Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-09, 13:01
Bannlyst
Tröttnade tidigt på rubriken till en tråd i MP&K och när jag första gången rapporterade den såg jag att jag inte var den förste att göra detta. Nu har jag för andra gången rapporterat rubriken men trots att jag ställde frågan om varför rubriken inte ändras, så lyser alla former av svar på denna fråga med sin frånvaro.

Den aktuella tråden heter Bilder på våran Tabby! och finns ett flertal liknande trådrubriker i andra forumdelar. Vadå våran? Att våran inte ens är ett svenskt ord är en annan sak men varför tillåts rubriker med missledande text för? Och inte ens när man påpekar detta så ändras de?

Är Tabby min? Eller Ånkelgunnars? Vadå vår Tabby? Vems Tabby? Är det inte Tabbys föräldrars Tabby?

Svaret på detta är jag mycket intresserad av! Någon moderator som har lust att ventilera?

Ett par exempel:

Bilder på våran Tabby! https://www.flashback.org/t1140212

Tråden om allas vår Carolina Gynning https://www.flashback.org/t233971

Citat från våran kung Carl-Gustaf! https://www.flashback.org/t184347
(den kanske inte är så extremt fel som de andra men ändå rent värdelös rubrik)

Och för den som vill gråta så är det bara att söka på det påhittade ordet "våran" så kommer många smärtsamma träffar upp på FB.
Citera
2012-10-09, 13:24
Medlem
Odd3lishs avatar
Men att man orkar lägga energi och bry sig om alla rubriker. Skit i att kolla på den tråden om du nu blir så trött på det. Man behöver inte vara så förbannat petig på ett forum.
Citera
2012-10-09, 13:30
Bannlyst
Vissa gillar att sär skriva, andra gillar att leka balla och jag gillar att rapportera inlägg och sånt som jag tycker försämrar FB. Och då borde man ju åtminstone kunna förvänta sig ett svar från aktuell moderator kan man tycka. Lite hyfs borde det väl finnas?
Citera
2012-10-09, 13:31
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Ja tråden har blivit rapporterad ett par gånger förr men du kan inte se alla anledningar och det var inte enbart gällande 0.01 (rubrik)
Sedan kan jag inte se hur den skulle vara så otydlig när det finns mycket värre exempel.
Citera
2012-10-09, 13:43
Bannlyst
Tänk att det skulle krävas en ny tråd för att få svar på varför rubriken inte ändrats

Finns säkert många andra värre exempel på rubriker men alla kanske inte är rapporterade? Och varför är Bilder på våran Tabby! en så fin rubrik? Vore det inte lätt att bara tipp-exa "våran" så blir ju rubriken direkt mycket mer vettig?

Jag undrar annars vad vi har med Tabby att göra, varför är Tabby vår? (eller "våran")
Citera
2012-10-09, 13:54
Medlem
Odd3lishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McIlroy
Vissa gillar att sär skriva, andra gillar att leka balla och jag gillar att rapportera inlägg och sånt som jag tycker försämrar FB. Och då borde man ju åtminstone kunna förvänta sig ett svar från aktuell moderator kan man tycka. Lite hyfs borde det väl finnas?

På vilket sätt gör du FB bättre då? Genom att gnälla på alla andra?

Som om du vore så jekla perfekt, att ordmärka allt och alla är bara lame.
Citera
2012-10-09, 13:54
Medlem
mcphers avatar
Alltså, våran kung är ju inte fel?
Ta rubrikerna med en nypa salt, istället.
Citera
2012-10-09, 13:55
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Tänk att det skulle krävas en ny tråd för att få svar på varför rubriken inte ändrats

Finns säkert många andra värre exempel på rubriker men alla kanske inte är rapporterade? Och varför är Bilder på våran Tabby! en så fin rubrik? Vore det inte lätt att bara tipp-exa "våran" så blir ju rubriken direkt mycket mer vettig?

Jag undrar annars vad vi har med Tabby att göra, varför är Tabby vår? (eller "våran")
Nu är jag inte moderator i forumet M,P&K och har inte tagit emot dina rp;s eftersom vi bara får rp från de forum vi modererar.
Så vill du ha ett konkret svar på frågan varför rubriken inte ändras får du vända dig till de som modererar det forumet.Vi andra kan bara spekulera i varför rubriken inte kräver någon ändring.
Citera
2012-10-09, 15:59
Bannlyst
Vad är det du reagerar på? Att rubrik inte är grammatiskt korrekt?
Citera
2012-10-09, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcpher
Alltså, våran kung är ju inte fel?
Ta rubrikerna med en nypa salt, istället.
1. Ordet "våran" finns inte, det är bara ett obildat ungdomsord
2. Vadå vår kung? Lider TS av schizofreni och talar om sig själv i tredje person? Kalle är inte allas kung.
Citat:
Ursprungligen postat av buskar
Vad är det du reagerar på? Att rubrik inte är grammatiskt korrekt?
Till viss del men huvudpoängen är att TS försöker antyda att Tabby tillhör oss, vilket är allt annat än korrekt. Ordet "våran" och "vår" ska inte finnas där överhuvudtaget.
Citera
2012-10-09, 22:32
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
1. Ordet "våran" finns inte, det är bara ett obildat ungdomsord
2. Vadå vår kung? Lider TS av schizofreni och talar om sig själv i tredje person? Kalle är inte allas kung.

Till viss del men huvudpoängen är att TS försöker antyda att Tabby tillhör oss, vilket är allt annat än korrekt. Ordet "våran" och "vår" ska inte finnas där överhuvudtaget.

Du verkar inte ha fått med dig hur språket fungerar...
Användarna av språket bestämmer vilka ord som finns, eftersom det finns folk som använder ordet "våran" så finns ordet. Det är faktiskt inte svårare än så.

För att förtydliga hur det ligger till får du ett par citat från språkrådets hemsida och en källa på det:

"De flesta svenskar tror att det är någon annan som bestämmer över språket. Kanske Svenska Akademien? Och de ord som är riktiga att använda, ja det måste ju vara de som står i Akademiens ordlista. Men sanningen är att det nästan alltid är vanliga människor, sådana som du, som hittat på eller börjat använda ett ord."

"Många tror att det är de ord som står i Akademiens ordlista som är ”godkända” att använda, och att det således är dem folk borde använda. Men det är snarare så att SAOL innehåller de ord folk använder; redaktionen gör frekvensberäkningar och plockar in ord som används mycket – och tar bort dem som används för lite."

http://www.sprakradet.se/2033

Lycka till och fortsätt berika det svenska språket; även om det blir i form av rubriksättningar på Flashback...
Citera
2012-10-09, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du verkar inte ha fått med dig hur språket fungerar...
Användarna av språket bestämmer vilka ord som finns, eftersom det finns folk som använder ordet "våran" så finns ordet. Det är faktiskt inte svårare än så.

För att förtydliga hur det ligger till får du ett par citat från språkrådets hemsida och en källa på det:

"De flesta svenskar tror att det är någon annan som bestämmer över språket. Kanske Svenska Akademien? Och de ord som är riktiga att använda, ja det måste ju vara de som står i Akademiens ordlista. Men sanningen är att det nästan alltid är vanliga människor, sådana som du, som hittat på eller börjat använda ett ord."

"Många tror att det är de ord som står i Akademiens ordlista som är ”godkända” att använda, och att det således är dem folk borde använda. Men det är snarare så att SAOL innehåller de ord folk använder; redaktionen gör frekvensberäkningar och plockar in ord som används mycket – och tar bort dem som används för lite."

http://www.sprakradet.se/2033

Lycka till och fortsätt berika det svenska språket; även om det blir i form av rubriksättningar på Flashback...
Jalla araaab eyo våranz Tabbzy! Svenska i dina öron med andra ord!

Om alla får hitta på egna ord så finns det snart ingen svenska, det kanske du fattar? Språkregler finns där av ett skäl och det är bara okunniga tonåringar som leker sönder det svenska språket.

Ett språk som är levande måste utvecklas men det betyder inte att varenda ord som någon liten fjortis hittat på är korrekt svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in