2008-12-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Loose
I Jonsered finns det ju en stor ingång i berget, inte den där sandsilon som redan tagits upp massor med gånger, utom den stora porten i berget mitt emot jonsereds fabriker och min fråga är då; Någon som varit inne här eller har lite information om detta ställe? Storlek? Vad det är avsett för osv osv?

Det är ett skyddsrum av något slag. Oklart om det är för dom som arbetade på fabriken eller om det skulle bedrivas produktion där inne. Tycker dock att det är för litet för att vara en produktionslokal av större värde.

Det stod även en gammal Alfa Romeo där inne när jag var där sist.

Skulle uppskatta lokalen till 2-300 kvm.
Citera
2008-12-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Just ja... Har ju varit och kollat på vattentunneln i Bergsjön som var uppe här för nån månad sen. Intressant måste jag säga. Det kommer vatten INIFRÅN tunneln som på utsidan skapar en bäck. Själva tunneln slutar med ett betongrör. Skulle gissa på Dagvatten, dvs regn. Någon som vet mer?

En annan tanke: Tunneln har ju samma nummerföljd som Lärjeåtunneln, som jag vill minnas går ungefär från en plats vid Lärjeån alldeles utanför Rannebergen, till ett inslag under Angeredsbron och ut i älven. Båda dessa tunnlar ligger alltså i anslutning till Lärjeån. Kan det då inte tänkas att denna - genom betongröret - också är ihopkopplad med ovan nämnda Lärjeåtunnel? Men vad skulle isåfall vara syftet, det är frågan...

Närmare position eller vägbeskrivning?
Citera
2008-12-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ställer frågan öppen för alla er kunniga gbg vänner inom UE.

Vad är det för grön ingång man ser ca 400 meter innan infarten till landvetter.."höger in i skogen skymtar en pansardörr i ngt som ser ut att vara en berganläggning."?

Säker på viss fortifikation, även äldre delar, då jag har foto på gsp värn från 2:a världskriget från närområdet.

Fick du något svar på denna fråga?

400 meter verkar ju vara vid infarten till räddningstjänstens väg upp till banorna.
Senast redigerad av zenobia 2008-12-30 kl. 13:13.
Citera
2008-12-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Om stan skulle vara en brinnande radioaktiv ruinhög skulle nog en GT vara enda sättet att levande ta sig därifrån.

Tvivlar på att en GT skulle kunna rädda dig från en brinnande radioaktiv ruinhög.
Citera
2008-12-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Var. VAR sitter den...

Ja, det kan du ju fundera på. Där finns både kortläsare och knappsats, men med en lite finurlig lösning.

/capmac

Så många gånger man kikat på dom och endast trott att dom är kabelgenomförningar i dörren...
Citera
2008-12-30, 13:58
Medlem
Synvillan, Delsjön

Någon som varit där och kikat? Bilder & Tips?
Citera
2008-12-30, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zenobia
Tvivlar på att en GT skulle kunna rädda dig från en brinnande radioaktiv ruinhög.
Upp till 120 meter urberg gör ju sitt.. Jag är inte så vidare insatt i kärnvapen och sånt grejs, men varför skulle det inte räcka?

Citat:
Närmare position eller vägbeskrivning?
PM (snart)

Citat:
Någon som varit där och kikat? Bilder & Tips?
Bilder finns på jörnmarks sida:
http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=136&lang=
Citera
2008-12-30, 15:17
Medlem
Citat:
Upp till 120 meter urberg gör ju sitt.. Jag är inte så vidare insatt i kärnvapen och sånt grejs, men varför skulle det inte räcka?

PM (snart)

Bilder finns på jörnmarks sida:
http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=136&lang=

Tackar !
Citera
2008-12-30, 16:56
Medlem
Citat:
Är det bara ett gjutet block så kan det ju vara för att hålla uppe bergsväggen. Vet du om det bara är ett "block" eller finns det även ett hål i väggen?

inget hål den vägen. Men har för mig att på toppen står det en mast. Kör inte där alltför ofta så kan tyvärr inte kika efter :/ hade bara varit kul om någon annan också sett det Men men får ta tjejen och ta mors vovve på en "oskyldig" utflykt ^^
Citera
2008-12-30, 16:58
Medlem
Citat:
Om man kör i riktningen Göteborg ---> Borås, ligger detta då på höger eller vänster sida...?

Höger ^^
Citera
2008-12-30, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av returned
Höger ^^
Nedrans, åkte ju förbi där igår kväll.. Där svarade du allt ett dygn försent!

Citera
2008-12-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returned
inget hål den vägen. Men har för mig att på toppen står det en mast. Kör inte där alltför ofta så kan tyvärr inte kika efter :/ hade bara varit kul om någon annan också sett det Men men får ta tjejen och ta mors vovve på en "oskyldig" utflykt ^^

Hmmm.. vad mumlar BlueBeast72 om i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in