2012-10-11, 14:59
Medlem
Tjena! Som sagt så har jag länge tänkt skaffa en hund. Men vill först ha en lösning på alla saker som kommer att behövas göra med hunden för att den ska må så bra som möjligt. Jag bor i ett hus med ett rätt stor trädgård som jag tog över när min mamma och pappa flyttade. Jag kan gå ut med hunden morgon, eftermiddag och kväll. Enda problemet är under lunch tid när hunden behöver komma ut har jag ingen möjlighet till att komma hem och gå ut med den, jag har redan ändrat tillräckligt i mitt schema så att jag ska kunna komma hem 3 dagar i veckan under lunchtid för att gå ut med hunden men vet inte vad jag ska göra dom 2 andra dagarna. Jag börjar ca vid 09:00-15:00 och är helt slut på ideér… Nära och kära bor för långt bort för att komma och rasta hunden under lunch tid.. snälla hjälp mig med förslag!
Citera
2012-10-11, 15:00
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet90
snälla hjälp mig med förslag!

Skaffa inte hund om du inte kan sköta den utan att blanda in andra.
Citera
2012-10-11, 15:04
Medlem
DXmans avatar
skaffa katt
Citera
2012-10-11, 15:13
Medlem
Strossels avatar
Hundvakt kanske
Citera
2012-10-11, 15:15
Medlem
tuzzens avatar
Ta reda på om det finns hunddagis på din ort som du kan lämna in hunden på.
Citera
2012-10-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Ta reda på om det finns hunddagis på din ort som du kan lämna in hunden på.

Har tänkt på detta redan men är inte hunddagis rätt dyra? eller hur mycket kan det kosta egentligen?
Citera
2012-10-11, 15:18
Medlem
Defunctuss avatar
Det ska inte vara nagra storre problem for hunden att klara sig hemma nagra timmar om dagen.

Det viktiga ar att du stannar hemma i kanske en tva manader i borjan for att ta hand om han.

Tar du en riktigt lang promenad pa morgonen bor det vara lungt.

Edit: Kolla med nagon granne utifall dom har en dotter/son som kan tanka sig gora det for en billig peng.
Citera
2012-10-11, 15:23
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Har tänkt på detta redan men är inte hunddagis rätt dyra? eller hur mycket kan det kosta egentligen?

Beror nog lite på vilka tider man har dom där och hur ofta man utnyttjar det, skulle gissa på mellan 2-5000 k/ månaden alternativet är att annonsera efter dagmatte/husse i pensionärsåldern
Citera
2012-10-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus
Det ska inte vara nagra storre problem for hunden att klara sig hemma nagra timmar om dagen.

Det viktiga ar att du stannar hemma i kanske en tva manader i borjan for att ta hand om han.

Tar du en riktigt lang promenad pa morgonen bor det vara lungt.

Edit: Kolla med nagon granne utifall dom har en dotter/son som kan tanka sig gora det for en billig peng.

Lång promenad på morgonen sen en till på eftermiddagen så han får springa av sig och göra sina behov, låter bra! funderar och ska kolla upp mer om saken, Tack!
Citera
2012-10-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Beror nog lite på vilka tider man har dom där och hur ofta man utnyttjar det, skulle gissa på mellan 2-5000 k/ månaden alternativet är att annonsera efter dagmatte/husse i pensionärsåldern

aha så pass.. får nog göra någon sådant! Tack!
Citera
2012-10-11, 16:37
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
aha så pass.. får nog göra någon sådant! Tack!

I brist på annat så googlade jag lite och hittade det här som kanske kan ge dig ett hum om priser

http://www.hundsport.se/redaktionellt/hundpensionat_mapp/jamforelse_dagis.html
Citera
2012-10-11, 16:39
Medlem
bergochdals avatar
Enligt rekommendationer från Jordbruksverket ska hundar rastas ute åtminstone var sjätte timme dagtid. Valpar och äldre hundar ännu oftare.

Länsstyrelsen brukar följa Jordbruksverkets rekommendationer så om någon anmäler dig för att du inte rastar din hund tillräckligt ofta kan du få besök av Länsstyrelsen (möjligen tillsammans med polisen) som kan omhänderta din hund om du inte följer rekommendationerna. Din hund kommer i så fall att hamna på hundstall och du kommer tvingas betala inackorderingen tills du har ordnat upp det. Ordnar du inte upp det övergår ägarskapet till hundstallet. Du kommer inte få veta om hunden har avlivats eller sålts vidare. Du kan räkna med en faktura på flera tusen kronor för omhändertagandet. Du kan också riskera att få djurförbud.

Glöm inte att dra upp alla persienner på morgonen eftersom Länsstyrelsen anser det vara vanvård om de är nere (även om de är öppna och ej slutna) under dagen. Gardiner måste vara ifråndragna så att fullt dagsljus kommer in.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.ht ml

Lösningen på ditt problem:
Hunddagis (dyrt men man kan anta att det är proffsigt)
Hundmatte/husse (dyrt men även detta proffsigt och kanske lite mer personligt)
Hundrastare (finns många arbetslösa/pensionärer/barn som ställer upp för en billig penning)
Grannar/Vänner. Gå samman med en eller flera hundägare så kan ni rasta varandras hundar. Gör upp ett schema om vem som ska rasta vilka tider.

Det sista alternativet bör vara billigast men det gäller att lita på personen/personerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in