2012-10-10, 10:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Kan ta en tid promenaderna är viktiga för få ihop de hela så en tar båda hundarna och proenerar i bra flyt utan att låta dom nosa runt. skulle absolut mata 2 ggr om dagen istf ha mat framme när man har två hundar kan de annars va svårt se båda får i sig de dom behöver. Ha inte matskålarna fr nära varandra och man får kanske vakta när dom äter i början.

För mina hundar va bråk inte acceptabelt jag sa till direkt, dom "bråkade " lite i början men sen va de lugnt.

Är dom i möbler så ner direkt om minsta tendens av vakt visar sig.
Jag håller med om din metod. Jag låter inte hundar "göra upp". I mitt hus bestämmer jag - tendenser till bråk avbryts och hundarna skickas åt varsitt håll - utan att syndabock utses.

Matskålar på lagom avstånd - och man ser till att varje hund får äta ifred utan att själv behöva freda skålen osv..

Viktigt är att den gamla hunden inser att den nya hunden inte är där för att ta dennes plats i flocken - eftersom det för en hund kan innebära bortkörande. Den nya hunden skall hitta en egen plats mao.
Citera
2012-10-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag skrev i min förra tråd angående den här hunden som vi adopterade i förrgår från Rumänien. Hon är otroligt duktig på alla sätt och vis, men vår äldre hund accepterar inte henne. När vi går ut på promenad går det jättebra, men så fort vi kommer in så ska han markera att han bor här fast hon inte gör någonting. Nu har hon börjat säga ifrån och de ryker ihop ganska mycket, han har t.o.m. skadad henne i ansiktet (litet sår, ingen fara) men det är tråkigt att de ryker ihop.

Hur lång tid kan det ta innan de accepterar varandra?
Den gamla är van att ha 100% uppmärksamhet, nu får han 50%, när accepterar han det?
Den gamla är även väldigt snäll, så han provocerar bara och skäller på henne.

Maten är dessutom väldigt känsligt t.ex. köket. Där ryker det oftast ihop och de är arga på varandra hela kvällen ut. Hon är så snäll och vi vill så gärna att hon ska trivas.

Vad ska man göra?

Hundar är duktiga på att fixa sånt där själva.. dock får det ju såklart inte bli rejäla slagsmål då måste man gå in och avbryta.. Det har väl inte ens gått en vecka sen ni skaffade henne??? Låt det ta sin tid så ordnar det sig nog. Dom känner ju knappt varandra. Ut å promenera ofta lek lite ute (neutrala platser) som inte tillhör någons revir .det bygger upp flockkänslan.
Citera
2012-10-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag håller med om din metod. Jag låter inte hundar "göra upp". I mitt hus bestämmer jag - tendenser till bråk avbryts och hundarna skickas åt varsitt håll - utan att syndabock utses.

Matskålar på lagom avstånd - och man ser till att varje hund får äta ifred utan att själv behöva freda skålen osv..

Viktigt är att den gamla hunden inser att den nya hunden inte är där för att ta dennes plats i flocken - eftersom det för en hund kan innebära bortkörande. Den nya hunden skall hitta en egen plats mao.

Dom måste få tjafsa lite.. om du hela tiden kommer gå där å bestämma så kommer de inte bli bra den dagen du inte är hemma tex.. Dom två måste hitta sin plats i rangen. Men självklart får det inte bli rejäla slagsmål där någon skadas då måste man avbryta men små tjafs mellan varandra är bara bra.
Citera
2012-10-12, 06:51
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeatbyPickles
First: Se förbi råden om att "låta äta först" och dominansteorier, och ställ gärna frågan på ett inriktat hundforum om du vill ha bättre och mer uttömmande svar.
Bukefalos hunddel är trevligt. Alltforhundar riktigt bra också.

Hur som helst; som omedelbar brandsläckning skulle jag börja med att plocka undan alla resurser (mat, tuggben, leksaker.. se till att det finns flera bäddar att välja mellan och att de är placerade på liknande förnämliga ställen. (såtillvida ni låter hundarna vara överallt i huset förstås.)
Sedan skulle jag inte låta hundarna dela resurser alls. Separera dem till en början när det vankas mat, tuggben eller lek. Låt er lära känna er nya hund i lugn och ro och låt hundarna bekanta sig med varandra under lugna aktiviteter som promenader och vila.
Tänk på traumat och stressen er nya familjemedlem gått igenom - tänk på att det är en hund som kan ha en hel del i bagaget och att det Alltid måste få ta tid när man flyttar ihop två hundar.

Lämna Aldrig hundarna ensamma tillsamman utan uppsyn och låt dem Inte 'göra upp' på egen hand. Bitsår, ögonskador och/eller rädsla för andra hundar är ingenting man önskar sin kamrat.

Lycka till!

Vi gjorde ganska många fel i början trots att vi läste om hur det gått för andra och hur man ska göra och så vidare. Vi har haft henne sen i söndags och det går bättre och bättre. Inga leksaker alls är framme. Dock så är köket väldigt känsligt då vår gamla hund tror sig äga det området och att ha dem i köket när vi lagar mat är omöjligt. Då attackerar de varandra direkt och de måste då gå upp. På övervåningen är de hur lugna som helst, men då är den gamla hunden gnällig som helst eftersom han inte är van. Kommer han vänja sig eller hur ska man göra? Kommer de någon gång kunna vara i köket tillsammans?

Sen så har mamma varit ledig i en vecka för att vara hemma med hundarna, men hon börjar jobba i morgon. Hur ska hon göra då? Hon har funderat på att ta med sig kastraten till jobbet och låta gamlingen vara hemma, men är det någon vidare bra idé? Då kommer väl de aldrig lära sig att acceptera varandra. Men ett bråk vore förfärligt, för jag vet inte hur långt de kan gå... Vad hade du/ni gjort?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ett påpekande bara.

En import från Rumänien - är den inte kastrerad?

Är det en kastrat så har ni INTE en tik utan en kastrat. Er hane kommer INTE att erkänna den andra som en tik, även om ni tycker att det är en tik.

Hon befinner sig nu i ett mellanläge där hon kan accepteras eller utmanas av/utmana båda könen.

Wow, det har jag inte tänkt på. Han verkar inte riktigt acceptera att hon är en tik för då hade hon dominerat ganska fort. Hon är i något mellanläge, det märker man.

Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Hundar är duktiga på att fixa sånt där själva.. dock får det ju såklart inte bli rejäla slagsmål då måste man gå in och avbryta.. Det har väl inte ens gått en vecka sen ni skaffade henne??? Låt det ta sin tid så ordnar det sig nog. Dom känner ju knappt varandra. Ut å promenera ofta lek lite ute (neutrala platser) som inte tillhör någons revir .det bygger upp flockkänslan.

Vi har haft henne i 5 dagar nu.

De är sams när vi gör allt annat förutom att vara i köket. Det är helt omöjligt för gamlingen att vistas där samtidigt som kastraten för han visar direkt tendens till att attackera. Han ger sig dessutom inte heller, hur mycket man än säger till honom. Hur fan ska man lära honom att hon inte ska sno hans plats?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in