Citat:

Ursprungligen postat av peckahuve

Eftersom inte kunskap om hur man självförsörjde sig dög, så drog jag till med ett mer intelektuellt exempel.

Du är oerhört fantasilös om du inte kan en massa specifika saker som folk idag kan som man inte kunde för 50 år sedan. Typ datorer är en guldgruva om man tycker det är vettig. Det är dock rätt meningslöst.
	Citat:

Nu vet jag inte hur du definierar smarthet, dr-nej, så jag vet inte vad jag ska ta som nästa exempel?

Det folk menar oftast är väll något i still med hur bra man är bra på att lära sig saker, även kreativitet spelar roll vid typ problemlösning vilket också ofta är en komponent. Men det är klart att det inte är uppenbart, det är i alla fall inte en lista av kunskaper.
	Citat:

Konstnärer kanske? Målar konstnärerna bättre nu än för några hundra år sedan?

Antagligen inte. I min mening görs det nog mer intressant konst idag, en viktig komponent är nog att den är mer aktuell. Man utsätts också för mer folk som vill göra konst idag, de flesta är rätt dåliga men så har det nog alltid varit.