Citat:
Ursprungligen postat av
Monolit
Guldheden.
Kan du beskriva vad som finns där nere. Kan inte tolka bilden.
Vattnet kommer in klockan tolv i bild, rinner ut klockan fyra. Det ligger en konstig "tratt" som en del av det verkar passera igenom, men den såg rätt igenkorkad ut om jag inte minns fel. Hela utrymmet är fyllt av lera.
Sett till riktningar så kan vattnet komma inifrån berget men också uppifrån närmaste trädgården, om rören skulle göra en krök. (Ledning är dragen genom trädgården kan man höra när man går förbi).
Citat:
Har på några fler ställen sett blåmålade brunnslock. Detta inkluderar platser jag tror det finns borrhål på, men har sett det på för få platser för att hitta någon systematik.
Jag tar med mig din hypotes. I detta fall kanske det hellre kan vara en markering för att arbetare ska hitta rätt, man brukar kanske "slamtömma" detta utrymme rätt frekvent eller något? Någon Telia kabelanvisning-motsvarighet för vattenområdet?
Citat:
Angered
Vet precis var det är och har också konstaterat intermittent flöde. Har dock trott att det var ett enormt djup, men bilderna antyder inte det. Borrhålen är kanske också väldigt små här och så som jag ser bilderna är de högst ett par decimeter. Stämmer det?
1 och 2 är bara från villaområdet i närheten.
3 är enligt min tolkning spillvatten, dels från det lilla villaområdet och med så få hus blir det aldrig något kontinuerligt flöde. Dessutom kommer en andra ledning söderifrån (enligt en annan karta) från en pumpstation och den pumpen startas och stängs av då och då. Regnvatten skall inte komma in här, så därför är det lugnt.
Ledningen söderifrån som du nämner mynnar rimligtvis i anordningen till vänster på min bild. Är detta något kartmaterial du kan lägga upp? Vart finns pumpstationen du nämner?
Djup: 4-5 meter.
Borrhålen är som du säger några decimeter, men tyckte nr 3 hade en något större diameter?
Har du öppnat något av dessa brunnslock (1-4) eller bara inspekterat utifrån?
Citat:
Det var nog klokt att inte gå ner. Självdrag kan ha gjort att ingen lukt kändes för tillfället, men det kan ju ändras fort.
4 är dagvatten och är inte i bruk så här långt österut. Vattnet från villaområdet rinner ut i bäcken istället.
Det här känner jag inte alls igen. Referera gärna till de inläggen. Är detta sant så skulle det vända upp och ner på mycket. Att Lärjeån inte ansluter till tunneln så som tänkt kan man acceptera, men att de skulle gå ihop kan jag inte minnas att jag läst. Tror mer på kartan som du hänvisar till. Verkar bättre passa in i de enorma utbyggnadsplanerna som fanns när detta byggdes.
Din mening "4 är dagvatten och är inte i bruk så här långt österut" gör mig konfunderad. Tror du att ett borrhål till Lärjeåtunneln finns här? Om dagvattnet tar vägen i ån, varför dra tunneln hit?
Citat:
Ursprungligen postat av
Monolit
Det finns dock en sak som jag undrar över. Det är vad som anges som "prel läge för (något oläsligt)värmetunnel" Observationerna på plats visar att det kan ligga någonting i detta, även om osäkerheten är stor. Har visats med annat läge i den äldre kartan. Borde också vara med stigorter som inte är inritad i kartan.
"Observationerna på plats visar att det kan ligga någonting i detta, även om osäkerheten är stor". Jag hänger inte riktigt med i vilket område vi rör oss i nu, fem tunnlar kan jag inte räkna till
Sträckan österut mot Rannebergen eller sträckan söderut mot Eriksbo (som väl är utritad en bit av)?
Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorKrut
Interiörbilder har jag aldrig påstått vara olämpliga, vad jag påstår är att det är olämpligt att lägga upp en karta där man markerar med nålar för inslag, kabelschakt och dylikt. Visst kan jag hålla med om att anläggningen inte är speciellt hemlig men det är dumt att sprida det mer än vad det redan är. Vi som intresserar oss för dessa anläggningar och dess historia vill inte se fler vandaliserade anläggningar, något som är resultatet av denna typ av spridande.
Tillåt mig att peka på några omständigheter:
-Anläggningen är låst, larmad och kameraövervakad. Att någon skulle kunna ta sig in för att klottra/vandalisera är högst otroligt.
-Anläggningen är väl omtalad på forumet och dess lokalisering är knappast någon hemlighet varken i UE-kretsar, geocaching-kretsar eller andra kretsar.
Min din syn på vad som får läggas upp och vad som ska hållas hemligt kan jag inte göra annat än att råda dig att förflytta dig till 28dagar.