Citat:
Ursprungligen postat av
lisalus
Har enskild firma och har läst en massa om allt möjligt man kan dra av i firman. Men hur gör man då ... rent konkret?
Är det enda alternativet att man drar av det i samband med deklarationen som kostnader i företaget, eller kan man på något sätt jämka det mot den skatt man betalar in under året?
Skatteverket drar min skatt månadsvis, och om jag ska jämka - hur vet då skatteverket att det denna månad ska dras en mindre summa än tidigare månader? Hur meddelas detta?
Skatteverket drar en summa varje månad utefter den preliminärdeklaration jag skickat in. I den summan har jag inte räknat med några kostnader i företaget. Ska jag minska den summan (överskottet) om jag har kostnader i min firma som är avdragsgilla och skicka in en ny preliminärdeklaration, eller hur fungerar det?
Drar SKV din skatt månadsvis? Du har alltså gjort en preliminär avgifts- och skatteanmälan till SKV. I denna har du angett att inkomsterna kommer att överstiga utgifterna, du går med vinst, skatt betalas in. Någon exakt matchning blir det inte tal om. Märker du att det ska in för mycket skatt än vad som motsvarar dina faktiska inkomster (gjort en överdrivet positiv prognos), så får du meddela SKV så de justerar. Det kan då bli aktuellt med en ny preliminärdeklaration.
Citat:
Ursprungligen postat av
Daudodidi
Jag har också startat nytt alldeles nyligen. Jag använder en revisor för det här. Men jag tror att du drar av via deklarationen.
Spara alla kvitton och kontoutdrag bara.
Ja, spara alla kvitton och gör avdrag en gång om året för enskild firma med lägre omsättning.
Men som i förra svaret, det är viktigt att de rapporterade inkomsterna är sanningsenliga - varken för låga eller för höga. Det är ju en prognos man gör, allt går inte att förutse.
Citat:
Ursprungligen postat av
realia
Bump! Undrar samma sak... känner mig lite fånig!
Men det är alltså ingen skillnad när man köper det man vill dra av, man köper det precis som vanligt bara att man sparar kvittot?
Om någon vet..

Ja, du gör inget avdrag direkt i affären om du menade det?!
Citat:
Ursprungligen postat av
sk99
Enkelt sagt kan man väl säga att man vid EF drar av alla utgifter som man har verifikationer till, direkt i bokföringen. Sen kan man dra av en del saker i den vanliga inkomstdeklarationen, t ex kostnader för att ha använt privat bil i tjänsten, hyra av lokal i hemmet, en del kläder, mobil o internetkostnader kanske. Dvs sånt som man haft kostnader för men inte tagit upp i den löpande bokföringen.
Man drar av de kostnader man haft för intäkternas förvärvande. Med enskild firma är personen densamme som företaget, annat är det vid aktiebolag. Man gör vid EF ett förenklat årsbokslut i regel. Omsättningen ska vara under 3 miljoner kr har jag för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvantenVanten
Precis..
Om du har en enskild firma så bokför du alla intäkter och kostnader löpande. I slutet av året gör du en deklaration där du talar om vad vinsten blev.
Att ”dra av i firman” betyder t.ex. att man köpt en pryl som man sedan tar upp som kostnad i bokföringen. I och med att den är en kostnad i företaget så får du då tillbaka momsen och det som blir över minskar din vinst (mindre skatt).
Är detta krångligt, eller om du inte har tid, så kan du anlita en redovisningsbyrå som gör detta åt dig. I princip innebär detta att du med jämna mellanrum tar dina kvitton till byrån och så sköter de resten.
Här är två bra länkar om bokföring:
http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/bokforing?gclid=CNPNjKCGs7UCFcF6cAodv2YACA
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/bokforingbokslut/bokforingvadkraverlagen.4.18e1b10334ebe8bc80005195 .html
Citat:
Ursprungligen postat av
c.showalter
Ja, just det, ett förenklat årsbokslut är aktuellt i de allra flesta fall. Det är inget krångligt egentligen. Det första året är det pilligt, men sedan lär man sig det.
Här SKV:s sida. Obs att årsbokslutet ska sparas av den enskilde och inte sändas med till SKV.
http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2150.4.7459477810df5bccdd4800015076.html#