2012-10-09, 15:41
Medlem
Tog leverprover för ett tag sedan och hade något förhöjda värden vilket resulterade i en mer omfattande undersökning (via företagshälsovården)
Idag var jag där för att få mer provsvar och en sak som kom fram var att de hade gjort en vad de kallade Screening för hepatit C som visade positivt.
Jag i min enkelspåriga dumhet har alltid trott att Hepatit C endast är för sprutnarkomaner (mer eller mindre)
Jag har aldrig i mitt liv missbrukat någon drog, har inga tatueringar och har inte heller fått några blodtransfusioner..
Nu undrar jag vart detta kan komma ifrån?
Visserligen sa läkaren att screeningen ibland, mer ofta än sällan kan visa på ett falskt positivt resultat och att jag nu måste ringa vårdcetralen och be om ett "riktigt" prov.
Sjukt nervös är jag nu iaf.
Kan nån kanske berätta mer?
Citera
2012-10-09, 15:50
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Tills vidare - var inte nervös! En screening är en allmänt "fisknät" för att fånga upp något som skulle kunna vara farligt - t ex Hepatit C. Ibland signalerar en screening "red alert" utan att det verkligen finns en bakomliggande sjukdom. Självklart ska du gå vidare med ett mer exakt blodprov för att fastställa/utesluta den här diagnosen. Du hittar lite mer info omHepatit C på http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepatit-c/
Citera
2012-10-09, 16:12
Medlem
revodnebs avatar
Hepatit C kan smitta vid sexuellt umgänge.
Citera
2012-10-09, 16:39
Medlem
Näpp. ta bort
Citera
2012-10-09, 18:15
Medlem
lithionits avatar
det sprids även via sex.

Du har inte fått sjukvård utanför Sverige, i många fattigare länder är hygienen inom vården ett skämt. Man kan få det av steriliserade redskap (som inte blivit steriliserade ordentligt)
Om man går till tandläkaren är det minst lika viktigt att redskapen är absolut bakteriefria eftersom de alltid kommer i kontakt med blog i munnen. (vanlig smittkälla i fattiga länder)
Citera
2012-10-10, 08:54
Medlem
Ja, sex har jag ju haft, och har varit hos läkaren i ett u-land, men tror inte att de använde "redskap". Dock va jag ganska sjuk så jag ska dubbelkolla det med den som var med mig.
Jag har iaf ringt och bokat en tid nu för ytterligare prover, får väl se vad det visar..

Tack för alla svar!
Citera
2012-10-10, 19:36
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie2473
Ja, sex har jag ju haft, och har varit hos läkaren i ett u-land, men tror inte att de använde "redskap". Dock va jag ganska sjuk så jag ska dubbelkolla det med den som var med mig.
Jag har iaf ringt och bokat en tid nu för ytterligare prover, får väl se vad det visar..

Tack för alla svar!

vilket land? Även nålar kan vara kontaminerade med blodsmitta. I vissa u-länder återvänder de nålarna tom :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in