Citat:
Ursprungligen postat av Code-Geass
jag tror inte att jag ska göra massa snabba pengar på börsen, det jag vill göra är att sätta en del av mina pengar på spel för att testa min tes och mitt phsyke. jag har studerat börsen i 6 månader nu och min battleplan ser ut så här:
1. trendanalys
2. analysera vilken trend gruppen har
3 dottersbolags trendanalys
4. ha koll på nyhetsflöden och olika indikatorer som påverkar
5. ha ett klart o tydligt mål med den positionen jag tar
6. om min position går under 5% går ja ur
7. ha koll på brytpunkter och volym avvikelser
6 månader är för kort tid. Du behöver snarare år på dig för att förstå börsen. Senaste tiden har det varit mycket positivt (inte minst i USA), men den som varit med ett tag vet att det fort kan ändras.
Vad har du tänkt att köpa för produkter? Bull och Bear-instrument? Aktier? Certifikat?
Själv tror jag du gör det för avancerat för dig. Välj istället ut historiskt bra bolag och se mer långsiktigt på det hela. Att sälja en aktie som gått ner 5 % bara för att följa principen är idioti och kommer till slut att urholka ditt kapital. Hela börsen är ett tjuv och rackarspel i det korta perspektivet och det är få som faktiskt vinner nåt, även om det låter enkelt.
En annan sak man får tänka på är alla courtagekostnader. Det är jättedyrt att hoppa in och ut ur positioner hela tiden.