Det är såhär att jag ska betala för en grej jag köpt där företaget befinner sig i Hong Kong och betalningsmottagarens bank är legitim och existerar i Swedbanks register över banker i deras internationella-listor,
och jag har tänkt att betala igenom att överföra pengar ifrån Swedbank till mottagande bank i Hong Kong, vilket alltså blir en internationell transaktion.
På Swedbanks hemsida så förklaras det att vid internationella betalningar utanför EMU-området kan komma till att kosta mer då transaktionen kan komma till att passera flera banker innan det når fram till mottagaren/mottagarbanken,
så av det skälet så ställer jag frågan; Vad brukar det kosta att överföra pengar ifrån Sverige till Hong Kong via banker?
Och då syftar jag inte på svenska bank-avgifter utan merkostnaden som kanske uppstår av att transaktionen kan behöva flyttas igenom flera banker innan mottagaren får pengarna.
Sen undrar jag också med banker, kanske är en dum fråga(?), men ändå,..
Är det en risk för att någon kan komma åt ens konto baserat på kontouppgifterna som brukar kunna ses av mottagaren, ? (Den typ "mottaget belopp: xxxSEK ifrån kontonummer: 059x-osv).
Tacksam för hjälp.