2012-10-11, 20:02
Medlem
Hej, jag ska göra en redovisning i skolan om just bar/bat mitzva och undrar om någon här (helst jude och som själv har gjort detta) kan berätta lite om hur det går till och vad det går ut på? Måste alla judar ha en bar/bat mitzva? Händer det något speciellt om man inte har det? Kan man jämföra en bar/bat mitza med kristendomens konfirmation?

Tacksam för svar!!
Citera
2012-10-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindrass
Hej, jag ska göra en redovisning i skolan om just bar/bat mitzva och undrar om någon här (helst jude och som själv har gjort detta) kan berätta lite om hur det går till och vad det går ut på? Måste alla judar ha en bar/bat mitzva? Händer det något speciellt om man inte har det? Kan man jämföra en bar/bat mitza med kristendomens konfirmation?

Tacksam för svar!!

http://www.judiskaforsamlingen.se/sv/Judendomen/BarMitzvaBatMitzva/tabid/167/Default.aspx
Citera
2012-10-13, 18:17
Medlem
Himmler!s avatar
Vi brukar fira det med en stor fest. Men egentligen så räcker det med att en pojke fyller tretton för att bli bar mitzvah (budets son.) Efter det räknas man som en fullvuxen man enligt judisk tradition. Ofta får man även en basic kunskap om torahn och hebreiska ett år innan.
Citera
2012-10-13, 18:19
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindrass

Tacksam för svar!!

Ja och nej på din andra fråga. Det är lite som den kristna konfirmationen fast ändå inte. Du behöver inte fira din bar mitzvah för att bli det, men de flesta gör det.
Citera
2012-10-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Ja och nej på din andra fråga. Det är lite som den kristna konfirmationen fast ändå inte. Du behöver inte fira din bar mitzvah för att bli det, men de flesta gör det.

Är det någon skillnad beroende på om man är tjej eller kille? Förutom att det sker vid tolv års ålder för flickor? Är ceremonierna annorlunda?
Citera
2012-10-16, 21:13
Medlem
FBMinchias avatar
Fantastiskt! Är judendom en peddoreligion?
Jag har aldrig knullat en tolvåring och kommer aldrig göra.
Citera
2012-10-17, 17:17
Bannlyst
dra inte gränsen så högt för ditt arbete samla lite info över nätet och skriv.
Judarna har två traditioner för yngre, omskärelse och detta, refferera till dom två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in