2004-10-16, 03:54
Medlem
Namblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvadarna
Antagligen används det väl som parkeringshus och skall kunna användas som skyddsrum om det behövs.

Så är det säkerligen. Många sådana utrymmen används ju som sådana.
Jag letar också efter andra skyddsrum i stan, verkar fattigt på den fronten, har kommunen grävt ner alla sådana under jord så väl så att ingen någonsin skall veta något om dem?

EDIT: Under Otterhällan kanske.
Citera
2004-10-16, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nambla
Jag letar också efter andra skyddsrum i stan, verkar fattigt på den fronten, har kommunen grävt ner alla sådana under jord så väl så att ingen någonsin skall veta något om dem?

Dom ligger oftast i källarvåningen till andra hus. Det utgick "stadsstöd" ett tag som finansierade stora delar av grunden/källarvåningen om man byggde skyddsrum där. Ett enkelt sätt att få ner byggkostnaden mao.

Vet inte om detta stöd fortfarande finns kvar men jag vet att på mitt jobb, där byggnaden uppfördes i slutet av 90-talet har vi skyddsrum i källaren som är bra mycket större än det antal som jobbar hos oss.

Likadant var det på min förra arbetsplats. Dock ser du ingen information på någon av dessa byggnader om att det finns skyddsrum i källaren.
Citera
2004-10-24, 17:27
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerHauer
Tänkte läska lite här.

Det finns 2 relativt aktiva bunkrar i jonsered..

mer änb så kan jag itne säga
Nu har jag hittat den ena.... Blev lite blöt om fötterna när jag runt där.
Har du varit innaför staketet?
Citera
2004-11-01, 14:43
Awaiting Email Confirmation
Göteborg med omnejd

Angående Jonsered så finns det liknande anläggningar lite varstans i och runt stan om man är uppmärksam. Såg en norr om stan i förra veckan (Ca 2,5 mil)
Citera
2004-11-03, 00:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvadarna
Jag vet faktiskt inte. Det finns den dörren med skyddsrumsskylten på men precis jämte ser det ju ut som om man skulle kunna köra ner i ett parkeringshus. Antagligen används det väl som parkeringshus och skall kunna användas som skyddsrum om det behövs.

Ja, det finns ett stort parkeringshus under glashuset på centralen. Detta parkeringshus är avsett som personalparkering så man måste ha passerkort för att kunna köra in.

I centrum finns bara ett riktigt stort skyddsrum i Otterhällan. Det finns även ett mindre i kvarnberget men jag tror den är avsett för militären. Letar man riktigt noga kan man hitta spår efter ammunitionsgrottor för luftvärnsbatterierna på kvarnberget, medicinarberget, ramberget mm.
Citera
2004-11-03, 00:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vomitsquad
Ordningsmakten orkar nog inte jobba sig allt för mycket heller.
Bara en tanke gubbar.

Jag tror inte de börjat mura igen bara för att de sett något här. Det är snarare så att fortifikationsverket under året har städat upp många försvarsanläggningar i samband med att i princip allt skall rivas/fyllas igen pga försvarsnedskärningarna.
Citera
2004-11-13, 18:08
Medlem
Finns ju te.x en av dom tre ingångarna till sk. befolknings skyddsrum vid packhusplatsen, i berget till vänster om movieline. Används som service tunnel nu när dom bygger götatunneln.

Sedan finns det ett vid Otterhällan, en av nergångarna är via parkerings huset som någon påtalade innan.

Har för mig att Otterhällan skulle inhysera 10.000 personer respektive 5.000 vid packhusplatsen, har någon säkrare uppgifter ang. antalet så känn er fria att dementera.

Finns mer info om ni vill ha.
Citera
2004-11-13, 18:50
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remieh
Har för mig att Otterhällan skulle inhysera 10.000 personer respektive 5.000 vid packhusplatsen, har någon säkrare uppgifter ang. antalet så känn er fria att dementera.

Finns mer info om ni vill ha.

Dina siffror är alldeles rätt, jag har hört samma ifrån folk på räddningstjänsten.
Citera
2004-11-15, 01:07
Medlem
LonErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar III
Dina siffror är alldeles rätt, jag har hört samma ifrån folk på räddningstjänsten.

Ganska djävla stort med andra ord. Det är ju hela den här kommunen.

Sitter någon inne med mer information?
Citera
2005-02-24, 15:21
Medlem
Nukleofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweety
Finns även en sådan stor ingång vid skansen kronan som ser ut att gå igenom berget. Är det också VA eller nått militärt?
Är det den ingången som ligger i haga (vid det lilla röda trähuset) eller finns det någon annan uppe på berget?
Har hört att det har gått en gång från skansen till kungshöjd (carls rex lr något sånt) vet någon om det stämmer?
Citera
2005-02-24, 15:30
Medlem
Kryptografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nukleofil
Har hört att det har gått en gång från skansen till kungshöjd (carls rex lr något sånt) vet någon om det stämmer?

Du menar Kaponjären? Enligt uppgift ska den ha kommit i dagen när man
grävde ner ledningar för massa år sedan, så det är möjligt att den finns
kvar, ja.

/Kryptografen
Citera
2005-02-24, 17:58
Medlem
NERDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nukleofil
Är det den ingången som ligger i haga (vid det lilla röda trähuset) eller finns det någon annan uppe på berget?

Ingången vid det röda huset skall nog inte blandas ihop med kaponjären. Antar att du syftar på den port in i berget som finns där och att den skulle leda till kaponjären tror jag inte... Inte heller att kaponjären skulle mynna ut uppe på berget eftersom den byggdes i slutet av 1600-talet början på 1700-talet.

Porten leder antagligen in under berget som skansen kronan ligger på, antar att det är ett bergrum av någon sort.

Ps. Roligt att någon postar i denna tråd igen. Har lämnat Gbg för en period men läser med glädje vad ni hittar på Ds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in