2006-02-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmen76
Ja men jag vill mer klassa det som en arbets tunnel! Göteborgs smalspår finns längs alla arbetstunnlar som förgrenar sig för att kunna förflytta tunga saker! Men idag så kanske det är bredare spår!

Det är en gemensamhetstunnel för olika verksamheter. Antar att spåret hänger ihop med det förbud mot bränsledrivna fordon som finns i tunnelsystemet. Smalspåret börjar i Eriksbo (man ser spåren utanför porten där) sedan fortsätter det förbi den aktuella bilden och upp en liten bit. Antar att det har varit ett sätt att få in tunga prylar i tunneln från den stora vägen.
Citera
2006-02-28, 12:33
Medlem
mummas avatar
Citat:
Underjordisk tunnel i Svingeln! Jaåkte med bussen idag så såg jag en klassisk luft ficka som man har i tunnlarna här i gbg! Och det vart precis vid svingeln. Misstänker att det är den tunneln som går mot Kviberg skf.. Att dom låter tunnlarna gå under ån där och ha det som en sträckning??? Någon som känner till denna luft ventilations trumma?
Vad menar du luftficka / ventilations trumma?
Kan du förklara mer vart dem ligger?
Citera
2006-02-28, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Vad menar du luftficka / ventilations trumma?
Kan du förklara mer vart dem ligger?
Den ligger precis bron vid ån där vattnet går in i en tunnel.... Vid Svingeln...
Citera
2006-03-01, 09:32
Medlem
Cypresss avatar
Citat:
Den ligger precis bron vid ån där vattnet går in i en tunnel.... Vid Svingeln...

Svingeln och säveån ligger en bit ifrån varandra.

MVH
Cypress
Citera
2006-03-01, 10:13
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Svingeln och säveån ligger en bit ifrån varandra.

MVH
Cypress

Personen syftar på den lilla ån bakom samskolan som går in i marken, eftersom det är massor med motorvägar - olskroksmotet där.
Citera
2006-03-01, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Personen syftar på den lilla ån bakom samskolan som går in i marken, eftersom det är massor med motorvägar - olskroksmotet där.
Yes det stämmer så väl!!!

Pratade med en av pappas ex kollegor i telefon idag ang tunnlarna och fick det bekräftat Tunneln som går från Säve är förgrenad med Carlstens fästning när Bush var i Göteborg så hade dom alternativ evntuell angrepp mot Göteborg så hade Polisen en plan att föra Bush under jorden ända ut till Carlstens fästning och där forsla bort honom med flyg...

Tunneln som går från säve flygplats går till Ka4a numera am4a och mynnar ut vid Götiska fortet inte Oscar den andres fort utan götiska! går man ner i Nya varvet så hittar man också en tunnel mynning som förbinder med tunneln bort till Sahlgrenska sjukhuset och Landala från Sahlgrenska så går den till Balltorp
Billdal eller Östra Sjukhuset och inne vid ullevi så förgrenas den med tunneln som går ut till Kviberg och Kortedala,Bergsjön,Angered,Vänserborg,Kungälv,Carl stens Fästning, Uddevalla, Från Balltorp så går det en tunnel till Borås som har järnvägsförbindelse. Dessa tunnlar är smalspåriga järnvägs tunnlar för att kunna frakta tunga saker...

Sedan så fick jag också höra som jag har misstänkt att från Carlsten så finns det en tunnel till Fredrikshamn,Danmark som är en sk arbets tunnel som har dvs gasledningar och fjärrvärme ledningar och även bredbands ledningar...
Citera
2006-03-01, 16:13
Medlem
Citat:
Sedan så fick jag också höra som jag har misstänkt att från Carlsten så finns det en tunnel till Fredrikshamn,Danmark som är en sk arbets tunnel som har dvs gasledningar och fjärrvärme ledningar och även bredbands ledningar...

Ytterligare ett troll ute och traskar..
Citera
2006-03-01, 16:14
Medlem
Hur var det med tunnelöppningen i Säve, var är den?
Citera
2006-03-01, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Hur var det med tunnelöppningen i Säve, var är den?
Den är inne i själva bergshangaren!
Citera
2006-03-01, 18:20
Medlem
Cypresss avatar
Citat:
Yes det stämmer så väl!!!

Pratade med en av pappas ex kollegor i telefon idag ang tunnlarna och fick det bekräftat Tunneln som går från Säve är förgrenad med Carlstens fästning när Bush var i Göteborg så hade dom alternativ evntuell angrepp mot Göteborg så hade Polisen en plan att föra Bush under jorden ända ut till Carlstens fästning och där forsla bort honom med flyg...

Tunneln som går från säve flygplats går till Ka4a numera am4a och mynnar ut vid Götiska fortet inte Oscar den andres fort utan götiska! går man ner i Nya varvet så hittar man också en tunnel mynning som förbinder med tunneln bort till Sahlgrenska sjukhuset och Landala från Sahlgrenska så går den till Balltorp
Billdal eller Östra Sjukhuset och inne vid ullevi så förgrenas den med tunneln som går ut till Kviberg och Kortedala,Bergsjön,Angered,Vänserborg,Kungälv,Carl stens Fästning, Uddevalla, Från Balltorp så går det en tunnel till Borås som har järnvägsförbindelse. Dessa tunnlar är smalspåriga järnvägs tunnlar för att kunna frakta tunga saker...

Jag hoppas att alla förstår att trollet nu har stigit ut totalt i och emd sin enorma och uppenbara ironi.

MVH
Cypress
Citera
2006-03-01, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cypress
Jag hoppas att alla förstår att trollet nu har stigit ut totalt i och emd sin enorma och uppenbara ironi.

MVH
Cypress
Varför kalla mig för troll?? som jag skrev så ska det finnas en tunnel till Danmark...

Men så finns det en tunnel från Säve till Ka4 och som förgrenar sig in till stan!
Kapten Svanberg är en väldigt säker källa!!

Så beskyll inte mig för att jag ska sitta och hitta på det!!!!

Oskar II fort och Götiska batteriet
Ett stenkast från museet ligger Oskar II fort och Götiska batteriet. Fortet, som byggdes mellan åren 1903 och 1907, förvaltas idag av Statens fastighetsverk. Fortets huvudbestyckning bestod av två stycken 24 cm pjäser, två 15,2 cm pjäser och fyra 57 mm pjäser. Kring det andra världskriget påbörjades en flyttning av dessa pjäser till nyare anläggningar längre ut i havsbandet. Idag har 24 cm pjäserna återförts till fortet och långtgående planer finns även på att återföra resterande pjäser.

Kring fortet finns en djup vallgrav nedsprängd i berget. I centrum finns huvudanläggningen med omfattande utrymmen såsom: kök, förläggningar, ammunitionsdurkar, stridsledningsutrymmen och pjäsutrymmen. I närheten av fortet vid Göta älvs strand finns det Götiska batteriet med sina fyra 57 mm pjäser med uppgift att skydda inloppet och fortets norra flank. Oskar II fort och Götiska batteriet visas genom museets försorg.

Götiska batteriet och OscarII fort
Citera
2006-03-01, 18:34
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Varför kalla mig för troll?? som jag skrev så ska det finnas en tunnel till Danmark...

Men så finns det en tunnel från Säve till Ka4 och som förgrenar sig in till stan!
Kapten Svanberg är en väldigt säker källa!!

Så beskyll inte mig för att jag ska sitta och hitta på det!!!!

Är det så smart att säga vem källan är då????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in