2012-10-09, 19:48
Medlem
joakimwow94s avatar
Jag ska börja praktisera nu sju veckor framöver och jag är 18 år så hela mitt arbetsliv framför mig!
När jag tänker på min framtid så blir jag mörkrädd! Jag har utbildat mig till grovarbetare inom byggbranschen. Så det innebär ett 7-4 jobb fem dagar i veckan med en hyfsad lön!

Men jag trivs så jävla bra i skolan som jag har det nu! Går till skolan kl åtta fyra dagar i veckan för att träffa o umgås med mina kompisar som vi tillsammans är ute o jobbar för att få lära oss principen osv men vi skoja runt snackar skit o slappar mest! Som vi sedan slutar runt kl 3. Förutom en dag då vi har teori lektioner svenska osv då börjar vi kl 12 och slutar kl 3. Som sagt detta är drömmen! Men det kommer ju förr eller senare att man måste växa upp ta ansvar och börja jobba. Så det menas att jag måste byta min stört sköna vardag mot upp kl halv 6 sätta sig i bilen till jobbet som man tillbringar 8 timmar om dagen med några svidiga sura gamla gubbar. Sen ska man hem äter lite mat kollar en sväng på Internet för att sedan tillbringa en timmas tv tittande för att senare somna till för att man är så jävla slut! sen börjar det om igen. Och det enda man har att se framemot är att få supa sig redlös på helgen och somna i en buske! Ett redigt jävla Svensson liv med andra ord springandes i detta jävla hamsterhjul tills man tuppar av!
Är detta livsglädjen som vi människor strävar efter? Detta är ett helt meningslöst jävla liv som jag inte känner för att leva vad gör man säger upp sig och lever på bidrag medans man spelar WoW hela dagarna eller vad är meningen med detta jävla slaveri?

Kännde för att behöva skriva av mig lite. Men det jag undrar över hur tar ni er runt i detta liv hur finner ni livsglädjen och varför har ni inte tagit livet av er ännu?
Citera
2012-10-09, 20:34
Medlem
Det finns andra alternativ. Du säger att du trivs med att studera, varför inte fortsätta studera efter något/några års arbete?
Citera
2012-10-09, 21:05
Medlem
Ett hett tips, tänk inte att du ska jobba resten av livet i en hamsterhjul. Ta en period i taget. En period är mellan 2 månader till 2 år. Om jag var 18 igen och i din situation skulle jag planera efter utbildningen att jobba och spara minst 6 månader, helst 12, (tiden går snabbare än du tror) därefter skaffa ett working holiday till australien som ger dig rätt att jobba där med vad du vill. Tillbringa 1-2 år där. Där kommer du får mer livs erfarenhet än 10 år på hamsterhjul här hemma.
Tillbringade själv 2 år där och det var bästa tiden under mina 30+ år i livet.

Så kort sagt: du är ung många år till och behöver inte leva seriös Svensson liv direkt efter utbildningen. Res och njut av livet, du kan börja med hamsterhjulen när du saknar hem igen.
Citera
2012-10-09, 21:09
Medlem
supraas avatar
Eftersom du redan har upptäckt alkohol så är svaret inte allt för avlägset, det börjar med en måndas pilsner och att fira lilllördag. Efter det så blir du som mig, nästa steg är parkbänken men de ska vi hålla oss borta ifrån

Förövrig är jag inte snickare, men rebellisk som jag är så va de till de jag "studerade".
Citera
2012-10-09, 21:34
Medlem
analfucks avatar
Man vänjer sig.

Dagen kommer då du vaknar klockan 6 lördagmorgonar utan att klockan ringer, och att gå till arbetet är en del av ditt sociala liv. Dagen kommer då du inte tycker det är kul att vara hemma förlänge för att det är tråkigt.

Jag ser det inte som ett hamsterhjul utan mer som att arbetet är en sak jag måste ha för att kunna göra det jag vill. Utan arbete har jag inga pengar, och utan arbetet hade jag inte träffat en massa folk som numera är mina vänner.
Citera
2012-10-10, 03:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakimwow94
Jag ska börja praktisera nu sju veckor framöver och jag är 18 år så hela mitt arbetsliv framför mig!
När jag tänker på min framtid så blir jag mörkrädd! Jag har utbildat mig till grovarbetare inom byggbranschen. Så det innebär ett 7-4 jobb fem dagar i veckan med en hyfsad lön!

Men jag trivs så jävla bra i skolan som jag har det nu! Går till skolan kl åtta fyra dagar i veckan för att träffa o umgås med mina kompisar som vi tillsammans är ute o jobbar för att få lära oss principen osv men vi skoja runt snackar skit o slappar mest! Som vi sedan slutar runt kl 3. Förutom en dag då vi har teori lektioner svenska osv då börjar vi kl 12 och slutar kl 3. Som sagt detta är drömmen! Men det kommer ju förr eller senare att man måste växa upp ta ansvar och börja jobba. Så det menas att jag måste byta min stört sköna vardag mot upp kl halv 6 sätta sig i bilen till jobbet som man tillbringar 8 timmar om dagen med några svidiga sura gamla gubbar. Sen ska man hem äter lite mat kollar en sväng på Internet för att sedan tillbringa en timmas tv tittande för att senare somna till för att man är så jävla slut! sen börjar det om igen. Och det enda man har att se framemot är att få supa sig redlös på helgen och somna i en buske! Ett redigt jävla Svensson liv med andra ord springandes i detta jävla hamsterhjul tills man tuppar av!
Är detta livsglädjen som vi människor strävar efter? Detta är ett helt meningslöst jävla liv som jag inte känner för att leva vad gör man säger upp sig och lever på bidrag medans man spelar WoW hela dagarna eller vad är meningen med detta jävla slaveri?

Kännde för att behöva skriva av mig lite. Men det jag undrar över hur tar ni er runt i detta liv hur finner ni livsglädjen och varför har ni inte tagit livet av er ännu?

Du kanske inte ska göra långtgående antaganden om sådant du inte har en aning om. Med andra ord är svaret på din fråga: Nej, det ser inte ut som du beskriver, i vart fall inte för dom som aktivt väljer och ser till att påverka sitt liv. Men det är upp till dig att göra det, ser du inte till att utfoma vardagen efter dina önskemål så blir den förmodligen ett meningslöst hamsterhjul.
Citera
2012-10-10, 12:15
Medlem
Ta jobbet, spara pengar, sup inte varje helg.

Efter ett tag kanske du känner att jobbet inte var din grej, då kan du kanske börja studera till någon annan kompetens eller starta eget kanske? Om du då har sparat ihop pengar och inte supit bort dem och hjärnan har du betydligt bättre möjligheter att få ett bra liv.

Du är 18 år nu, du kommer att känna på ett helt annat sätt om 5-10 år. Med stor sannolikhet kommer du inte att VILJA sitta hemma på bidrag och spela WoW eller något annat sådant spel.

Med det sagt så lallade jag runt på universitetet i sju år efter att jag tagit studenten och hade mycket roligt. Dock är det en del jag hade gjort annorlunda nu men sånt förstår man inte när man är ung.

Men ingen panik bara, och slösa inte bort livet på wow och skit. Du kommer att ångra dig, det är inte någon gissning... det är sant.
Citera
2012-10-10, 12:53
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakimwow94

Livsglädjen försvann redan för några år sedan, och på din andra fråga har jag dessvärre inget bra svar. Kanske för att man in i det längsta hoppas att det kan bli bättre, eller så är det bara feghet som håller en tillbaka. Du kan ju åtminstone trösta dig med en förhållandevis bra lön, hyfsade arbetsvillkor och regelbundna tider? Det är mer än många av oss andra har.
Citera
2012-10-10, 18:45
Medlem
joakimwow94s avatar
Jo jag tycker om mitt jobb och kan tänka mig det som framtids yrke! Jag tänker göra mina lärlings år och spara pengar sen drar jag till Australien tills jag tröttnar och flyttar tillbaka och startar eget med min bäste polare!

Det är bara det att det känns så jävla sorgligt att gå till jobbet när det är mörkt och praktist taget komma hem när det är mörkt. Men ändå så gillar jag mitt jobb/praktik än så länge! Tror inte jag ska plugga vidare är inte min grej vill vara kvar iskolan för att vi har det så slappt och man har sina polare där. När man jobbar så är ju alla så mycket äldre och sånt man bondar inte på samma sätt som i skolan.
Citera
2012-10-10, 19:16
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag känner detsamma, går en praktiskt linje i takt med en teoretiskt, och helt ärligt suger det något så helt jävla extremt att slita ut sig varenda dag från 7-4 varenda dag.

Det är speciellt att gå upp på morgonen och sen slita ut sig fysiskt. Jag skulle trivas mycket bättre på "soft" jobb, att sen polaren som jobbar inom kommunen har 3.000:- mer i månaden när han sitter i en support än vad jag som utbildad får efter fem år i yrket gör även det nedvärderat.
Citera
2012-10-10, 19:37
Medlem
Själv skulle jag gärna leva livet som Charlie Harper i 2 1/2 men. Men som någon skrev work and travel i australien, jävla va kul. Sen när man kommer tillbaka kan man börja tänka och ta ett steg i taget
Citera
2012-10-10, 21:45
Medlem
joakimwow94s avatar
Ja ut o resa o jobba leva livet! sen hem igen och ta det som det kommer! Det är ju länge tills dess men när man väl sitter där undra om man har mycket att se framemot?

Ja jag skulle lätt kunna tänka mig ett kontorsjobb emellan åt. Man får klä upp sig inte dom gamla slitna byggbyxorna man träffar det motsatta könet inte i sexuellt syfte utan det blir bara bättre stämning emellan åt att ha lite slid djur springandes omkring på arbetet. Sen som sagt så behöver man ju inte slita ut sig fysikt eller stå ute i regn och blåst o frysa röven av sig. Men i längden så skulle jag aldrig palla ett sånt jobb att bara sitta still men det är ju från person till person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in