2008-04-09, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pr7
Det är en ingång till avloppstunneln som går från Lindome till Ryaverket på Hisingen. Tror den nyss fått en ny fin dörr.

Sakerna ovanpå berget har nog inte mycket med den att göra, kanske är det rester från Göteborgs södra försvarslinje. Du kan tex fortfarande hitta ett stridsvagnshinder vid vägen till Kållered.
Ok som jag misstänkte då, sjukt mycket gamla militär saker som ligger i skogarna runt om balltorp..
Citera
2008-04-09, 19:04
Medlem
Man räknade kallt med om inte tysken skulle komma från väster eller från norr, skulle han komma från söder. Just vid Balltorp är det ganska smalt och därför passade det bra med stridsvagnshinder m.m. där. Det fanns till för en 10 år sen kanske, ett luftbevakningstorn uppe på berget vid Balltorp men det är bortplockat sedan länge. Det stod inte långt från Försvarsmaktens länkmast vid Balltorp (den med massa gröna paraboler). Syntes väldigt väl från motorvägen.

Nu blev det OT men åter till ämnet så ska jag knipa näbb.
Citera
2008-04-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Öglan
Man räknade kallt med om inte tysken skulle komma från väster eller från norr, skulle han komma från söder. Just vid Balltorp är det ganska smalt och därför passade det bra med stridsvagnshinder m.m. där. Det fanns till för en 10 år sen kanske, ett luftbevakningstorn uppe på berget vid Balltorp men det är bortplockat sedan länge. Det stod inte långt från Försvarsmaktens länkmast vid Balltorp (den med massa gröna paraboler). Syntes väldigt väl från motorvägen.

Nu blev det OT men åter till ämnet så ska jag knipa näbb.

Dom ingick i Onsalalinjen och tyvärr så raserades det mesta runt 2004 av fortifikationsverket... Golfbanan krävde sina offer av dom gamla draktänderna med Lite mer OT
Citera
2008-04-09, 20:01
Medlem
vinylbruss avatar
Har ofta passerat den här byggnaden med bil och idag tog jag cykeln för att titta lite närmare. Ordentligt tillbommad.

Undrar helt enkelt bara vad det är för ställe?

http://img90.imageshack.us/my.php?image=38272656vm2.jpg

http://img90.imageshack.us/my.php?image=50325500pf3.jpg
Citera
2008-04-09, 20:13
Medlem
Ventilationsschakt för Lundbytunneln troligtvis.
Citera
2008-04-09, 20:16
Medlem
vinylbruss avatar
Citat:
Ventilationsschakt för Lundbytunneln troligtvis.

Det har du nog alldelens rätt i. Tack
Citera
2008-04-10, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pr7
Det är en ingång till avloppstunneln som går från Lindome till Ryaverket på Hisingen. Tror den nyss fått en ny fin dörr.

Sakerna ovanpå berget har nog inte mycket med den att göra, kanske är det rester från Göteborgs södra försvarslinje. Du kan tex fortfarande hitta ett stridsvagnshinder vid vägen till Kållered.
Jag var där idag och det var inte mycket!...

detta var den militär bunkern jag tänkte på..var inte mycket har tänkt mig något helt annat...Minnet bedrar!..

http://i26.tinypic.com/52gfbd.jpg

Och här är ingången till tunneln..helt igenbommad.

http://i26.tinypic.com/zstgsm.jpg
Citera
2008-04-11, 11:43
Medlem
Finns ett ödehus väldigt lättillgängligt i Åbro mellan någonstans mellan Eklandamotet och Astra, inte långt från sopförbränningen. Ligger inklämt mellan alla dessa företag. Vägen (Argon- eller Kryptongatan eller vad den nu heter) passerar alldeles utanför.
Citera
2008-04-11, 14:20
Bannlyst
Citat:
Finns ett ödehus väldigt lättillgängligt i Åbro mellan någonstans mellan Eklandamotet och Astra, inte långt från sopförbränningen. Ligger inklämt mellan alla dessa företag. Vägen (Argon- eller Kryptongatan eller vad den nu heter) passerar alldeles utanför.
Du kanske menar det jag har bland mina bilder?

http://www.pixbox.se/alb_show_id767576_page0.html

Kollade in genom rutan lite snabbt ser helt tomt ut!.. Inte ens tapeterna kvar!..
Citera
2008-04-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
Jag var där och glodde lite. Om det finns en ingång till tunnlarna så är den väl inbyggs i huset eller? Det fanns ju ingen info direkt om vad som finns där Någon som besitter mer kunskap om den kåken?

Jag har för mig att det var en synlig ingång i berget innan utbyggnaden av huset. Idag är alltså ingången gömd bakom huset. Jag och några polare försökte ta oss in via ventilationsrummet för många år sedan, men då kände vi inte ens till begreppet UE. Finns också någon ingång via taket tror jag, och ett ventilationsschakt på andra sidan berget där Ättehögsskolan låg tidigare.
Citera
2008-04-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Jag har för mig att det var en synlig ingång i berget innan utbyggnaden av huset. Idag är alltså ingången gömd bakom huset. Jag och några polare försökte ta oss in via ventilationsrummet för många år sedan, men då kände vi inte ens till begreppet UE. Finns också någon ingång via taket tror jag, och ett ventilationsschakt på andra sidan berget där Ättehögsskolan låg tidigare.

Tack för svaret Vet du om denna nedfart är sammakopplad med Råda och Brudaremossen?
Citera
2008-04-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
Tack för svaret Vet du om denna nedfart är sammakopplad med Råda och Brudaremossen?

Svar ja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in