Min poäng är snarare att från 60- till 70-talet förändrades våran kultur så fundamentalt att den nu har dött, mycket har hänt som varit bra men något har även förlorats - men jag levde inte då så jag får ta farmor på hennes ord. På den tiden enades rik som fattig i samma kultur, kanske är klasshat idag mer utbrett, samt känslan att man ska kräva saker från samhället istället för tvärtom.
Vill även tillägga att vår kultur har aldrig tidigare varit så individualistisk som den är idag, eller?
Äsch, jag vet inte, har ändrat det här inlägget flera gånger nu.
Jag är en latmask vilket blir uppenbart när jag postar vid den här tiden på dygnet, på den tiden hade jag blivit påmind om det idag låter man det vara.
Våra grannar hjälper nästan aldrig oss och vi aldrig dem (relativt lite) har det alltid varit så? Jag tror faktiskt den fundamentala orsaken är utbredningen av välfärdsstaten, folk slutar helt enkelt bry sig - myndigheterna får lösa det här. Men det är svårt att veta varifrån det kommer, det är bara en teori.
Sociala normer är en viktigt tema att undersöka tror jag, hur var det före sagd tid och hur blev det efter.