Citat:
Ursprungligen postat av Ender
Nibbler, Nibbler, Nibbler, sitter du fortfarande och planerar sånt här?
Jag är inte en sådan idiot som nibbler, som anstränger sig för att råna kiosker för saker han kan råna en bank för. Men möjligen så valde jag fel mål i min "misslyckade" plan, men principen är desamma.
Problemet för de flesta terrorister och millitära nybörjare är att de har med sig för lite ammunition, men man skall alltid överskatta
allt, vad som helst kan hända. Men skulle isåfall utrusta varje soldat med ca 10magasin per "soldat", de flesta "soldater" är inte super experter på att skjuta så de kanske träffar 3-6 skott av tio på 20m håll.
En cowboy i en hollywood film kanske klarar av att döda en man med varje kula han skjuter med sin puffra, tom på flera hundra meters håll, men verkligheten är inte alls på det viset.
Den effektiva skottvidden för en pistol är bara 10-20m (1985). Kulan kan gå mycket längre, men för att faktisk träffa ett mål behöver man ett kort avstånd, stor skicklighet och massor med övning.
Med en Karashnikov krävs inte så mycket skicklighet, men ändå så måste man stå inom 30-50m och fortfarande krävs det massor med övning.
Angriparen vill inte vara på ett nära avstånd, för då minskar deras chanser att komma undan. Det är därför mordförsök vanligen skett med bomber. Därnest skull angriparen välja ett vapen med lång räckvidd i stil med ett raketgevär, i synnerhet mot pansarbilar.
Fort följer.....