Citat:
Ursprungligen postat av Edstromski
Själv ärjag lite mer nyfiken på vilka grupper i Sverige som skulle kunna tänkas starta statskupp. Nazisterna övar väl redan för det, och jag kan tänka mig att KP/RKU är lite småsugna. Men vad finns det mer för grupper som kan tänkas använda våld för att på ett odemokratiskt sätt ta makten?
"Den säkerhetspolisiära verksamheten på författningsskyddets område är i första hand inriktad på åtgärder mot grupper av individer som visat att de är beredda att använda våld eller hot om våld i syfte att nå egen politisk vinning eller som kan befaras stödja sådana aktiviteter. Det gäller främst personer med kopplingar till vit makt-miljön och den autonoma miljön".
- Säpos verksamhetsberättelse 2002.
Här snackar vi inte statskupp utan alltså slagsmål på stan mellan käng-/slipsnazister och dagis-/voodomarxister.
PR-terrorism, dvs bränna upp bil utanför ryska ambassaden, sysslar Global Intifada med (frågan är om de fått uppmärksamhet som 'terrorister' utan sitt orientaliskt klingande namn).
De som, mig veterligen, öppet förespråkar revolution (en form av statskupp) är Kommunistiska partiet (fd KPMLr).
Ranta runt i skogen och leka krig gör väl en del nazister samt en grupp maoister.
Vad jag vet finns det dock inga kompetenta grupper eller miljöer som planerar eller har resurser för att försöka genomföra en statskupp. Rätt personer finns dock.