2005-04-06, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Starta upp små celler runt om i Sverige som vid en viss tidpunkt sätter igång sabotageaktioner runt om i landet mot t.ex kraftstationer. vattenverk, Stockholms Central, större och viktiga riksvägar, skjut viktiga personer beslutsfattare både politiker och i näringslivet o,s,v. Vid lite olika ställen där det har saboterats så försåtsmineras det så att reparationsmanskapet inte är så sugna på att bara störta fram och fixa det.

IRA har kommit på den enkla uppgiften att slu ut större delan av elnäten geom att skruva av oljebytar locken på transformatorer, nä all olja har runnit ut så blir apparatenöverhettat och då måste de andra tansformatorena fördela den kraften mellan sig, men möjligen så klara inte de andra transformatorerna av den extra kraften utan de går också sönder. De flesta bolagen och elbolagen lever på ett japansk systen "reservsystem" som går ut på att man köper in de nya reservdelarna först efter skadan och har ej några i reserv. Detta kan ta flera veckor för elbolagen att skaffa nya transformatorer. <------------------------------------------------------------ Grundat ur en gammal bok om terrorism, vet inte om detta funkar idag.......
Citera
2005-04-06, 19:20
Medlem
Görgey Lukácss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edstromski
Själv ärjag lite mer nyfiken på vilka grupper i Sverige som skulle kunna tänkas starta statskupp. Nazisterna övar väl redan för det, och jag kan tänka mig att KP/RKU är lite småsugna. Men vad finns det mer för grupper som kan tänkas använda våld för att på ett odemokratiskt sätt ta makten?

"Den säkerhetspolisiära verksamheten på författningsskyddets område är i första hand inriktad på åtgärder mot grupper av individer som visat att de är beredda att använda våld eller hot om våld i syfte att nå egen politisk vinning eller som kan befaras stödja sådana aktiviteter. Det gäller främst personer med kopplingar till vit makt-miljön och den autonoma miljön".
- Säpos verksamhetsberättelse 2002.

Här snackar vi inte statskupp utan alltså slagsmål på stan mellan käng-/slipsnazister och dagis-/voodomarxister.

PR-terrorism, dvs bränna upp bil utanför ryska ambassaden, sysslar Global Intifada med (frågan är om de fått uppmärksamhet som 'terrorister' utan sitt orientaliskt klingande namn).

De som, mig veterligen, öppet förespråkar revolution (en form av statskupp) är Kommunistiska partiet (fd KPMLr).

Ranta runt i skogen och leka krig gör väl en del nazister samt en grupp maoister.

Vad jag vet finns det dock inga kompetenta grupper eller miljöer som planerar eller har resurser för att försöka genomföra en statskupp. Rätt personer finns dock.
Citera
2005-04-07, 09:05
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
IRA har kommit på den enkla uppgiften att slu ut större delan av elnäten geom att skruva av oljebytar locken på transformatorer, nä all olja har runnit ut så blir apparatenöverhettat och då måste de andra tansformatorena fördela den kraften mellan sig, men möjligen så klara inte de andra transformatorerna av den extra kraften utan de går också sönder. De flesta bolagen och elbolagen lever på ett japansk systen "reservsystem" som går ut på att man köper in de nya reservdelarna först efter skadan och har ej några i reserv. Detta kan ta flera veckor för elbolagen att skaffa nya transformatorer. <------------------------------------------------------------ Grundat ur en gammal bok om terrorism, vet inte om detta funkar idag.......

Vet inte heller om det skulle kunna fungera idag. Men det är en bra idé som visar på att det ofta inte behövs en massa häftiga explosioner och liknande för att slå ut samhällviktiga funktioner. IT är sårbart som det redan är och mer och mer går att komma åt den vägen. Mikroorganismer i drickvatten är ett bra sätt med. (men risken finns där att man får befolkningen emot sig).
Stockholms Central är en av dom viktigaste knutpunkterna för tågtrafiken i Sverige och genom att slå ut den så skapas kaos. Hallsberg samma sak.
Citera
2005-04-07, 13:16
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Om man får nominera framtida statsråd och makthavare ur moderatorgänget så förordar jag Lady Tiera som efterträdare till Marita Ulvskog.

komplimang, sarkasm eller förolämpning?
Citera
2005-04-07, 16:51
Bannlyst
Citat:
Vet inte heller om det skulle kunna fungera idag. Men det är en bra idé som visar på att det ofta inte behövs en massa häftiga explosioner och liknande för att slå ut samhällviktiga funktioner. IT är sårbart som det redan är och mer och mer går att komma åt den vägen. Mikroorganismer i drickvatten är ett bra sätt med. (men risken finns där att man får befolkningen emot sig). Stockholms Central är en av dom viktigaste knutpunkterna för tågtrafiken i Sverige och genom att slå ut den så skapas kaos. Hallsberg samma sak.
Jag tror att jag läste det i SAS från ökenkrigare till ghostforce av Ken Connor jag rekomenderar den boken..

Mikroorganismer i driksvatten tror jag inte är så troligt pga av att man klorerar vattnent, men annars så är mikroorganismer bra, förutom att det sprid så lätt.

Men ett ställe som är betydligt bättre på att sprida mikroorgansimer är tunnelbanan, dels för att det är svalt och det finns inget solljus och att det är så många folk som förflyttar sig där. Under 60-talet så bedrev den amerikanska armén ett experiment om hur bra mikroorgansimer sprids i halv slutna utrymmen tex tunnelbanan. Inom http://www.americasveterans.org/news/082503b.html
Citera
2005-04-07, 17:47
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
Jag tror att jag läste det i SAS från ökenkrigare till ghostforce av Ken Connor jag rekomenderar den boken..

Mikroorganismer i driksvatten tror jag inte är så troligt pga av att man klorerar vattnent, men annars så är mikroorganismer bra, förutom att det sprid så lätt.

Men ett ställe som är betydligt bättre på att sprida mikroorgansimer är tunnelbanan, dels för att det är svalt och det finns inget solljus och att det är så många folk som förflyttar sig där. Under 60-talet så bedrev den amerikanska armén ett experiment om hur bra mikroorgansimer sprids i halv slutna utrymmen tex tunnelbanan. Inom http://www.americasveterans.org/news/082503b.html

Men om man nu ska göra en statskupp så är det bara dumt att utsätta befolkningen för sådant som du beskriver i tunnelbanan. Det gäller att få folket med sig och det går bara då man först har fått ner landet på knä genom riktade sabotage gång på gång mot viktiga samhällsfunktioner och viktiga beslutsfattare inom landet. Och folket märker att den sittande regeringen inte kan skydda folket emot det.

Om du gör så som att sprida gift eller dylikt och därigenom dödar en massa civilbefolkning så får du motsatt effekt. Genom att vinna civilbefolkningens stöd så vinner du deras sympati och kan erhålla mat och skydd för cellerna och i slutändan det fulla stödet från civilbefolkningen. Och när väl du ta över så blir det en "oblodig" statskupp. För du vet ju inget om det som har hänt innan.
Citera
2005-04-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Det största problemet idag skulle vara en risken för en utländsk militär intervention. Om bara rätt tillfälle ges, typ 3e världskriget, så tror jag att det är fullt möjligt. Att underkluva folket kommer att bli det minsta bekymret.

sant men folket är definitivt inte ett litet problem därför skulle det vara näst intill omöjligt, såvida man inte har folket med sig (såsom hitler) men för det krävs ju väldigt speciella omständigheter (såsom hitler)
Citera
2005-04-07, 18:35
Bannlyst
Citat:
Om du gör så som att sprida gift eller dylikt och därigenom dödar en massa civilbefolkning så får du motsatt effekt. Genom att vinna civilbefolkningens stöd så vinner du deras sympati och kan erhålla mat och skydd för cellerna och i slutändan det fulla stödet från civilbefolkningen. Och när väl du ta över så blir det en "oblodig" statskupp. För du vet ju inget om det som har hänt innan.

Man kan ju göra så att man tar sig till makten med demokratiska medel. Sedan kör på smådjur i tunnelbanan, och skyller på terrorister. Detta kan man sedan använda det för att instifta mass sköna lagar *host*Patriot Act*host*, och vips sitter man på enväldigt, odemokratisk makt.
Citera
2005-04-07, 19:14
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj
Man kan ju göra så att man tar sig till makten med demokratiska medel. Sedan kör på smådjur i tunnelbanan, och skyller på terrorister. Detta kan man sedan använda det för att instifta mass sköna lagar *host*Patriot Act*host*, och vips sitter man på enväldigt, odemokratisk makt.

Jopp lagar kan vara bra om man själv får stifta dom
Citera
2005-04-07, 19:36
Bannlyst
Citat:
Men om man nu ska göra en statskupp så är det bara dumt att utsätta befolkningen för sådant som du beskriver i tunnelbanan. Det gäller att få folket med sig och det går bara då man först har fått ner landet på knä genom riktade sabotage gång på gång mot viktiga samhällsfunktioner och viktiga beslutsfattare inom landet. Och folket märker att den sittande regeringen inte kan skydda folket emot det.

Men jag hammnade tyvärr lite utanför ämmnet och kom in på terrorism istället, hoppas att ni förlåter mig.

Som svar till njurpaj, så säger jag att USA vågar helt enkelt inte förolämpa sina medborgare genom att påstå att de har en kålrots intelligens och skyller därför istället på landets säkerhet när de stiftar sådahär strikta lagar som i det närmaste låter staten kontrollera allt över invårnarnas liv. Kanske USA håller på att bli ett Big Brother samhälle?

Men vad vet jag? Jag bara spekulerar om detta ämmen, för jag kan inte ett dyft om detta...
Citera
2005-04-07, 19:39
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag umgicks med ett gäng fullblodsdårar som i slutet på åttiotalet hade långt framskridna planer på en stadskupp i Sverige. Det handlade om kidnappning av kungahuset, stormning av riksdagshuset, och sprängning av broar och polishus i centrala Stockholm.
Citera
2005-04-07, 19:46
Medlem
Rolzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag umgicks med ett gäng fullblodsdårar som i slutet på åttiotalet hade långt framskridna planer på en stadskupp i Sverige. Det handlade om kidnappning av kungahuset, stormning av riksdagshuset, och sprängning av broar och polishus i centrala Stockholm.

Hur gick det för dom då ? inge vidare verkar det ju som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in