2012-10-09, 19:25
Medlem
Så då var det dags för en kattunge att komma in i vår familj.
Har två katter på 2år båda är steriliserade.

Hur ska jag göra när jag sätter ihop dom med katt nummer två.
Läste rundor lite Vissa sidor säger att man ska ta och stänga in dem gamla katterna i ett rum och låta den nya gå runt och nosa lite i cirka en timme. Sedan byta plats på dom. Så skulle man fortsätta så tills dom vänjer sig sedan sätta ihop dem vid matningen.

Några andra säger att man bara ska släppa ihop dom direkt så fixar 'naturen' allting.

Båda mina katter är inne katter.

Några förslag på hur man ska gå till väga? Hur gjorde ni?

Mvh Nick
Citera
2012-10-09, 19:34
Medlem
kattrumpas avatar
Sätt inte in dem tillsammans i ett rum är mitt tips. Om de får för sig att börja bråka så kommer skit och piss att börja flyga. Bokstavligen.
Vi skaffade ny katt (har en gammal steriliserad hona) i början på sommaren och de är fortfarande inte sams. Men det blir bättre och bättre. Vi försöker föra ihop dom med jämna mellanrum men den lilla börjar alltid fräsa.
Då det har gått som bäst med att föra ihop dom är när båda katterna ska äta. Då är dom nära varandra utan att riktigt tänka på det.

HUR SOM HELST: Ha tålamod! Det kan ta flera flera månader innan katterna blir sams. Det kan ske över en natt. Det kan ske gradvis. Ha tålamod!
Citera
2012-10-09, 19:35
Medlem
Mossilurs avatar
Jag lät kattungen vara i buren en stund så gamla katten fick kolla, sen släppte jag ut den.
Gamla katten var sur i 2 dagar men sedan dess har dom varit bestisar.

Jag säger släpp ihop dom men håll koll från början så det inte blir något slagsmål.
Citera
2012-10-09, 19:36
Medlem
Att mina katter redan är Steriliserade spelar det någon roll?
Citera
2012-10-09, 19:37
Medlem
Raderat-
Citera
2012-10-09, 22:53
Medlem
Jag har gjort så här många gånger, vart akuthem till många katter och har nu 3 katter skaffade i 3 omgångar.
Ta hem katten stäng in hemmavarande låt den nya hitta mat kattlåda, släpp in de andra så dom ser den nya genm dörren och inte bara springer på den. Sen avvakta och håll fingrar och fötter borta från alla katter då katter som är spända av misstag kan riva eller bita dig.

Sen är det bara behålla lugnet och stå ut med morr fräs och ev skrik, kattslagsmål är våldsamma och då sprutar blodet så visst man kan ha lite vatten berett ifa man behöver kasta de på katterna för stoppa ALDRIG in händerna i ett slagsmål kattbett kan bli mycket allvarliga och bör genast ses över av läkare.

Gjort säkert 40 ihopsättningar av alla möjliga typer av katter och åldrar och aldrig sett ett riktigt slagsmål.

Att stänga in katterna om vart annat kan man ev göra om man måste iväg första dagen men att skilja dom åt drar bara ut på själva invänjingen.
Citera
2012-10-10, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Jag har gjort så här många gånger, vart akuthem till många katter och har nu 3 katter skaffade i 3 omgångar.
Ta hem katten stäng in hemmavarande låt den nya hitta mat kattlåda, släpp in de andra så dom ser den nya genm dörren och inte bara springer på den. Sen avvakta och håll fingrar och fötter borta från alla katter då katter som är spända av misstag kan riva eller bita dig.

Sen är det bara behålla lugnet och stå ut med morr fräs och ev skrik, kattslagsmål är våldsamma och då sprutar blodet så visst man kan ha lite vatten berett ifa man behöver kasta de på katterna för stoppa ALDRIG in händerna i ett slagsmål kattbett kan bli mycket allvarliga och bör genast ses över av läkare.

Gjort säkert 40 ihopsättningar av alla möjliga typer av katter och åldrar och aldrig sett ett riktigt slagsmål.

Att stänga in katterna om vart annat kan man ev göra om man måste iväg första dagen men att skilja dom åt drar bara ut på själva invänjingen.

Hur ska jag göra om jag blir tvungen att åka iväg under dessa dagarna? Ska jag låsa in den nya katten för säkerhets skull?

Tack allihop för era hjälpsamma svar
Citera
2012-10-11, 17:15
Medlem
Då är vi på dag 2 nu med den nya katten. Dom gamla ligger på ovan våningen och är sura. Kommer ner ibland för att kolla läget. Fräser och tittar på den nya katten sedan går upp igen. Är det här normalt ?

Dom har legat där uppe 70% av tiden sedan vi fick den nya katten. Kommer bara ner snabbt för att käka och dricka vatten. Ny katten vill ej vara ensam och mjauar så fort vi lämnar honom helt ensam. Min sambo sov där uppe i sängen inatt med våra gamla katter och jag sov i soffan med den nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in