Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Jalla araaab eyo våranz Tabbzy! Svenska i dina öron med andra ord!
Om alla får hitta på egna ord så finns det snart ingen svenska, det kanske du fattar? Språkregler finns där av ett skäl och det är bara okunniga tonåringar som leker sönder det svenska språket.
Ett språk som är levande måste utvecklas men det betyder inte att varenda ord som någon liten fjortis hittat på är korrekt svenska.
Nu är det ju så att alla får hitta på egna ord, så har det alltid varit...
Språkregler är väldigt flexibla när det kommer till anpassning av "nyord" och fungerar egentligen mer som riktlinjer än verkliga regler i avseendet
språkutveckling.
Just nu genomgår de flesta språk en extrem utveckling.
Mycket tack vare nya arenor för språket (Till exempel internetforum, sms, sociala medier och liknande.) som inte existerat tidigare och eftersom dessa i väldigt stor grad används av yngre människor är det även dessa som leder språkutveckling för tillfället. Så var ligger problemet med att det är "okunniga tonåringar" som gör det?
Jag är själv närmare fyrtio än trettio men jag har inga planer på att "fixera" mitt språk så att det inte följer med samhället runt omkring mig. Att leka med språket är det inte bara "okunniga tonåringar" som har gjort, det var även något som både Tage Danielsson och Cornelis Vreeswijk höll på med och blev minst sagt uppskattade för.
Flera av de ord som är extremt vanliga idag (Om än som slanguttryck men ändå vedertagna.) så som "
cool" och "
hipp" har sitt ursprung i jazzen, men det är ingen som protesterar mot dem idag; trots att de också var "låtsasord" från "okunniga tonåringar" när de kom.
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Lite roligt att du tar upp detta ämne just nu. Jag skickade häromdan ett PM till en trådskapare och frågade om jag fick ändra hens rubrik. Jag brukar alltid fråga innan - vill inte editera något utan TS' godkännande. Dock lägger jag till info i rubriken ibland och avslutar med /mod.
edit: Språkfel stör mig verkligen

Varför skulle det vara ett språkfel om det är det ord TS i den omtalade tråden själv har valt och folk förstår vad som avses?
Lite kul att du stör dig på "språkfel" men använder "
hen"...
------------------------------------------------------------------------------------
Med tanke på att tråden med den otydliga rubriksättningen har 323 289 visningar så är rubriken troligtvis inte ett reellt problem...