2005-07-14, 00:08
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Nej, det är något annat. Man fortsätter från kasernerna förbi de nybyggda husen, på den smala vägen mellan spåren och berget, riktning alltså mot kortedala. Jag skall fixa några bilder vid tillfälle. Hela Kvibergsområdet har ju ändrat sig väldigt mycket de senaste åren.

/Capmac
Jag var på den beskrivna platsen i dag. Det kan inte vara annat än den igensatta porten med staket runt, eller? Det är den jag har menat hela tiden, i så fall. Det är en in/utgång ifrån det vanliga stora bergrummet. Den har aldrig varit i bruk, vad jag vet. Kan tillägga att jag vet hur det ser ut där inne...
Citera
2005-07-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Det finns en tunnelmynning tillhörande VA-verket vid panncentralen i Björndammen (Prästtjärn). Kan det vara den tro?

Mitt emellan nr 23 och vägen. Tänk då en linje i riktning "klockan 2" från nr 23
http://www.partille.se/kartor/friluftskarta.htm

Nu har jag inte läst hela tråden. 1978 när jag bodde i björndammen byggde dom denna tunnel. jag var då 10 år och hängde där hela eftermiddagarna efter skolan. Jag frågade byggjobbarna vad det var dom sprängde för tunnel. Fick helt ärliga svar som jag tror på. Jag gick givetvis in i tunneln på helgen och utforskade.

Ingången strax bortanför panncentralen är en spiral som leder ca 100 meter ner i berget. Detta är en service tunnel. Går man ner så kommer man fram till den stora tunneln som leder varmvatten från centrala göteborg till landvetter om jag inte minns fel. Det var dessutom här som ledningarna med dricksvatten från kåsjön går.

Nu är ju detta 25 år sedan men jag minns ialla fall att det är en jävla spiralväg långt ner i berget. Sen ansluts det till en stor jävla tunnel som går nånstans till Göteborg. Eftersom Björndammen ligger på mitten borge den gå jävligt lång.
Citera
2005-07-17, 21:47
Medlem
jornmarks avatar
ny sida:
http://www.jornmark.se/html/deserted_places.html
Citera
2005-07-22, 19:04
Bannlyst
Är det nåågon som har kollat upp gången/gångarna under Gråberget eller vid brofästet? Det är platser där jag misstänker att det kan finnas militärförråd...men vem vet. Kanske bara elledningar och vatten och annat skräp.
Citera
2005-07-31, 20:51
Medlem
jornmarks avatar
Missa inte MARIEHOLM

Kolla ute vid Waterloogatan/Stadsskrivaregatan innan det är försent.
Citera
2005-09-05, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagsson
Det finns nergångar till det tunnelsystemet vid säve flygplats på hisingen. Stora underjordiska hangarer som nu är nedlagda är sammanlänkade med resten av GBGs tunnelsystem.

Öhh... det du tänker på är Aeroseum. Har varit inne i både det gamla och nya berget utan att hitta dessa tunnlar till Göteborg.
Citera
2005-09-05, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azaroth
vad var det nån sa om säve flygplats, kan man nå dom hangarerna överhuvudtaget och var ligger dom? för jag förutsätter ju att resten av säve flygfält används och därmed är bevakat.

www.aeroseum.se

.
Citera
2005-09-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Fler ställen i Göteborgstrakten som inte har nämnts här:

Alafors
Längs med RV45 från Göteborg mot Trollhättan. En dryg km efter rödljuset i Alafors så finns det på vänstersida en kiosk vid en stor grusplan. Vid den bortre ändan av grusplanen (dvs närmast Trollhättan) går det in en liten avstickare som leder till en tunnelöppning. Porten till tunneln är inte riktigt bra låst, samt att man kan krypa under och in. Har inte varit inne, stannade för ett tag sedan för att lätta på trycket och fann denna. Hade inte ficklampa med mig (häda!).

(Brevid Walls kiosk)

En sandsilo liknande den som står i Jonsered (Partille)

.
Citera
2005-09-05, 15:45
Medlem
Cypresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Nu har jag inte läst hela tråden. 1978 när jag bodde i björndammen byggde dom denna tunnel. jag var då 10 år och hängde där hela eftermiddagarna efter skolan. Jag frågade byggjobbarna vad det var dom sprängde för tunnel. Fick helt ärliga svar som jag tror på. Jag gick givetvis in i tunneln på helgen och utforskade.

Ingången strax bortanför panncentralen är en spiral som leder ca 100 meter ner i berget. Detta är en service tunnel. Går man ner så kommer man fram till den stora tunneln som leder varmvatten från centrala göteborg till landvetter om jag inte minns fel. Det var dessutom här som ledningarna med dricksvatten från kåsjön går.

Nu är ju detta 25 år sedan men jag minns ialla fall att det är en jävla spiralväg långt ner i berget. Sen ansluts det till en stor jävla tunnel som går nånstans till Göteborg. Eftersom Björndammen ligger på mitten borge den gå jävligt lång.

Jag bor aldelles i närheten, ett par minuter, från denna tunneln. Jag har funderat om det finns luftintag eller liknande till denna tunnel. Du borde ha sett något som antyder till det i så fall. För i så fall kan jag sticka dit och leta lite i skogarna ovanför tunneln.
Citera
2005-09-16, 19:35
Medlem
SebbeBoys avatar
Jo jag tänkte lite.. finns det några typiska.. detta måste du se i göteborg? någon som har nått bra tips ?

tar gärna PM ifall ni ej vill skriva ut det här
Citera
2005-12-13, 19:42
Awaiting Email Confirmation
Göteborg

Är det helt dött i Göteborgstrakten numera eller?
Inga nya objekt, eller kanske några gamla sköna historier?
Citera
2005-12-13, 20:15
Medlem
Njaeo, helt dött är det nog inte, men finns inte så mkt som det en gång fanns.
Dom renoverade mitt favorit objekt som låg borta vid Masthugstorget...

Finns kanske någonting om man tar 6'an till endhållplatsen, druttar ner för nån lååång backe som ligger där någonstanns och går på en stig till höger som går emot Hjälbo. Såg lite intressant där senast jag var där, kanske sticker dit nån gång igen. Bara det att jag inte vet hur man tar sig dit på annat sätt än det jobbiga sättet som jag beskriver ovan (som innebär lite brötande igenom skog...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in