2007-08-07, 22:22
Medlem
halous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin3
under det där berget. Vad finns där?

Du menar vid foten av bergknallen som Skansen Kronan står på? Kolla upp vart telefonnumret på porten går, så får du svaret. :P

Dock så misstänker jag att porten delas av flera aktörer då det går att ta sig ner till flera system där.
Citera
2007-08-07, 23:22
Medlem
FX-stationer

FX-station är en telestation som inte har kopparledningar in till stationen, endast fiber. Det finns vad jag känner till idag tre (3) sådana stationer i Stor-Gbg.

Citat:
Ursprungligen postat av Homer82
Vad är det du letar efter hänger inte med i svängarna ibland.
Citera
2007-08-08, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanderlei
Det finns en tunnel strax öster om Älvsborgsbrons fäste på hisingen. [...]

Är detta ingången? Gick förbi där förra sommaren och undrade vad det var för något

Eniro-karta. Max zoom. Använd satellitbilden så blir det lättare att se.
Citera
2007-08-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knubb
Är detta ingången? Gick förbi där förra sommaren och undrade vad det var för något

Eniro-karta. Max zoom. Använd satellitbilden så blir det lättare att se.

Stämmer! Ingången ligger i den dammen. Man brukar se överdelen på tunneln vid normalt vattenstånd. Jag tog en titt på flygbilderna på
eniro.se men minnet sviker mig lite...dom har byggt lite andra vägar där senaste tiden. Men dammen liggen definitivt i en av dungarna där.
Citera
2007-08-08, 11:15
Medlem
När vi ändå är i området, nån som vet vad det är som ligger inne i berget här, med egen skorsten och allt:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=0&cx=1266803&cy=6404866&referrer=S atPage.aspx
Citera
2007-08-08, 11:53
Medlem
Det är ingång och ventilation för spillvattentunneln som bl.a. har ett slut söder om Kungälv.

Citat:
Ursprungligen postat av pr7
När vi ändå är i området, nån som vet vad det är som ligger inne i berget här, med egen skorsten och allt:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=0&cx=1266803&cy=6404866&referrer=S atPage.aspx
Citera
2007-08-08, 13:05
Medlem
halous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr7
När vi ändå är i området ../..

Ja, när vi ändå är i området.

I Lundbytunnelns norrgående rör (mot Lundby, alltså) finns längst ner en ficka till höger med flertalet stora dubbeldörrar, tror det är tre stycken, plus en dörr in i sidan (evakuerings/servicegång antagligen). Precis ovanför finns något som ser ut som en spång över vägbanan. Har inte tänkt på om motsvarande finns i andra röret, men jag tror inte det.

Är det någon som har koll på vad som finns innanför de tre dubbeldörrarna och om "spången" är något som går att komma upp på via dessa? Vad är isåfall syftet?
Citera
2007-08-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsprängaren
Det är ingång och ventilation för spillvattentunneln som bl.a. har ett slut söder om Kungälv.

Ah, tack. Det förklarar behovet av en skorsten :-)
Citera
2007-08-08, 23:51
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halou
Ja, när vi ändå är i området.

I Lundbytunnelns norrgående rör (mot Lundby, alltså) finns längst ner en ficka till höger med flertalet stora dubbeldörrar, tror det är tre stycken, plus en dörr in i sidan (evakuerings/servicegång antagligen). Precis ovanför finns något som ser ut som en spång över vägbanan. Har inte tänkt på om motsvarande finns i andra röret, men jag tror inte det.

Är det någon som har koll på vad som finns innanför de tre dubbeldörrarna och om "spången" är något som går att komma upp på via dessa? Vad är isåfall syftet?

har själv alltid funderat på vad den där gången ovanför vägbanan är, har dock alltid glömt att fråga, bra att du tar upp det

nu när jag tänker efter, finns det inte också en spiraltrappa upp till gången på högersidan ?
Citera
2007-08-09, 05:16
Medlem
Jo det stämmer. Finns en spiraltrappa upp.

Vet inte hur ni lyckas länka till exakta platser på eniro men om ni kollar på denna bilden:
http://www.flashback.org/leave.php?http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=0&cx=1266803&cy=6404866&referrer=S atPage.aspx

Och kollar en bit in där tunneln går om man säger så. Så ser ni nånting där. Kommer man upp där tro?
Citera
2007-08-09, 08:10
Medlem
halous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BALAN
Jo det stämmer. Finns en spiraltrappa upp.

Vet inte hur ni lyckas länka till exakta platser på eniro men om ni kollar på denna bilden:
http://www.flashback.org/leave.php?http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=0&cx=1266803&cy=6404866&referrer=S atPage.aspx

Och kollar en bit in där tunneln går om man säger så. Så ser ni nånting där. Kommer man upp där tro?

Spiraltrappan har jag lyckats missa!

Om du menar huset som ser ut som en borg med en rejäl skorsten på, så har jag varit där och kikat för ett tag sedan. Jag har sällan sett något så rejält igenbommat, förutom att dörren är rejäl med ett bra lås så sitter en fet regel tvärsöver med ett stort hänglås. Om det är en nödutgång är det en riktigt dålig sådan, eftersom den måste öppnas från utsidan av någon med nycklar.

Hela kåken har ventilationsgaller runt om, men det sitter inget fläktsystem i (åtminstone surrade ingenting när jag var där).

Edit:
Lite googlande bekräftar att detta är ett ventilationstorn för Lundbytunneln. Tydligen visar rapporter på att de inte behövs och kanske därför inte är i bruk.
Citera
2007-08-09, 19:09
Medlem
Spiraltrappan

Citat:
Ursprungligen postat av halou
Spiraltrappan har jag lyckats missa!

Om du menar huset som ser ut som en borg med en rejäl skorsten på, så har jag varit där och kikat för ett tag sedan. Jag har sällan sett något så rejält igenbommat, förutom att dörren är rejäl med ett bra lås så sitter en fet regel tvärsöver med ett stort hänglås. Om det är en nödutgång är det en riktigt dålig sådan, eftersom den måste öppnas från utsidan av någon med nycklar.

Hela kåken har ventilationsgaller runt om, men det sitter inget fläktsystem i (åtminstone surrade ingenting när jag var där).

Edit:
Lite googlande bekräftar att detta är ett ventilationstorn för Lundbytunneln. Tydligen visar rapporter på att de inte behövs och kanske därför inte är i bruk.

Är i bruk till evakuering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in