2012-10-10, 17:57
Medlem
Besökte akuten häromhelgen och har ingen vidare koll på vad de exakt gjorde med mig (var en smula berusad) så jag skulle gärna vilja få en kopia på min journal, som sagt.

Kan berätta att det rör sig om Umeås akut. Men var vänder jag mig? Hade tänkt mejla.
Tack!
Citera
2012-10-10, 18:11
Medlem
latjoisses avatar
Du borde lära dig att söka och inte förvänta dig att andra gör jobbet åt dig, men jag är snäll idag.

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Din-journal/
Citera
2012-10-10, 18:12
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Ta kontakt med berörd akutmottagning ( bäst om du går dit och tar med legitimation) och begär en journalkopia. Normalt brukar det inte vara några problem, men om det gäller psykiatri kan man ifrågasätta om det är till men för patienten att lämna ut en kopia. Då får man kontakta Landstinget.

Sen lite OffT: Om du besökte akuten och inte riktigt vet varför, så var nog "en smula berusad" en snygg omskrivning av "aspackad".
Citera
2012-10-10, 18:49
Medlem
Damorkesterns avatar
Tror att det fungerar ganska likt i samtliga landsting/regioner i landet och när det gäller journalkopior från t ex akuten eller om man varit inlagd på en vårdavdelning så ska man INTE vända sig till respektive avdelning/klinik utan till sjukhusets information/reception, som i regel finns i närheten av sjukhusets huvudentré. I regel kostar det några kronor att få ut en journalkopia och man kan bara ta ut kopior på sin egen journal eller på sina omyndiga barn, inte till t ex sambo, make/maka, föräldrar osv. Vill man ha en journalkopia från sin vårdcentral vänder man sig till receptionen där.
Sen är det väl såhär att om du har kommit in till akuten och varit berusad så har du mest troligt bara blivit observerad på akutmottagningen tills du nyktrat till tillräckligt för att kunna ta dig hem för egen maskin. Eventuellt har du fått något dropp och man har kanske tagit ett blodprov på dig för att se hur mycket alkohol du har i blodet och sen har man antagligen kollat ditt blodsocker för att se så att du inte är medvetandesänkt på grund av ett för lågt blodsocker. Har du inte haft någon sårskada eller liknande i skallen har man förmodligen inte gjort mer än så, du är ju inte skadad/sjuk, bara kraftigt berusad...
Citera
2012-10-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Tror att det fungerar ganska likt i samtliga landsting/regioner i landet och när det gäller journalkopior från t ex akuten eller om man varit inlagd på en vårdavdelning så ska man INTE vända sig till respektive avdelning/klinik utan till sjukhusets information/reception, som i regel finns i närheten av sjukhusets huvudentré. I regel kostar det några kronor att få ut en journalkopia och man kan bara ta ut kopior på sin egen journal eller på sina omyndiga barn, inte till t ex sambo, make/maka, föräldrar osv. Vill man ha en journalkopia från sin vårdcentral vänder man sig till receptionen där.
Sen är det väl såhär att om du har kommit in till akuten och varit berusad så har du mest troligt bara blivit observerad på akutmottagningen tills du nyktrat till tillräckligt för att kunna ta dig hem för egen maskin. Eventuellt har du fått något dropp och man har kanske tagit ett blodprov på dig för att se hur mycket alkohol du har i blodet och sen har man antagligen kollat ditt blodsocker för att se så att du inte är medvetandesänkt på grund av ett för lågt blodsocker. Har du inte haft någon sårskada eller liknande i skallen har man förmodligen inte gjort mer än så, du är ju inte skadad/sjuk, bara kraftigt berusad...

tack!
och nej, jag åkte inte in på grund av att jag var för berusad, så det du nämnde kan jag med säkerhet säga att nej, det skedde inte.
Citera
2012-10-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
Du borde lära dig att söka och inte förvänta dig att andra gör jobbet åt dig, men jag är snäll idag.

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Din-journal/
tack. dock har jag redan läst det där och fick ingen större klarhet i vem/hur/var jag ska mejla/posta brev.
Citera
2012-10-10, 20:54
Medlem
latjoisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten9
tack. dock har jag redan läst det där och fick ingen större klarhet i vem/hur/var jag ska mejla/posta brev.

Det står klart och tydligt att du skall vända dig till din vårgivare, alltså vore mitt tips att först prata med receptionen så kommer de att hjälpa dig skall du se. Varför krångla till det via brev/mail när du bara behöver traska dit med id-handlingar.
Citera
2012-10-11, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
Det står klart och tydligt att du skall vända dig till din vårgivare, alltså vore mitt tips att först prata med receptionen så kommer de att hjälpa dig skall du se. Varför krångla till det via brev/mail när du bara behöver traska dit med id-handlingar.

självklart föredrar jag brev/mail på grund av en anledning: för att jag inte bor i närheten.
Citera
2012-10-11, 08:24
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Du kan ju be din lokala vårdcentral rekvirerera en journalkopia från det aktuella sjukhuset och att du sedan får kopian av dem. Jag tror inte att sjukhuset skickar en kopia som rekommenderat brev med mottagningsbevis, utan i så fall får du nog läsa jurnalen på plats.
Citera
2012-10-11, 08:29
Medlem
Det var precis vad jag satt och tänkte på. För några år sedan begärde jag ut mina journaler och då gick jag till en avdelning som sköter det administrativa på sjukhuset. Där visade jag legitimation och fick fylla i ett papper på vad jag ville ha och sen tog det en vecka tills jag hade alla journalerna.

Smidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in