2012-10-09, 21:56
Medlem
Rippless avatar
Jag skrev i min förra tråd angående den här hunden som vi adopterade i förrgår från Rumänien. Hon är otroligt duktig på alla sätt och vis, men vår äldre hund accepterar inte henne. När vi går ut på promenad går det jättebra, men så fort vi kommer in så ska han markera att han bor här fast hon inte gör någonting. Nu har hon börjat säga ifrån och de ryker ihop ganska mycket, han har t.o.m. skadad henne i ansiktet (litet sår, ingen fara) men det är tråkigt att de ryker ihop.

Hur lång tid kan det ta innan de accepterar varandra?
Den gamla är van att ha 100% uppmärksamhet, nu får han 50%, när accepterar han det?
Den gamla är även väldigt snäll, så han provocerar bara och skäller på henne.

Maten är dessutom väldigt känsligt t.ex. köket. Där ryker det oftast ihop och de är arga på varandra hela kvällen ut. Hon är så snäll och vi vill så gärna att hon ska trivas.

Vad ska man göra?
Citera
2012-10-09, 22:00
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Äter hundarna samtidigt? Ett sätt att visa hannen att han fortfarande är ledare är att han får äta först, medan honan får sitta bredvid och titta på (kopplad eller liknande). Först när hannen käkat färdigt så får honan äta.

Se till att visa att flockens balans och ledarstruktur fortfarande är den samma.
Citera
2012-10-09, 22:02
Bannlyst
Hundarna bör göra upp det själva, givetvis bör du bevaka så att det inte går till överdrift, men sådant brukar lösa sig ganska snabbt när rangordningen är fixad.
Citera
2012-10-09, 22:09
Medlem
Jag har inte läst förra inlägget, men förmodar att nya hunden är tik. I hundvärlden är det tiken som bestämmer, vilket hanen nu måste lära sig. Detta blir ju tufft om han varit van att bestämma....

Jag har själv tagit had om en omplaceringstik på 2,5år, och hade en hanhund hemma. Trots att han var kastrerad och yngre, tog det ett tag för honom att inse att nu bestämde han inte längre. Han gick dock aldrig till attack, men hade många "skall-utbrott".

Jag tror inte att hanen ska få förtur med mat etc. Snarare tvärtom.

Men så långt det går, låt de gör upp själva.....men hjälp inte hanen att bestämma!!
Citera
2012-10-09, 22:33
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Äter hundarna samtidigt? Ett sätt att visa hannen att han fortfarande är ledare är att han får äta först, medan honan får sitta bredvid och titta på (kopplad eller liknande). Först när hannen käkat färdigt så får honan äta.

Se till att visa att flockens balans och ledarstruktur fortfarande är den samma.

Vi har haft mat framme hela tiden då hanen är van vid det. Nu tror jag att matte tog bort matskålarna så att konkurrensen ska minska.

Citat:
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
Hundarna bör göra upp det själva, givetvis bör du bevaka så att det inte går till överdrift, men sådant brukar lösa sig ganska snabbt när rangordningen är fixad.

Det är lite så vi har tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av peppar-01
Jag har inte läst förra inlägget, men förmodar att nya hunden är tik. I hundvärlden är det tiken som bestämmer, vilket hanen nu måste lära sig. Detta blir ju tufft om han varit van att bestämma....

Jag har själv tagit had om en omplaceringstik på 2,5år, och hade en hanhund hemma. Trots att han var kastrerad och yngre, tog det ett tag för honom att inse att nu bestämde han inte längre. Han gick dock aldrig till attack, men hade många "skall-utbrott".

Men så långt det går, låt de gör upp själva.....men hjälp inte hanen att bestämma!!

Japp, hon är en tik.

Precis, vår hane skäller mest. Men tiken visar att hon inte orkar med hans bråkande så hon säger till och då börjar de bråka. Ibland går han på henne helt oprovocerat men det är alltid när mat är inblandat.

Nej, han ska inte få bestämma. Tack för tipsen. Fler tips uppskattas rejält.
Citera
2012-10-09, 22:43
Medlem
Kan ta en tid promenaderna är viktiga för få ihop de hela så en tar båda hundarna och proenerar i bra flyt utan att låta dom nosa runt. skulle absolut mata 2 ggr om dagen istf ha mat framme när man har två hundar kan de annars va svårt se båda får i sig de dom behöver. Ha inte matskålarna fr nära varandra och man får kanske vakta när dom äter i början.

För mina hundar va bråk inte acceptabelt jag sa till direkt, dom "bråkade " lite i början men sen va de lugnt.

Är dom i möbler så ner direkt om minsta tendens av vakt visar sig.
Citera
2012-10-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Vi har haft mat framme hela tiden då hanen är van vid det. Nu tror jag att matte tog bort matskålarna så att konkurrensen ska minska.

Det är lite så vi har tänkt.

Japp, hon är en tik.

Precis, vår hane skäller mest. Men tiken visar att hon inte orkar med hans bråkande så hon säger till och då börjar de bråka. Ibland går han på henne helt oprovocerat men det är alltid när mat är inblandat.

Nej, han ska inte få bestämma. Tack för tipsen. Fler tips uppskattas rejält.

Jag har alltid haft mat framme till mina, så de finns alltid mat. Men det kan ju bero på vilken ras man har, om de äter för mycket går det ju inte.
Håller med förra inlägget. Ge dem mat i var sitt rum en tid och lägg mer tid på att försöka aktivera dem, där båda får plats, utan att det blir "tävling".
Hanen behöver nog tränas på att "vänta på sin tur".

Det är säkert tiken som provcerar, så gör min tik. Kan lura av hanen hans ben på 10 sekunder och han går på det varje gång......sen går han runt och skäller runt henne, men hon bryr sig inte. Hon vet att han aldrig vågar ta tillbaka det
Det är väldigt lätt att tycka synd om honom och vilja hjälpa honom, men då blir det ingen naturlig flock.
Ni får nog bara vänja er med att er första hund nu är nummer två....
Citera
2012-10-09, 23:01
Medlem
Kolla på "Dog whisperer" och hämta inspiration, eller så avlivar du zigenarhunden och behåller de äldre.
Citera
2012-10-10, 00:12
Medlem
First: Se förbi råden om att "låta äta först" och dominansteorier, och ställ gärna frågan på ett inriktat hundforum om du vill ha bättre och mer uttömmande svar.
Bukefalos hunddel är trevligt. Alltforhundar riktigt bra också.

Hur som helst; som omedelbar brandsläckning skulle jag börja med att plocka undan alla resurser (mat, tuggben, leksaker.. se till att det finns flera bäddar att välja mellan och att de är placerade på liknande förnämliga ställen. (såtillvida ni låter hundarna vara överallt i huset förstås.)
Sedan skulle jag inte låta hundarna dela resurser alls. Separera dem till en början när det vankas mat, tuggben eller lek. Låt er lära känna er nya hund i lugn och ro och låt hundarna bekanta sig med varandra under lugna aktiviteter som promenader och vila.
Tänk på traumat och stressen er nya familjemedlem gått igenom - tänk på att det är en hund som kan ha en hel del i bagaget och att det Alltid måste få ta tid när man flyttar ihop två hundar.

Lämna Aldrig hundarna ensamma tillsamman utan uppsyn och låt dem Inte 'göra upp' på egen hand. Bitsår, ögonskador och/eller rädsla för andra hundar är ingenting man önskar sin kamrat.

Lycka till!
Citera
2012-10-10, 09:30
Medlem
triasperiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeatbyPickles
First: Se förbi råden om att "låta äta först" och dominansteorier, och ställ gärna frågan på ett inriktat hundforum om du vill ha bättre och mer uttömmande svar.
Bukefalos hunddel är trevligt. Alltforhundar riktigt bra också.

Hur som helst; som omedelbar brandsläckning skulle jag börja med att plocka undan alla resurser (mat, tuggben, leksaker.. se till att det finns flera bäddar att välja mellan och att de är placerade på liknande förnämliga ställen. (såtillvida ni låter hundarna vara överallt i huset förstås.)
Sedan skulle jag inte låta hundarna dela resurser alls. Separera dem till en början när det vankas mat, tuggben eller lek. Låt er lära känna er nya hund i lugn och ro och låt hundarna bekanta sig med varandra under lugna aktiviteter som promenader och vila.
Tänk på traumat och stressen er nya familjemedlem gått igenom - tänk på att det är en hund som kan ha en hel del i bagaget och att det Alltid måste få ta tid när man flyttar ihop två hundar.

Lämna Aldrig hundarna ensamma tillsamman utan uppsyn och låt dem Inte 'göra upp' på egen hand. Bitsår, ögonskador och/eller rädsla för andra hundar är ingenting man önskar sin kamrat.

Lycka till!
Kan inte annat än hålla med...
Citera
2012-10-10, 10:21
Avstängd
micro113s avatar
Ett påpekande bara.

En import från Rumänien - är den inte kastrerad?

Är det en kastrat så har ni INTE en tik utan en kastrat. Er hane kommer INTE att erkänna den andra som en tik, även om ni tycker att det är en tik.

Hon befinner sig nu i ett mellanläge där hon kan accepteras eller utmanas av/utmana båda könen.
Citera
2012-10-10, 10:31
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peppar-01

Håller med du.

Ts, hannen vill fortsätta dominera och det ska inte uppmuntras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in