2012-10-11, 08:33
Medlem
Jag vill lägga fram ett påstående, eftersom jag inte är rätt person att försvara tesen så tänker jag bara lägga fram det och höra vad ni har att säga om det.

Mod får gärna flytta tråden om den passar bättre någon annan stans.

Citat:
God is dead. God remains dead. And we have killed him. How shall we comfort ourselves, the murderers of all murderers? What was holiest and mightiest of all that the world has yet owned has bled to death under our knives: who will wipe this blood off us? What water is there for us to clean ourselves? What festivals of atonement, what sacred games shall we have to invent? Is not the greatness of this deed too great for us? Must we ourselves not become gods simply to appear worthy of it?Nietzsche

Byt ut ordet "God" mot "Western values" så förstår ni vad jag insinuerar. Min fråga är: Kommer en Nietzsche av morgondagen skriva om mordet på europeisk högkultur? Är detta det ofrånkomliga resultatet av 70-talets revolter?
Citera
2012-10-11, 09:11
Medlem
borrizs avatar
Det är svårt att svara på din fråga iom att du inte anger vad du menar med europeisk högkultur.
Jag skulle tvärt om säga att den europeisk högkulturen har i princip erövrat världen, detta mha alla de media vi använder oss av.
Citera
2012-10-11, 09:40
Medlem
Jag syftar på den konservativa moralgrunden, som inte nödvändigtvis tillskriver sig som religiös men som ändå kan se sig som kristen europé, begreppet är ganska löst och svårt att definiera men jag tror alla på något plan inser att det har funnit något som hållit oss samman. Men nu så kämpar vi för att avveckla oss själva.

Vi har blivit progressiva bara för att - vart kommer det leda oss?

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag skulle tvärt om säga att den europeisk högkulturen har i princip erövrat världen, detta mha alla de media vi använder oss av.
Men är dessa kulturella yttringar du talar om verkligen kärnan av västvärlden jag kan tycka att det vi ser på TV ständigt ändras och i en snabb takt men bakom allt detta har det alltid funnits en grund att stå på som står över allt nonsens, alltså vad som håller familjerna samman inte vad mediavärlden spyr över oss.

Jag inser att den här tråden är kanske mer filosofisk, historisk och politisk än kulturell, men kultur är bara resultatet av dessa pelare. Vi får se vad andra svarar.
Senast redigerad av tago 2012-10-11 kl. 09:58.
Citera
2012-10-11, 10:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Jag syftar på den konservativa moralgrunden, som inte nödvändigtvis tillskriver sig som religiös men som ändå kan se sig som kristen europé, begreppet är ganska löst och svårt att definiera men jag tror alla på något plan inser att det har funnit något som hållit oss samman. Men nu så kämpar vi för att avveckla oss själva.

Vi har blivit progressiva bara för att - vart kommer det leda oss?

Men är dessa kulturella yttringar du talar om verkligen kärnan av västvärlden jag kan tycka att det vi ser på TV ständigt ändras och i en snabb takt men bakom allt detta har det alltid funnits en grund att stå på som står över allt nonsens, alltså vad som håller familjerna samman inte vad mediavärlden spyr över oss.

Jag inser att den här tråden är kanske mer filosofisk, historisk och politisk än kulturell, men kultur är bara resultatet av dessa pelare. Vi får se vad andra svarar.

Jag tänkte på att jag läste i februari att Kina införde begränsningar för hur utländska Tv-serier får visas.
http://www.svt.se/2.27170/1.2709191/utlandska_tv-serier_far_det_svarare_i_kina

Till största delen importerar man ifrån övriga Asien, men även dessa innehåller västerländska influenser som individualism mm.
Citera
2012-10-11, 11:17
Medlem
Min poäng är snarare att från 60- till 70-talet förändrades våran kultur så fundamentalt att den nu har dött, mycket har hänt som varit bra men något har även förlorats - men jag levde inte då så jag får ta farmor på hennes ord. På den tiden enades rik som fattig i samma kultur, kanske är klasshat idag mer utbrett, samt känslan att man ska kräva saker från samhället istället för tvärtom.

Vill även tillägga att vår kultur har aldrig tidigare varit så individualistisk som den är idag, eller?

Äsch, jag vet inte, har ändrat det här inlägget flera gånger nu.

Jag är en latmask vilket blir uppenbart när jag postar vid den här tiden på dygnet, på den tiden hade jag blivit påmind om det idag låter man det vara.

Våra grannar hjälper nästan aldrig oss och vi aldrig dem (relativt lite) har det alltid varit så? Jag tror faktiskt den fundamentala orsaken är utbredningen av välfärdsstaten, folk slutar helt enkelt bry sig - myndigheterna får lösa det här. Men det är svårt att veta varifrån det kommer, det är bara en teori.

Sociala normer är en viktigt tema att undersöka tror jag, hur var det före sagd tid och hur blev det efter.
Senast redigerad av tago 2012-10-11 kl. 12:13.
Citera
2012-10-11, 12:27
Medlem
Vilka dygder hade vi då?

* Ärlighet
* Driftighet/arbetsmoral
* Äktenskap
* ...?

Vilka har ni nu?

Ett annat exempel på en händelse som är tydlig är avvecklingen av värnplikten, trenden låter sig inte förnekas.

Det finns även de som argumenterar att den sociala närvaron eller det sociala kapitalet minskar i takt med att närvaron i kyrkan minskar eftersom just religiösa personer är mer troliga att aktivt engagera sig. Jag är själv inte medlem av kyrkan så jag har ingen insikt i det heller, kanske någon som går till kyrkan regelbundet kan uttala sig bättre på den här punkten.
Senast redigerad av tago 2012-10-11 kl. 12:36.
Citera
2012-10-11, 22:58
Medlem
Citat:
Vilka dygder hade vi då?

* Ärlighet
* Driftighet/arbetsmoral
* Äktenskap
* ...?

Vilka har ni nu?

Ett annat exempel på en händelse som är tydlig är avvecklingen av värnplikten, trenden låter sig inte förnekas.

Det finns även de som argumenterar att den sociala närvaron eller det sociala kapitalet minskar i takt med att närvaron i kyrkan minskar eftersom just religiösa personer är mer troliga att aktivt engagera sig. Jag är själv inte medlem av kyrkan så jag har ingen insikt i det heller, kanske någon som går till kyrkan regelbundet kan uttala sig bättre på den här punkten.
Har du funderat på att besöka denna delen av Flashback? :
https://www.flashback.org/f337
Tror att det är mer relevant för dina frågor, nu när du utvecklat vad du menade med 'högkultur'.
Citera
2012-10-11, 23:58
Medlem
Citat:
Min poäng är snarare att från 60- till 70-talet förändrades våran kultur så fundamentalt att den nu har dött, mycket har hänt som varit bra men något har även förlorats - men jag levde inte då så jag får ta farmor på hennes ord. På den tiden enades rik som fattig i samma kultur, kanske är klasshat idag mer utbrett, samt känslan att man ska kräva saker från samhället istället för tvärtom.

Den "europeiska högkulturen" har varit död i närmare 100 år då den dog på Marne 1914.

Citat:
Vill även tillägga att vår kultur har aldrig tidigare varit så individualistisk som den är idag, eller?

Aldrig för har vi bidragit med så mycket av vår mödas lön till kollektivet som vi gör idag.

Citat:
Våra grannar hjälper nästan aldrig oss och vi aldrig dem (relativt lite) har det alltid varit så? Jag tror faktiskt den fundamentala orsaken är utbredningen av välfärdsstaten, folk slutar helt enkelt bry sig - myndigheterna får lösa det här. Men det är svårt att veta varifrån det kommer, det är bara en teori.

Av samma anledning som vi inte längre jagar med slunga och pilbåge: det moderna alternativet är mer effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in