2012-10-11, 20:55
Medlem
Jag blir galen, vad ska det vara för tecken när arbete utförs av en gas (pdV). Ska det alltid vara dW=-pdV eller använder man dW=pdV någon gång (tex när arbete utförs av en gas eller på?). Så vitt jag har förstått ska man alltid skriva dW=-pdV ovansett situtation, men det är fel.
Citera
2012-10-11, 21:52
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeps
Jag blir galen, vad ska det vara för tecken när arbete utförs av en gas (pdV). Ska det alltid vara dW=-pdV eller använder man dW=pdV någon gång (tex när arbete utförs av en gas eller på?). Så vitt jag har förstått ska man alltid skriva dW=-pdV ovansett situtation, men det är fel.
Jag hade samma problem som du. Jag lärde mig en konvention för hur man skall tänka, men nu har jag glömt av den igen. ^^

Däremot minns jag att du kan visst alltid skriva dW=-pdV. Vad du måste tänka på är om det är gasen som utför arbetet eller arbetet som ändrar komprimerar/expanderar gasen.

Hur koventionen var minns jag ej.

Som sagt så lita inte på mig fullt ut. Men jag är rätt säker på att det jag har skrivit här är jag säker på. Tror jag.

Mvh
Citera
2012-10-11, 22:07
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Om jag minns det rätt så använder fysiker och ingenjörer sig av olika konventioner. Det beror på att fysiker bryr sig om gasens egenskaper och ingenjörer är intresserade av gasens användning.
Citera
2012-10-11, 22:41
Medlem
Citat:
Jag blir galen, vad ska det vara för tecken när arbete utförs av en gas (pdV).
Om det är arbetet som utförs av gasen så är det dW = p dV.
Om det är arbetet som utförs gasen så är det dW = -p dV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in