2011-08-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Senare har vi utloppet från ledningen som kommer från Rådasjön, där jag även fann den så kallade "fördröjningsbassängen" i närheten. Vad har den för funktion och syfte? Hördes för övrigt skvalpande ljud, undrar om det innebär att anläggningen används just nu.
Handlar säkert om att skydda vattentäkten i händelse av olycka uppe på motorvägen som går alldeles intill. Som jag fattar det skall olja och liknande fångas upp av bassängen.
Citera
2011-08-06, 15:20
Medlem
I delsjöområdets skog står ett rött igenbommat tvåvåningshus. Alla fönster på nedre våningen har luckor som i sin tur hålls på plats av en tjock metallbalk. I princip omöjligt att komma in där.
Men jag lyckades klättra upp längs med ett stuprör och öppnade fönsterluckan på andra våningen, som bara satt fast med ett förmultnat gammalt rep.

Lyckades hålla mig kvar några sekunder och hann bara se en massa random utspridda prylar innan jag var tvungen att hoppa ner. Det blev allt för den gången. Planerar att återvända igen inom kort, och ta mig in på riktigt.
Citera
2011-08-07, 23:35
Medlem
varför är huset vid delsjön så känsligt !???
Citera
2011-08-10, 18:42
Bannlyst
Citat:
Lilla Delsjön, lite promenad, följt av ett besök vid motsvarande intag där det dock rådde fotoförbud, således inga bilder.. Vid båda dessa platser fanns badgäster så jag vågade aldrig göra några alltför uppseendeväckande inspektioner - min fråga är, är byggnaderna de enda spåren här, eller är det möjligt att upptäcka spår i vattnet som går att se utan dykarutrustning?
Senare har vi utloppet från ledningen som kommer från Rådasjön, där jag även fann den så kallade "fördröjningsbassängen" i närheten. Vad har den för funktion och syfte? Hördes för övrigt skvalpande ljud, undrar om det innebär att anläggningen används just nu.

Menar du bergrummet vid vattnet nära masten, är det där du inte ville fota? isåfall är det civilförsvarets "håla" med halvkul innehåll.
Citera
2011-08-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Menar du bergrummet vid vattnet nära masten, är det där du inte ville fota? isåfall är det civilförsvarets "håla" med halvkul innehåll.
Jag menade vattenintaget på östra sidan av Brattklevs udde i Stora Delsjön, där tunneln fortsätter till Lackarebäck. Hmm fast du gör mig nyfiken, bergrum vid vattnet, du kan inte förtydliga lite och gärna lägga upp en kartlänk?
Citera
2011-08-10, 21:43
Bannlyst
Citat:
Jag menade vattenintaget på östra sidan av Brattklevs udde i Stora Delsjön, där tunneln fortsätter till Lackarebäck. Hmm fast du gör mig nyfiken, bergrum vid vattnet, du kan inte förtydliga lite och gärna lägga upp en kartlänk?
Har för mig att just den låg nära vattnet, lite fudersam blev jag nu.
Nu var det på 90-talet jag var inne där och inspektera (via jobbet), enda stället där jag bara varit en gång så man kommer inte ihåg allt (alla ställen är ju ett håll i väggen, så det gäller att hålla isär ställena) och sen har jag tystnadsplikt livet ut på en del saker. Men den är i anslutning till tvmasten och är skyddad för det mesta och den har egen elförsörjning typ lastbilsdieslar som gör el mm, därifrån kan man styra vissa samhällsfunktioner i stan om det sker en allvarlig händelse.
Citera
2011-08-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har för mig att just den låg nära vattnet, lite fudersam blev jag nu.
Nu var det på 90-talet jag var inne där och inspektera (via jobbet), enda stället där jag bara varit en gång så man kommer inte ihåg allt (alla ställen är ju ett håll i väggen, så det gäller att hålla isär ställena) och sen har jag tystnadsplikt livet ut på en del saker. Men den är i anslutning till tvmasten och är skyddad för det mesta och den har egen elförsörjning typ lastbilsdieslar som gör el mm, därifrån kan man styra vissa samhällsfunktioner i stan om det sker en allvarlig händelse.
Kan det trots allt vara Spoven du menar?

http://web.archive.org/web/20080331122528/http://hem.bredband.net/rehpat3/bunker/bilder/bergrum/index.html

Dock är det ju en liten bit från Delsjömotet till både vattenlinjen och Brudaremossenmasten, men ta en titt på bilderna och se om du känner igen dig. Skulle stämma in på civilförsvaret, som jag vill minnas att du nämnde i tidigare inlägg. Jag gick även förbi här under slutet av min tur, kolla de sista bilderna så finns det några enstaka, dock såklart tagna från utsidan.
Senast redigerad av diskhanduk 2011-08-11 kl. 16:04.
Citera
2011-08-11, 21:29
Bannlyst
Citat:
kolla de sista bilderna så finns det några enstaka, dock såklart tagna från utsidan.
Så är det nog, fanns iallafall lite kul saker där inne.
Det tragiska var väl att man aldrig fota på den tiden, ja det gör man inte idag heller på känsliga ställen för de är ju till för vårt väl och ve. Men det är lite kul när man jobbar och får se en massa kul saker.
Men deppigt värre när man ser som i Stockholm hur de lägger ner och öppnar upp fina anläggningar för att bara bygga hus på områdena. Tänker då på Ursviks området i Sundbyberg som är sorgligt öppet idag dock finns det en del kvar... Har man väl röjt bergrummen finns det inget större värde i att ha dem sen ju, förutom om vi får nån större radioaktiv olycka eller så.
Citera
2011-08-13, 13:16
Medlem
Det finns ett ställe på andra sidan liseberg. Vid ingången där sagoslottet är. På andra sidan ån så ligger det ett hus där det står PEAB. Det har brunnit på vinden, kanske därför det är avstängt. Är osäker på om de har rivit det, men det är ett gammal hyreshus av något slag. Ganska fräckt.
Nellickevägen 14
41263‎ Göteborg
Sverige
Är en ungefär adress.
Citera
2011-08-24, 11:27
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jisses, nu kan vi snart döpa om den här tråden till "Göteborgs FV nät".

Vad är det egentligen som är så lockande med FV nätet? Det är ju knappast så att man lyckas ta sig in och utforska stället på riktigt, finns det inte mer intressanta platser i Göteborg att diskutera eller är folk bortskrämda av fjärrvärmen?
Jag har ingen aning varför det är så lockande heller. Har man sett en del av det, har man sett hela.

Ang studiebesök är det ingen fara, om man bara snackar ihop ett gäng. Sporven är inga problem, inte heller de två stora eltekniska underjordiska anläggningarna som är några av de största i västra sverige är svårt att komma på besök till, som ligger lite smått utanför göteborg. Brudarmossen är inga heller problem. Jag har många kontakter.

Hela G/FV/VA systemet var ju nästan helt dokumenterat av portar av truxa (om jag inte minndes fel) som lade upp bilder på varenda jävla port och ritade kartor, och använde gammla kartor från stadsbyggnadskontoret.

Sen tycker jag det är löjligt att inte lägga upp bilder på SO. Detta är flashback, alltid funnits bilder på sådant här. Tycker att det är intressant. Fienden vet ju redan var allt ligger ändå. Dock så känns det som en brist på millitära anläggningar inom göteborg.

Finns ju fåtal civila mindre LC, som i partille, kungälv, mölndal. Det millitära verkar vara gammla anläggningar som är äldre än STRIL-60, som är plomberade.
Vad finns kvar av intresse? Det finns ju betydligt många övergivna byggnader i göteborg, men som aldrig talas om. Minns när jag gjorde ett fotojobb emot hassebladskahuset (det mittemot nordstan) hade det stått öde i 12-15 år. Sedan finns det ju den där villan ovanför stadsbiblioteket som jan jörnmark har dokumenterat. Vet att i örgryte finns det några övergivna dödsbon som är överbeväxta (då detta verkligen är UE).

Men vad i göteborgsregionen finns det som inte är G-tunnlar och inte tidigare skrivits i tråden?
(Btw, jag tänker göra en sammanfattning av denna tråden för det är så mycket skit i denna)
Citera
2011-08-24, 15:25
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Ang studiebesök är det ingen fara, om man bara snackar ihop ett gäng. Sporven är inga problem, inte heller de två stora eltekniska underjordiska anläggningarna som är några av de största i västra sverige är svårt att komma på besök till, som ligger lite smått utanför göteborg. Brudarmossen är inga heller problem. Jag har många kontakter.

Jag skulle gärna titta på Spoven om det fanns möjlighet, även skyddsrummet på Smedjegatan skulle vara väldigt intressant.
Sedan skall vi dra ihop en titt på gamla marinbasen också när vi får tummen ur....
Citera
2011-08-24, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag skulle gärna titta på Spoven om det fanns möjlighet, även skyddsrummet på Smedjegatan skulle vara väldigt intressant.
Sedan skall vi dra ihop en titt på gamla marinbasen också när vi får tummen ur....

Menar du det i Kvarnberget eller finns det fler där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in