Citat:
Ursprungligen postat av Ru-oleg
Har en inomhuskatt på ca 18 veckor. Jag har noja för att katten skall hoppa ner i toalettstolen med huvudet före och inte komma upp och vidare dränka sig själv.
Kan jag som ägare till katten försöka öva in eller skrämma katten att "toan" är farlig?
Kom gärna med förslag... då toalettsitsen kan glömmas att fällas ner.
De flesta katter (med vissa undantag) är typ rädda för vatten. Katter har bra hörsel och gillar inte oljud så ta med dig katten in på toan och låt den sitta i lugn och ro på golvet, spola toaletten med locket öppet och smäll sen ner locket, den katt som lugnt sitter kvar då har jag aldrig mött. Då lär de sig fort att den stolen är inte bekväm
Mina katter har alltid tyckt att toalettstolen är en "farlig sak" och när de har velat sitta på locket eller tanken så lärde de sig alldeles själva utan min inblandning att kolla att locket var nerfällt innan de hoppade upp. Om du håller i katten och låter den så att säga se ner i toalettstolen när du spolar blir den avskräckande effekten än större. Men din katt är så liten att den kan vara naivt nyfiken på farliga saker och inte inse faror, så lär dig stänga locket. Skulle en vuxen katt hamna i toaskålen så tar de sig lätt upp, din är nog lite för liten än.
Edit. vill bara påpeka att jag inte menar att du ska hålla katten ovanför toastolen och tvinga den att se ner däri, jag menar att du kan hålla katten i famnen och prata och gosa med den och hålla den tätt mot din kropp när du spolar i toastolen, då ser katten vart oljudet kommer från och vill antagligen snabbt ner från din famn och iväg ut från toan.