Citat:
Ursprungligen postat av smurfgrodan
Jag har läst en gammal tråd här om en tunnel från östra sjukhuset in mot stan- men är också nyfiken om det ligger någon sanning i det? Tyvärr får man väl aldrig veta. Hörde att den ev. ska ligga norr om apoteket på östra. OM det stämmer så undrar man vart den går.
Jag har varit nere i tunnel två på östra och jag kan inte komma ihåg att det fanns något annat än transport tunnlar där nere. Och att det fanns speciella utrymmen (bredare och lite finare tunnelsektioner om jag inte minns fel) som skulle användas som skyddsrum vid krig, olycka osv.
Någon som vet något om Televerkets gamla byggnad i Härlanda/Vidkärr? När man åker med spårvagnen mellan Östra och Munkebäck så finns det en vit och grå byggnad som ligger halvt inne i ett berg. Jag läste här på FB om att det skulle vara/varit en knutpunkt för telekommunikation och nu mera bredbandskommunikation. Att det fanns 8 st (var av 2 i GBG) knutpunkter i Sverige, de flesta av dessa hade dessutom bergrum. Eftersom denna byggnaden påminner lite om ett suteränghus kan detta vara mycket möjligt.
Nu är inte jag någon expert men eftersom allt byggdes under krigstiden, och att två viktiga delar för försvarsverksamhet - Kommunikation och Sjukvård - byggs så nära varandra så borde det inte vara helt uteslutet att det möjligtvis byggdes en länk mellan dessa?
Om det nu finns någon hemlig tunnel mellan Östra och city så borde den gå i närheten av den byggnaden. Tunneln kanske inte går till city utan bara att det är en tunnel mellan dessa två strategiska försvarspunkter?