2012-10-10, 14:39
Medlem
Karlekskrigares avatar
Hej Flashbackare!

Jag har haft flera odlingar hemma, men nu kör jag min första hydro odling.

20liters tank, med bubblare och 4 små krukor.

har veggat i ca tre veckor nu.

450w hps lampa, 1 auto fem fast haze, och 3 st fem strawberry orange med hesi starter närings kit.

Jag har sedan några dagar märkt av ett slem på rötterna, bytte vatten i förrgår men det verkar inte ha blivit mkjt bättre, växterna börjar se riktigt hängiga ut, och rötterna är slemmiga och halvdöda.

Jag ska sticka till apoteket nu och köpa väteperoxid och har även läst att kollodialt silver ska fungera bra mot alger och annat skit i tanken.

Jag tar gärna emot tips på hur jag ska göra, tänkte att jag ska byta vatten igen, och köra väteperoxiden, samt ev kollodialt silver.

i värsta fall tänkte jag skippa hydron och plantera om till jord, tror ni det fungerar?

Saknar också en pump, så vattnet är ganska stillastående(förutom rörelse från bubblaren) är detta något jag borde åtgårda?

mvh
Citera
2012-10-10, 14:43
Medlem
Jonezs avatar
Jag kan absolut ingeting om cannabis odling men kan inte problemet vara att det är för fuktigt i rummet? Mycket ljus och mycket vatten..?
Citera
2012-10-10, 15:02
Medlem
Blacknesss avatar
Skulle rekommendera dig att du skaffar en pump med uv-ljus. Bättre än att hålla på och dumpa i massa kemikalier i vattnet, inte omöjligt att det sätter sig i smaken?

I vilket fall så borde det finnas i de flesta välsorterade djurbutiker. Googlade bara lite snabbt men här är iaf ett exempel:
http://www.aquariumproducts.com.au/catalogue_products.php?prodID=3328&catID=51
Citera
2012-10-10, 15:03
Medlem
02-02-2012s avatar
Du måste skölja rötterna och rengöra tanken och allt som varit i den med klorin och andra starka rengöringsämnen. Väteperoxid är inte bra att ha ner i vattnet så försök undvika det, plantorna skadas av väldigt små mängder!

Jag misstänker att ditt problem är en för varm tank och ljus som når ner i tanken. Hitta på en bra lösning för att kyla tanken och ljusisolera den med svart tejp som du sedan har något vitt över (tex målarfärg). Tror det finns hydroexperter som kan hjälpa mer än jag men det här borde hjälpa en del.
Citera
2012-10-10, 15:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
och ljusisolera den med svart tejp som du sedan har något vitt över (tex målarfärg).
Aluminiumtejp? släpper inte igenom ljus, reflekterar ljus, är billigt och lätt att applicera.
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Skulle rekommendera dig att du skaffar en pump med uv-ljus. Bättre än att hålla på och dumpa i massa kemikalier i vattnet, inte omöjligt att det sätter sig i smaken?
Uv-ljus kan strula med kelatet som används för näring.

Citat:
I vilket fall så borde det finnas i de flesta välsorterade djurbutiker. Googlade bara lite snabbt men här är iaf ett exempel:
http://www.aquariumproducts.com.au/catalogue_products.php?prodID=3328&catID=51
Snordyr, på ebay kan du hitta billigare som funkar bra.
Citera
2012-10-10, 16:01
Medlem
att enbart ha en luftpump eller att ens ha en luftpump är onödigt. vatten syresätts enbart av rörelser på vattenytan därav är en cirkulationspump överlägsen luftpumpar. alger växer inte utan ljus, alger växer lätt i stillastående vatten, alger dödar inte växter förens de finns i så stort antal att de konkurrerar ut andra växter, alltså allt syre och all näring. rötterna tvättar man inte med nåt lösningsmedel eller något annat vad fan fick du det ifrån datum killen? vissa typer av alger är tom bra för rötterna men knappast sånt som växer av sig själv i tanken. tanken bör du rengöra med såpa eller annan naturvänlig produkt.

ta detta extrema exemplet. du har lampan riktad ner i en spann med vatten utan nån cirkulation 24/7. det kommer dröja minst 5-7 dagar innan det bildats så mycket alger att vattnet börjar bli dåligt.

växer det inte rötter på stammen ovanför jord så är det inte för fuktigt. det du ska oroa dig över i stillastående vatten är rotröta i första hand o alger i andra hand. in med en pump, rengör, byt vatten så ska du se att det löser sig.
samma princip som i ett akvarium fast dom är ännu mer utsatta för alger då lampan är riktad ner i vattnet.
Citera
2012-10-10, 16:18
Medlem
kan inte redigera utan diverse cookies etc på så...
det du beskriver låter som övervattning, alltså att rötterna inte får något syre. det är alltid det största problemet när du har rötterna dränka i vatten dygnet runt som i bubblare eller ständigt plask blöt jord vilket leder till röta. du kan lätt bygga om bubblaren till dripper system istället genom att köpa en cirkulationspump och en topspider eller valfritt drippersystem, varje droppe som faller från ett drippersystem är maximalt syresatt och har aldrig sett något annat än kritvita rötter i liknande system. detta skulle jag säga är ordningen för minst problematik när det gäller hydro med leca och ett ex med coco: ebb o flod, nft, dripper, coco (dripper eller som vanlig jord), aero, bubblare.
Citera
2012-10-10, 23:04
Medlem
BlueMarbles avatar
Jag gissar, likt datumkillen, på att du har varmt runt tanken och att du har en genomskinlig plasttank/inget lock så ljus träffar vattnet.
Försök åtgärda ljuset iaf, värmen spelar mindre roll..

Rengör pumpen och vattenbehållaren med nån naturprodukt, typ såpa.
Strunta i att rengöra slangar, rötter, osv. Det är inte nog mycket bekymmer för att det ska vara värt besväret..
Fyll i nytt fräscht vatten, och se till att byta vatten en gång i veckan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in