2012-10-10, 18:10
Medlem
6its avatar
Finns inget svar på den frågan, jag vet. Men man borde kunna säga ungefär.
En del gymnissar påstår att allt under 100 är för lite.

När jag var mindre vägde jag 75kg på min längd som är strax över 190. Mådde rätt bra då, kroppen kändes liksom lätt. Sen fick jag för mig att börja träna på gym, bulka upp mig till 90kg vilket jag väger nu idag efter lite pendlande ner och upp. Nackdelen är att kroppen känns inte lika lätt längre fast jag är betydligt starkare, blodtrycket har blivit ganska högt vilket jag tror är mycket genetiskt men liten del har säkert o göra med att jag gick upp massa kg i vikt. Kan inte påstå att jag är fet, kanske ligger på 13-15%. Men muskler väger också.

Enligt BMI så bör jag väga 70-93.
Så om jag vill leva längre bör jag gå ner till 70-75? Kroppens organ borde väl belastas mindre då? Blodtrycket bör ju sjunka?

Är vi gjorda för att vara smala eller är det väldigt individuellt?
Citera
2012-10-10, 22:36
Medlem
drlinkps avatar
Jag känner ungefär likadant... Väger nu 100-105 kg, bf runt 10%, 191 cm. Förut vägde jag runt 70 kilo med väldigt lågt bf, kände mig mycket lättare då... Funderar på att gå ner till ungefär 90 kilo till nästa år.

Tror absolut att man lever längre om man är lite smalare. När man är stor har man antagligen högt blodtryck eller fetma, inget av det är bra ur överlevnadssynpunkt.

Har svårt att tänka mig att det var vanligt för urmänniskan att ha ett BMI på närmare 30, för att uppnå det måste man ju äta mycket som satan utan att röra på sig så värst mycket. Eftersom maten inte kom av sig själv på den tiden var det nog nästintill omöjligt. Vi är nog anpassade för att ha ett BMI på kanske 20-24 (skiljer sig lite mellan olika folkslag)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in