2012-10-09, 18:02
Medlem
Tja! Jag behver ngra pliktetiska argument mot ktttande (grna kopplat till Immanuel Kant). Ngon som har ngot bra?
Citera
2012-10-09, 18:12
Medlem
Paatiences avatar
Han r knd ver bl.a. pliktetiken som i stort sett gr ut p att moraliskt rtta r att handla i enlighet med plikterna.

Om det r moraliskt fel att ta ktt som vi gr s blir det vr plikt att inte gra det.
Citera
2012-10-09, 18:33
Medlem
egon02362s avatar
Jag antar att det r en skoluppgift du har att gra och i min mening gr du bst i att fundera p det sjlv. Lite hjlp p traven och en Kant-koppling r att jag rekommenderar att du frsker p komma p lite olika regler (eller egentligen maxim) man skulle kunna flja fr att inte ta ktt och sedan frska testa deras hllbarhet genom att upphja dem till allmn lag (enkelt: skulle det fungera om alla handlade i enlighet med detta maxim?). Lyckas du har du skapat ett kategoriskt imperativ.

En kul sak r dock att Kant inte skulle godknna det hela eftersom djur i hans mening inte r rationella varelser och drfr helt okej att anvnda som medel. Ktttande r enligt Kant allts moraliskt korrekt.
Citera
2012-10-09, 18:48
Medlem
Det var just p grund av Kants syn p djur som jag har problem att svara. Det kategoriska imperativet sger ju bara att vi ska handla s som vi vill se upphjt till allmn lag, men det sger inte varfr.
Citera
2012-10-09, 19:03
Medlem
egon02362s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gekrankt
Det var just p grund av Kants syn p djur som jag har problem att svara. Det kategoriska imperativet sger ju bara att vi ska handla s som vi vill se upphjt till allmn lag, men det sger inte varfr.
Det blir vldigt svrt att svara p din frga eftersom jag inte vet hur uppgiften r utformad men jag tnker mig att det r ngot i stil med att fra fram en pliktetisk stndpunkt med Kant i tanke, givetvis kan den inte vara helt kopplad till honom eftersom hans version inte problematiserar djurkonsumtion. Att komma p en sdan plikt torde inte vara allt fr svrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in