2012-10-09, 16:59
Medlem
Meforever_ws avatar
Hej mina vänner

Idag fick jag Saroten utskriven av min läkare mot ångest osv.
Det är konstigt att de flesta klagar på Saroten och beskriver det som rävgift osv men min läkare beskrev effekten väldigt possitiv!

Jag har nu läst en hel del här på flashback och övriga sidor men finns det någon/några som har haft detta i en längre tid som kan komma med synpunkter?

Ska man våga och ge det en chans?

Tack på förhand!
Citera
2012-10-09, 17:08
Medlem
Carelesss avatar
Psykologi och psykiatri -> Psykofarmaka

/Mod
Citera
2012-10-13, 20:12
Medlem
lithionits avatar
Har du testat andra mediciner innan? Man brukar börja med ssri och sedan gå över till tca eller snri.
Hade den medicinen vid behov för att sova på och sömnen man fick på saroten är helt fantastisk
Citera
2012-10-13, 20:32
Medlem
lithionits avatar
Har du testat andra mediciner innan? Man brukar börja med ssri och sedan gå över till tca eller snri.
Hade den medicinen vid behov för att sova på och sömnen man fick på saroten är helt fantastisk
Citera
2013-02-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meforever_w
Hej mina vänner

Idag fick jag Saroten utskriven av min läkare mot ångest osv.
Det är konstigt att de flesta klagar på Saroten och beskriver det som rävgift osv men min läkare beskrev effekten väldigt possitiv!

Jag har nu läst en hel del här på flashback och övriga sidor men finns det någon/några som har haft detta i en längre tid som kan komma med synpunkter?

Ska man våga och ge det en chans?

Tack på förhand!

Ursäkta bump.

Jag har sedan ungefär två månader ätit Saroten. För mig har den fungerat fantastiskt, jag sover nästan störningsfritt och framför allt så somnar jag oerhört lätt. Jag har själv inte upplevt några som helst biverkningar. Insättandet av Fluoxetin var väldigt jobbigt för mig, men som sagt Saroten smärtfritt. Fick dessutom effekt nästan på en gång.

Hur har det gått för dig?
Citera
2013-02-03, 16:45
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taugenichts
Ursäkta bump.

Jag har sedan ungefär två månader ätit Saroten. För mig har den fungerat fantastiskt, jag sover nästan störningsfritt och framför allt så somnar jag oerhört lätt. Jag har själv inte upplevt några som helst biverkningar. Insättandet av Fluoxetin var väldigt jobbigt för mig, men som sagt Saroten smärtfritt. Fick dessutom effekt nästan på en gång.

Hur har det gått för dig?
Har du märkt ngn viktuppgång eller hunger?
Citera
2013-02-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby

Bra dagar har jag absolut en större aptit än innan jag började med medicinen. Det beror dock nog på ett förbättrat allmäntillstånd som medicinen gett mig. Dåliga dagar äter jag nästan inget alls. Har gått upp ett par kilo, men inget märkvärdigt.

Dock har jag nu när jag kommit upp till min förskrivna dos fått en oerhörd muntorrhet. Ibland är det så illa att jag knappt kan tala för att tungan klistras ihop med gommen. Men vafan, med dess bra effekter så kan jag nog leva med muntorrheten.
Citera
2013-02-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby

Får svara igen. Har upptäckt att jag faktiskt gått upp en del sen jag började med medicinen. Ungefär 7 kg på två månader närmare bestämt. Såg inte det på kroppen, men igår när jag vägde mig fick jag en smärre chock.
Citera
2013-02-13, 10:53
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taugenichts
Får svara igen. Har upptäckt att jag faktiskt gått upp en del sen jag började med medicinen. Ungefär 7 kg på två månader närmare bestämt. Såg inte det på kroppen, men igår när jag vägde mig fick jag en smärre chock.
Hur kom du och din läkare in på Saroten? Har du testat många läkemedel innan utan effekt?
Citera
2013-02-13, 19:13
Medlem
Messerschmitts avatar
För mig gick muntorrheten över på någon månad, men den var jobbig så länge den varade. Den finns salivstimulerande sugtabletter att köpa på apoteket.

Sexlusten är i det närmaste försvunnen, men det gör inte så mycket eftersom jag inte har någon partner...
Citera
2013-02-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Hur kom du och din läkare in på Saroten? Har du testat många läkemedel innan utan effekt?

Jag hade bara testat Fluoxetin först 20 mg, sen 40mg vilket jag av den senare mängden fick oerhörda biverkningar. Då sänkte vi Fluoxetinet till 20mg och jag fick komplettera med Atarax 150mg. Min ångest och nedstämdhet blev inte bättre av det och jag sov väldigt dåligt. Först föreslog min läkare Mirtazapin men efter samtal med överläkaren på mottagningen fick jag Saroten (har fortfarande 20mg Fluoxetin).

Fick trappa upp den försiktigt och står nu på 150mg. Fick inga nämnvärda insättningsbiverkningar utan blev snabbt bättre. Ångesten blev mildare och jag kunde äntligen somna och sova ganska gott.
Citera
2013-02-14, 14:09
Medlem
Chelskeys avatar
Hur fungerar saroten på social fobi/ångest?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in