2012-10-11, 00:33
Medlem
Hej har en fråga. Min sambo hade fått en räkning från skatteverket på 17000 som vi sedan hade förlagt, dvs helt glömt bort. Sen igår fick han ett brev från krongofogden att han hade en skuld från kronofogden på dom här 17000 från skatteverket som skulle betalas inom 10 dagar.
Vi betalade givetvis in på en gång och nu undrar jag har han fått någon prick eller så?
Problemet var ju inte att han inte kunde utan han hade glömt bort.
kanske jag borde ringa till kronofogden och höra, men är det någon som vet hur det ligger till?
Citera
2012-10-11, 00:58
Medlem
Om det har gått till kronofogden har han fått en prick ja.
Citera
2012-10-11, 02:58
Medlem
Du har 10 dagar på dig att betala beloppet, då stryks din anmärkning.
Citera
2012-10-11, 07:43
Medlem
Kirchhoffs avatar
Nej, man får ingen betalningsanmärkning om man betalar till kronofogden inom de 10 dagarna.
Citera
2012-10-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Nej, man får ingen betalningsanmärkning om man betalar till kronofogden inom de 10 dagarna.

Hur är det nu med allmänna mål, dvs skulder som "fastställts" och bara skickas till KFM för att drivas in? (CSN, skatter, parkeringsböter från kommun/polis osv)

Blir det inte prick direkt där?
Citera
2012-10-11, 11:42
Medlem
För något år sedan lyckades jag slarva bort min vägskatt + påminnelse lappen på grund av att dom skickade en jävla massa papper i brevet och jag kollade aldrig på sista. I alla fall så fick jag kronkalle på mig men betalade samma dag och någon trevlig tant ringde typ ett par timmar senare bara för att påminna mig om räkningen och hon sa även att jag inte fick någon prick nu men händer det igen inom 2 år så blir det prick. Vill mig minnas att det kostade mig 700 kr extra att vara oaktsam med transportstyrelsens brev.....

Tycker det låter otroligt att Ts och sambo lyckades glömma en räkning på 17 lax.
Citera
2012-10-11, 19:10
Medlem
A-mål genererar en prick omedelbart, eftersom skulden inte behöver fastställas genom delgivning först utan bara rakt av räknas vara korrekt (för staten gör ju aldrig fel...). Undantaget är om anmärkningen är din första - denna blir då belagd med sekretess så länge inte några nya skulder eller anmärkningar uppkommer inom de 2 närmsta åren.

Om din sambo inte har haft några skulder liggandes hos kfm de senaste åren så bör denna prick inte synas i några kreditupplysningsregister. Hos minuc.se kan du ta en gratis kreditupplysning på dig själv en gång om året, ta en sådan så får ni det svart på vitt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in