2012-10-09, 18:24
Medlem
W.R.s avatar
Hej kära Flashbackare,

Vanligen brukar Herr Google tämligen lätt lösa de frågor som poppar upp i huvudet då och då. Den här gången lyckades jag inte att hitta något av värde. Det beror väl säkerligen på bristfällig teknik från min sida.

Det finns ju mängder av finansiella produkter som följer diverse underliggande tillgångar, ta den här minifuturen till exempel, som följer SP500. Produkten går att handla även när den amerikanska marknaden har stängt. Hur prissätts då den underliggande tillgången, SP500 i exemplet, när marknaden är stängd?
Citera
2012-10-09, 18:38
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.R.
Hej kära Flashbackare,

Vanligen brukar Herr Google tämligen lätt lösa de frågor som poppar upp i huvudet då och då. Den här gången lyckades jag inte att hitta något av värde. Det beror väl säkerligen på bristfällig teknik från min sida.

Det finns ju mängder av finansiella produkter som följer diverse underliggande tillgångar, ta den här minifuturen till exempel, som följer SP500. Produkten går att handla även när den amerikanska marknaden har stängt. Hur prissätts då den underliggande tillgången, SP500 i exemplet, när marknaden är stängd?
Tillgång och efterfrågan sen har market maker ett visst ansvar att hålla en viss spread, nu har jag ingen aning men jag gissar att det är så
Citera
2012-10-09, 18:59
Medlem
W.R.s avatar
Vilken spread som maximalt tilläts et cetera lyckades jag finna i de dokument relaterade till produkten. Faktum kvarstår dock, hur denna prissättning sker? Det bör rimligtvis finnas någon uppenbar branschstandard eller dylikt. Nämnvärt är att jag inte fann något när jag surfade runt i de relaterade dokumenten; allt som gick att finna var att SP500 är underliggande tillgång.
Citera
2012-10-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.R.
Hej kära Flashbackare,

Terminsmarknaden på SP500 är öppen dygnet runt på vardagar, så det finns handlare/investerare etc som handlar och håller marknaden likvid hela tiden.
http://www.cmegroup.com/trading_hours/
Citera
2012-10-10, 10:28
Medlem
Kimbo_Slices avatar
Många utav aktierna i sp500 kan även de handlas under samma timmar som e-mini handlas.

Men vet inte riktigt vad du är ute och fiskar efter, alla marknader styrs efter tillgång och efterfrågan även om underliggande inte handlas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in