstiden, och att två viktiga delar för försvarsverksamhet - Kommunikation och Sjukvård - byggs så nära varandra så borde det inte vara helt uteslutet att det möjligtvis byggdes en länk mellan dessa?

Om det nu finns någon hemlig tunnel mellan Östra och city så borde den gå i närheten av den byggnaden. Tunneln kanske inte går till city utan bara att det är en tunnel mellan dessa två strategiska försvarspunkter?

Jag har alla ritningar över Östra sjukhuset, och har aldrig noterat någon tunnel ut ifrån bygget... Får väl kolla närmare på dom
Citera
2006-10-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteland
Jag har alla ritningar över Östra sjukhuset, och har aldrig noterat någon tunnel ut ifrån bygget... Får väl kolla närmare på dom

Det går säkert en gemensamhetstunnel i närheten. Det finns dessutom säkerligen en förbindelse mellan sjukhuset och gemensamhetstunneln.

Gemensamhetstunneln går säkerligen också förbi Telias knytpunkt som ligger i närheten...

http://img209.imageshack.us/img209/6366/gbggemensamcy2.jpg
Citera
2006-10-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Det går säkert en gemensamhetstunnel i närheten. Det finns dessutom säkerligen en förbindelse mellan sjukhuset och gemensamhetstunneln.

Gemensamhetstunneln går säkerligen också förbi Telias knytpunkt som ligger i närheten...

http://img209.imageshack.us/img209/6366/gbggemensamcy2.jpg

Har du gjort den "skissen" själv? Eller hur vet den som gjorde den skissen att tunneln går just där?

När jag titta på bilden, kom jag att tänka på att det finns en stor port i berget vid Härlandatjärn. Nått sammanband?
Citera
2006-10-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Har du gjort den "skissen" själv? Eller hur vet den som gjorde den skissen att tunneln går just där?

När jag titta på bilden, kom jag att tänka på att det finns en stor port i berget vid Härlandatjärn. Nått sammanband?

That's for me to know and you to find out
Citera
2006-10-07, 15:30
Medlem
Citat:

Nisse Hult...
Du hänger med dåligt i dina egna trådar..
http://img170.imageshack.us/img170/4629/vattendk0.jpg

C = Råvattenpumpstation
3 = Härlanda tjärn

Både Alelyckan och Lackarebäck får sitt råvatten från det tunnelsystem som förbinder Göta Älv med Lilla och Stora Delsjön. Från intaget vid Lärjeholmen rinner vattnet (2 m3/s) dels till Alelyckans råvattenpumpstation, dels till en pumpstation placerad 90 m under markytan i närheten av Härlanda Tjärn. Härifrån pumpas vattnet upp till Lilla Delsjön, som med en kanal står i förbindelse med Stora Delsjön, varifrån vattnet rinner vidare i tunnel till Lackarebäck.
Lilla och Stora Delsjön fungerar som råvattenmagasin för både Lackarebäck och Alelyckan. Reservmagasinet är vid en avstängning från älven tillräckligt för att leverera råvatten till båda verken i ca 3 veckor med normal förbrukning.
Citera
2006-10-08, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Nisse Hult...
Du hänger med dåligt i dina egna trådar..
http://img170.imageshack.us/img170/4629/vattendk0.jpg

C = Råvattenpumpstation
3 = Härlanda tjärn

Både Alelyckan och Lackarebäck får sitt råvatten från det tunnelsystem som förbinder Göta Älv med Lilla och Stora Delsjön. Från intaget vid Lärjeholmen rinner vattnet (2 m3/s) dels till Alelyckans råvattenpumpstation, dels till en pumpstation placerad 90 m under markytan i närheten av Härlanda Tjärn. Härifrån pumpas vattnet upp till Lilla Delsjön, som med en kanal står i förbindelse med Stora Delsjön, varifrån vattnet rinner vidare i tunnel till Lackarebäck.
Lilla och Stora Delsjön fungerar som råvattenmagasin för både Lackarebäck och Alelyckan. Reservmagasinet är vid en avstängning från älven tillräckligt för att leverera råvatten till båda verken i ca 3 veckor med normal förbrukning.

Aa, jag är inte med i svängarna över huvudtaget. Sorry. Lägger snart ner detta med UE. Kan inte utöva mitt intresse...
Citera
2006-10-08, 10:46
Medlem
Citat:
Aa, jag är inte med i svängarna över huvudtaget. Sorry. Lägger snart ner detta med UE. Kan inte utöva mitt intresse...

Ähh, kom igen nu, så farligt är det väl ändå inte..
Du behöver bara hitta någon mentor som tar ut dig på stan så blir det blodad tand igen!
Citera
2006-10-08, 10:51
Medlem
Alingsås & Nolhaga

Var ute med gruppen och kikade runt lite i Alingsås. Vi hittade ett inslag och strax ovanför det ett utkikstorn. Tornet är låst så det går inte att ta sig in i det utan att bruka lite våld. Vet att jag har läst om detta torn innan och att det har varit öppet fram tills "nyligen".

Någon här som vet mer om torn & inslag? Vi gick runt hela berget men fann inget ytterligare inslag. Verkar skumt för storleken på ingången verkar mer vara av karaktären nödutgång. Men kanske är det en civilförsvarsanläggning liknande den i Partille?

Upp med korten på bordet nu... please....

Edit1: Bilder
http://img208.imageshack.us/img208/6894/uenolhaga1gu2.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/2551/uenolhaga1qb2.jpg

Edit2: Hmm det kanske inte var så hemligt ändå...
http://www.flashback.org/showthread.php?t=333759

"Halvvägs upp sitter en gammal informationstavla på väggen. Den berättar att Arvid Nilsson Byggnads AB byggde tornet 1941 och att syftet var militärt. Luftrummet kring Alingsås med omnejd skulle bevakas."

Frågan som återstår är väl om inslaget är till ett skyddsrum, borde vart skyltat då men det är det ju inte, eller om berget ruvar på nån annan hemlighet. Vore ju inte omöjligt att torn och bergrum hör ihop på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in