2013-12-03, 15:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Vi har verkligen gått långt när det gäller vad som ses som rimligt tvivel vid mordfall i Sverige. För långt kan man tycka i sådana här fall. Det verkar helt klarlagt att det är de åtalade som mördat Mikael Johansson. Att det efter det att de befunnit sig i huset skulle dyka upp en okänd gärningsman som begick brottet verkar helt osannolikt.
Citera
2013-12-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi har verkligen gått långt när det gäller vad som ses som rimligt tvivel vid mordfall i Sverige. För långt kan man tycka i sådana här fall. Det verkar helt klarlagt att det är de åtalade som mördat Mikael Johansson. Att det efter det att de befunnit sig i huset skulle dyka upp en okänd gärningsman som begick brottet verkar helt osannolikt.

Tror du dom hade kunnat fällas om brottet hänt långt bakåt i tiden?
Citera
2013-12-04, 00:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Tror du dom hade kunnat fällas om brottet hänt långt bakåt i tiden?
Hur menar du då?
Citera
2013-12-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hur menar du då?

Kanske missförstod dig... vill du utveckla hur du menade?
Citera
2013-12-16, 16:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Kanske missförstod dig... vill du utveckla hur du menade?

Vad jag menade var att förr i tiden var synen på rimligt tvivel, i den mån begreppet ens tillämpades, mindre strikt och indiciebevisning av den här typen kunde räcka för en fällande dom. Det är bra att rättssäkerheten har ökat och att man hellre friar än fäller, men i vissa fall kanske det gått för långt då man inte får dra rimliga slutsatser baserat på omständigheter. Det är förstås svårast tänkbara balansgång.
Citera
2014-01-22, 00:01
Bannlyst
Uddevalla är en liten kommun (48000 inv) mord som inehåller tortyr mord av småbarnspappa sker kanske vart 15 år.

Vad jag har förstått så är dessa 2 dömda av folk i stan men frikända mördare brist på bevis.

Dom kommer alltid vara måltavlor för hat i U.a Bo var varken med i ett gäng eller kriminell bara en vanliga stackars missbrukare/ klappade på sin brud på fyllan. Det var fel är det dödsstraff på det?
Citera
2014-03-21, 10:58
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirrtyfingers
Uddevalla är en liten kommun (48000 inv) mord som inehåller tortyr mord av småbarnspappa sker kanske vart 15 år.

Vad jag har förstått så är dessa 2 dömda av folk i stan men frikända mördare brist på bevis.

Dom kommer alltid vara måltavlor för hat i U.a Bo var varken med i ett gäng eller kriminell bara en vanliga stackars missbrukare/ klappade på sin brud på fyllan. Det var fel är det dödsstraff på det?
De gör ju inte just den saken bättre genom att gå omkring och skrävla om det. Ödmjukhet eller tillbakadragenhet är inte riktigt den släktens paradgren.
Citera
2014-03-21, 21:23
Medlem
LeffeOes avatar
Citat:

Du har tyvärr lite fel UA har enl SCB:
"Folkmängd 53 025 (2013-12-31)[2] 44:e största (av 290)"
ONT De misstänkta är ena riktiga tattare som förr eller senare få sina fiska varmare av lokalbefolkningen.
Citera
2014-04-06, 03:37
Medlem
Citat:

Han spöade på henne flera gånger, våldtog henne och mordhotade henne. Han åkte dit för grov kvinnofridskränkning och hade besöksförbud. Vet inte om jag tycker han var så rar och oskyldig..
Citera
2014-07-20, 02:02
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Den åtalade 21-åringens mamma var kallad som vittne, då hon tidigt i utredningen lämnade uppgifter till polisen som gjorde att de två nu åtalade greps. Hon valde att inte vittna, vilket hon har rätt att avstå från, då det gäller en nära anhörig. Det gjorde också att åklagaren inte fick använda hennes uppgifter i de förhör som senare gjordes med den polis som tog emot hennes vittnesmål.

Det här tycker jag låter konstigt. Vi har väl fri bevisvärdering i Sverige, och det hon sagt har hon ju bevisligen sagt?
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.1942825-mammans-uppgifter-far-inte-anvandas

Ingen länk till FUP eller domar fungerar, för mig i alla fall.
Citera
2014-07-29, 09:09
Medlem
silbersky007s avatar
http://m.bohuslaningen.se/Default.aspx?pageid=1135&parentid=0&link=1.3327125

Misstänkta för mord får skadestånd
08:15 UDDEVALLA
Två män som misstänktes för mord har fått skadestånd av Justitiekanslern.
De två männen åtalades för ett mord och mordbrand i Hässleröd i Uddevalla under hösten 2012. Männen friades dock av både tingsrätt och hovrätt.
Under tiden som rättsprocesserna pågick var männen häktade och frihetsberövade. Därför har de rätt till skadestånd för häktningstiden. JK har nyligen beslutat att ge 200 000 kronor var till de båda misstänkta männen.
Citera
2014-07-29, 09:40
Medlem
Nu ska det pundas så det står härliga till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in