• 1
  • 2
2012-10-10, 18:51
Medlem
Jag har under några månader haft problem med värk från käken.. eller det är svårt att veta vart värken kommer ifrån. Ibland värker det nått jävulskt i örat men det försvinner efter jag ätit smärtstillande. Dagen efter är öronvärken borta. NU senaste veckan har det varit en molande värk i hela sida av käken samma sida som öronvärken brukar sitta. jag har försökt trycka på alla tänder för å se om någon är öm men det varierar. ibland kan sista tanden längst upp längst bak vara lite öm men för att sedan inte alls vara öm och då kan istället tandköttet i nedre delen av käken vara ömt istället. Dock kan jag tycka att grundvärken kommer från käkregionen. Har ofta också huvudvärk på denna sida samt axel å nackvärk.. Har försökt stretcha å träna för att minska ner på problemen men det triggar oftast igång värken i käken å tänderna samma sak med stress eller om jag går mycket i tex stan.

Någon som har en aning om vad detta kan vara för något? ska man gå till en läkare eller tandläkare? Nu äter jag ipren å alvedon nästan jämt för att slippa värken.
Citera
2012-10-10, 19:00
Medlem
scooodys avatar
Jag skulle gått till tandläkare först och röntgat....
Citera
2012-10-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scooody
Jag skulle gått till tandläkare först och röntgat....

röntgar dom käken å muskler också? ja kan ju tex inte tugga nått hårt,, som tex iskall choklad som legat i kylen utan att käken (på den sidan) ballar ur och jag kan inte tugga alls på nått dygn utan att de gör ont i käkmuskeln.
Citera
2012-10-10, 19:56
Medlem
Skulle kunnat vara jag som skrivit inlägget. Har exakt samma sak och tänkte ta mig till vårdcentralen imorgon. Uppdaterar denna tråden då när jag fått besked om vad det kan vara.

Haft likadant i över en månad. Hjälper runt två timmar med värktabletter men det kan inte vara speciellt nyttigt för kroppen att knapra alvedon och ipren varje dag.

Var hos tandläkaren innan sommaren på en rutinundersökning och då såg allt fint ut så jag utgår från att det fortfarande gör det, fast kan ju ändrat sig.

Eftersom det går ner i nacke och lite i armen också så tänker jag att det inte kan vara en tand. Ibland sitter det även i tinningen och mellanåt är jag alldeles varm runt hela vänstra sidan av huvudet!
Citera
2012-10-10, 20:23
Medlem
scooodys avatar
Det var väl främst tandrötterna jag tänkte på,kan vara infekterat och bilda vargångar i värsta fall.Tandläkaren röntgade mig på halsen en gång på en lymfknöl..Alltså Varför ja hade gått till tandis först är för att jag tror det kan vara värre att vänta med ifall det är någon varbildning..Du kan ju ha käkledsinflammation ,då hjälper voltaren.Kan ju finnas salivkörtlar som inflammeras också där i trakterna. Jag kan vara heelt ute o cyklar,hoppas du blir bra fort!
Citera
2012-10-10, 20:36
Medlem
jag tror nämligen det kan vara tandrotts inflammation

jag har haft det själv kände inget först men efter en vecka så fick jag nästan panik så ont det gjorde , det var väldigt svullet på mig (hade det på en tand i underkäken i mitten hela hakan blev stor).

gjorde ont på tänderna bredvid tanden nästan lika ont också pga av varet som trycker skulle jag vilja påstå. du kan väl känna själv tryck lite och se vilken det gör ondast på.

men tvecka inte att åka på ett tandläkarbesök!

edit : trodde också det var käken först som det var något konstigt med för det gjorde inte precis ont i tänderna i början
Senast redigerad av sladden5 2012-10-10 kl. 20:48.
Citera
2012-10-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobos
Skulle kunnat vara jag som skrivit inlägget. Har exakt samma sak och tänkte ta mig till vårdcentralen imorgon. Uppdaterar denna tråden då när jag fått besked om vad det kan vara.

Haft likadant i över en månad. Hjälper runt två timmar med värktabletter men det kan inte vara speciellt nyttigt för kroppen att knapra alvedon och ipren varje dag.

Var hos tandläkaren innan sommaren på en rutinundersökning och då såg allt fint ut så jag utgår från att det fortfarande gör det, fast kan ju ändrat sig.

Eftersom det går ner i nacke och lite i armen också så tänker jag att det inte kan vara en tand. Ibland sitter det även i tinningen och mellanåt är jag alldeles varm runt hela vänstra sidan av huvudet!

Japp exakt så är det för mig med.. nacken å lite av armen på samma sida.. jag tror endå inte att det är någon tand för då hade det ju gjort ont i den tanden å tugga på den sidan. Smärtan å ömheten sitter ju käken på nått konstigt sätt och den smärtan brukar stråla ut på olika ställen och orsaka öronvärk å tandvärk (fast endå inte tandvärk som vid en infektion).. har kollat å läst lite om TMJ .. kolla den här sidan. http://levamedsmarta.blogspot.se/201...dsproblem.html

hör gärna av dig imorgon pm eller så vill gärna veta hur det gick.
Citera
2012-10-10, 22:06
Medlem
Tandrotsinflammation kanske det är, men i sådana fall skulle du ha känt specifik smärta från en tand när du knackade på tänderna. Så som du beskriver det nu verkar värken kommer från olika tänder.

En hypotes är at du sammanbiter ganska hårt under natten vilket gör att tänderna och deras fäste påfrestas (skapar tandvärk) samtidigt osm musklerna blir trötta och smärtsamma (skapar diffus värk i käkregionen och upp mot örat). För att stärka hypotes kan du fråga nära och kära ifall de märkt av att du gnisslar tänder under natten eller har märkt att du biter samman väldigt hårt. Dessutom kan detta förekomma tillsammans med huvudvärk, speciellt på morgonen (ifall du biter samman under natten), eller under kvällen (om du går omkring på dagen och biter samman). Testa trycka lätt på dina tuggmuskler och känn ifall de är ömma. Är det de kan jag nästan garantera att du sammanbiter tänderna för hårt.

Ifall detta är sant kan du få enkla råd om tuggmuskel-övningar från din tandläkare. Jag är bara amatör, och detta är en hypotes så det kan likväl vara något annat, men det du uppger pekar lite mot tandgnissling.
Citera
2012-10-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderweiss
Tandrotsinflammation kanske det är, men i sådana fall skulle du ha känt specifik smärta från en tand när du knackade på tänderna. Så som du beskriver det nu verkar värken kommer från olika tänder.

En hypotes är at du sammanbiter ganska hårt under natten vilket gör att tänderna och deras fäste påfrestas (skapar tandvärk) samtidigt osm musklerna blir trötta och smärtsamma (skapar diffus värk i käkregionen och upp mot örat). För att stärka hypotes kan du fråga nära och kära ifall de märkt av att du gnisslar tänder under natten eller har märkt att du biter samman väldigt hårt. Dessutom kan detta förekomma tillsammans med huvudvärk, speciellt på morgonen (ifall du biter samman under natten), eller under kvällen (om du går omkring på dagen och biter samman). Testa trycka lätt på dina tuggmuskler och känn ifall de är ömma. Är det de kan jag nästan garantera att du sammanbiter tänderna för hårt.

Ifall detta är sant kan du få enkla råd om tuggmuskel-övningar från din tandläkare. Jag är bara amatör, och detta är en hypotes så det kan likväl vara något annat, men det du uppger pekar lite mot tandgnissling.

Yes i do.. för ett halvår sedan eller så blev jag trött på min huvudvärk jag alltid hade och nästan alltid vaknade med. Jag kunde även vakna av att jag bet i tungan. min tunga är ganska trasig på kanterna pga att den kommit i kläm när jag sovit. Har vaknat flera gånger av att ja biter i tungan så hårt att den nästan är bedövad. Jag köpte därför ett tandskydd på apoteket och sovit med det sista halvåret. ja vaknar aldrig med huvudvärk längre. Dock har istället det här problemet uppstått med käkvärken på vänstra sidan. Kanske är det så att ja fortfarande biter ihop hårt på nätterna när ja har tandskyddet och musklerna/käkleden blir trött..
Idag känner jag en molvärk precis där käkarna möts (leden).. ingen tandvärk idag eller just nu iaf. Har även tryckt på alla tänder samt provat iskallt vatten samt jättevarmt vatten (efter varandra) för att se om det regeras på kyla eller värme. Men det ilar bara lite här å där men ingen smärta (som vid tandinfektioner).

Jag lever i hög stress just nu psykiskt pga en anhörig som är svårt sjuk å döendes i en sjukdom.. vad jag förstått de som så samlas all stress i käkarna på nätterna eftersom jag hela tiden försöker undanhålla det på dagarna. Dock märker jag av att ja spänner käkarna på dagarna också utan att tänka på det. Det är jättesvårt att slappna av där nu efter värken.
Senast redigerad av Jäija 2012-10-11 kl. 11:45.
Citera
2012-10-11, 11:45
Medlem
Mitt råd är att du uppsöker tandläkare och får en ordentlig bettskena gjord. De kommer samtidigt rekommendera och tipsa om övningar som man kan göra för att rehabilitera tuggmusklerna.

Som med allt med tandvård, så kommer det att kosta. Vilket pris vet jag inte, men det är ju aldrig billigt.
Citera
2012-10-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderweiss
Mitt råd är att du uppsöker tandläkare och får en ordentlig bettskena gjord. De kommer samtidigt rekommendera och tipsa om övningar som man kan göra för att rehabilitera tuggmusklerna.

Som med allt med tandvård, så kommer det att kosta. Vilket pris vet jag inte, men det är ju aldrig billigt.

Nej det är just därför jag inte vill gå dit och köpte en egen.. En bettskena hos tandläkaren som är specialtillverkad/utprovad kostar runt 3000:- sen ytterligare massa undersökningar, grundundersökningar så lär det ju tillslut hamna på 4-5 tusen.
Citera
2012-10-11, 12:37
Medlem
Nu är jag precis hemkommen från vårdcentralen.

Jag fick en remiss till en sjukgymnast eftersom den värsta värken förmodligen beror på spänningar men jag hade även en inflammation i vänsterkäken så jag fick diclofenac 50 mg att ta tre gånger om dagen i två veckor. Alltså inte vid behov utan varje dag.

Han kollade även i munnen på mig och tryckte på tandköttet men det såg fint ut och gjorde inte speciellt ont mer än att det var obehagligt.

När han tryckte på vänsterkäken så gjorde det skitont och strålade iväg både till tinningen och ner i nacken.

Det behöver inte betyda att du lider av samma sak men eftersom våra symtom ändå var så exakta så kanske det är något liknande så ett besök på vårdcentralen skadar inte, dessutom billigare än tandläkaren! Om de utesluter inflammation så får du gå till tandläkaren.

Ska även tillägga att jag själv gnisslar tänderna mycket på nätterna men även på dagarna. Haft bettskena men den tuggade jag sönder i sömnen så det var onödiga pengar att spendera.
Senast redigerad av tobos 2012-10-11 kl. 12:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in