2009-06-14, 12:05
Medlem
råvattentunnel - börjar bli tjatigt nu..

Dr Myller,
Trodde faktiskt att griffin och jag var tillräckligt tydliga - på gränsen till övertydliga- att du skulle förstå, speciellt detta med tunnellutningen.
Har mycket svårt att tro annat än att det vi skrev hjälpte dig fram mot insikten, men du kanske helt missade mitt inlägg.
Därmed hoppar jag av denna diskussion...
Senast redigerad av viewfinder 2009-06-14 kl. 12:39.
Citera
2009-06-14, 18:28
Bannlyst
Nä, det är med rätta jag snart lägger ner detta med UE.

Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Första tunneln till Härlanda Tjärn: Vatten rinner under självfall. Den ligger under vattenytan och blir vattenfylld.
Vid Härlanda Tjärn pumpas vatten upp i ett vertikalt schakt och vidare till en andra tunnel. Vatten pumpas upp under tryck till Lilla Delsjön, och blir förstås vattenfylld.

Många gångar per år reverserar man vattenriktningen, så hela systemet bygger dessutom på att tunnlarna är vattenfyllda.
Citera
2009-06-22, 17:25
Bannlyst
HAHAHA !! ??

Vad är det för klåpare som varit och lekt med inslaget vid Kaverös ??

Har aldrig sett maken till mer onödig skadegörelse. In skulle nu ju inte ha kommit i vilket fall, hindret kunde man lätt se genom den biten som redan var uppbruten. Nåväl...
Citera
2009-06-24, 16:59
Medlem
Spillvattentunnel västra Hisingen

Det finns ett separat tunnelsystem för spillvatten på västra Hisingen. Jag tror dr myller undrade lite om det för ett bra tag sedan.
Nåväl, var där för några veckor sedan o kollade.
Det finns en del prylar som avslöjar det underjordiska.
Kanske det intresserar några.

http://www.pixbox.se/alb1085843

Förutom kartan ges en ledtråd till 2 - 3 ställen: Gokartbana.
Citera
2009-06-24, 18:35
Medlem
Finns det bara en tunnel under älven? Fan, jag har ju polare som snackar om militära tunnlar som är små. Är det bara dynga eller ligger det ngn uns av sanning idet?
Citera
2009-06-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
Finns det bara en tunnel under älven? Fan, jag har ju polare som snackar om militära tunnlar som är små. Är det bara dynga eller ligger det ngn uns av sanning idet?
Har hört två stora och två små. De senare ev. vattenfyllda.
Citera
2009-06-24, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Det finns ett separat tunnelsystem för spillvatten på västra Hisingen. Jag tror dr myller undrade lite om det för ett bra tag sedan.
Nåväl, var där för några veckor sedan o kollade.
Det finns en del prylar som avslöjar det underjordiska.
Kanske det intresserar några.

http://www.pixbox.se/alb1085843

Förutom kartan ges en ledtråd till 2 - 3 ställen: Gokartbana.
Alltid lika trevligt, tackar!

Ser ut att röra sig om samma objekt som i citatet nedan.
På östra sidan av rondellen har ledningarna dragits via en stigort från markförläggning i väster till tunnel i berget öster om stigorten. Bäcken passerar i samma område va-ledningarna i en dagvattenledning dimension 800 mm.

Citatet kommer ifrån en utredning om ny vägförbindelse i Torslanda (se länk). Med "ledningarna" avses ett par större vatten- och spillvattenledningar som försörjer västra Hisingen, så det verkar ju stämma. Var ett bra tag sedan jag var där ute och kollade, men den gången var jag dåligt förberedd och hittade inget av intresse, efter det har jag inte varit tillbaka.
Citera
2009-06-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Citatet kommer ifrån en utredning om ny vägförbindelse i Torslanda (se länk).

Länken fungerar inte hos mig...

Citat:
Med "ledningarna" avses ett par större vatten- och spillvattenledningar som försörjer västra Hisingen, så det verkar ju stämma. Var ett bra tag sedan jag var där ute och kollade, men den gången var jag dåligt förberedd och hittade inget av intresse, efter det har jag inte varit tillbaka.

Citera
2009-06-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ser ut att röra sig om samma objekt som i citatet nedan.
På östra sidan av rondellen har ledningarna dragits via en stigort från markförläggning i väster till tunnel i berget öster om stigorten. Bäcken passerar i samma område va-ledningarna i en dagvattenledning dimension 800 mm
Din länk funkar inte för mig heller.
Vi menar nog samma ställe. Sprängda tunneln tror jag slutar vid Bulycke Ventil, som ligger 400m ostnordost om en rondell. Det kanske är den som är stigorten? (Det finns en lejdare ned där i underjorden, om man tittar efter..)
Citera
2009-06-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Har hört två stora och två små. De senare ev. vattenfyllda.

Kan du berätta mer?
Citera
2009-06-24, 22:00
Bannlyst
Rätt länk ska vara

http://www5.goteborg.se/prod/stadsbyggnad/dalis2.nsf/vyFilArkiv/TvarforbTorslPlanbSamr.pdf/$file/TvarforbTorslPlanbSamr.pdf

När vi ändå är inne på det här med objekt som avslöjas av offentliga dokument. Genom att läsa utredningen länkad till nedan fick jag reda på att det nere vid Färjenäs ska finnas någon form av stigort till en tunnel tillhörande Gryaab. Området är inhägnat, men luckan är synlig uppe från bron.

http://www5.goteborg.se/prod/stadsbyggnad/dalis2.nsf/vyFilArkiv/FarjenasRaddPlanbUtst.pdf/$file/FarjenasRaddPlanbUtst.pdf

En tunnel/ledning för avlopp till GRYAAB går genom området. En stigort från denna kommer upp inom Räddningstjänstförbundets fastighet.

Ledning står det, hmm...
Senast redigerad av dr myller 2009-06-24 kl. 22:13.
Citera
2009-06-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
Kan du berätta mer?
En osäker uppgift från trovärdig källa för väldigt längesedan. Minns ej mer än så. Sades nog att minst en skulle vara förflyttningsbar med mindre fordon och förmodligen ytterligare en till till fots. De två mindre skulle vara kryp/gångbara kulvertar som förmodligen skulle vara vattenfyllda. Man skall dock ej fästa för mycket tilltro till det här men det är ju värt att kolla upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in