2012-10-08, 15:40
Medlem
Jag har idag en s:t bernhardshund som vi älskar, men hon är ett riktigt måndagsex. Hon har brutit armbågen, öroninflamationer i massor, m.m. och nu senast kondrom, godartad brosktumör. Nu fick de inte bort allt så den kommer troligtvis växa tillbaka igen, och då är nog tyvärr dags att tänka på att undvika fortsatt plåga.

Men min fråga avser finns det någon annan hundras som är ungefär som sankt bernhard (min uppfattning om vår hund);

Lugn
Väldigt sällskaplig (förstår ej konceptet att rymma), stor knähund
Helt befriad från jakt
Intelligent
På sin vakt men inte farlig eller jobbig med välkomnade främlingar
Kan göra sig väldigt liten i förhållande till storleken

Vi skulle gärna köpa en till st bernhard men jag funderar om det finns någon annan ras som inte är så "sönderavlad". Har ni några förslag? Tänkte skaffa en valp innan vår eventuellt går bort. Har inga problem att ha två hundar, men då skall kanske inte bägge vara gigantiska.
Senast redigerad av Altec 2012-10-08 kl. 16:07.
Citera
2012-10-08, 15:53
Medlem
Defunctuss avatar
Polaren har en blandras: S:T Bernard - Akida.

Riktigt mysig tjej, ser ut som en liten S:t Bernard med spetsigt ansikte.
Citera
2012-10-08, 16:01
Medlem
triasperiods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Jag har idag en s:t bernhardshund som vi älskar, men hon är ett riktigt måndagsex. Hon har brutit armbågen, öroninflamationer i massor, m.m. och nu senast kondrom, godartad brosktumör. Nu fick de inte bort allt så den kommer troligtvis växa tillbaka igen, och då är nog tyvärr dags att tänka på att undvika fortsatt plåga.

Men min fråga avser finns det någon annan hundras som är ungefär som sankt bernhard (min uppfattning om vår hund);

Lugn
Väldigt sällskaplig (förstår ej konceptet att rymma), stor knähund
Helt befriad från jakt
Intelligent
På sin vakt men inte farlig eller jobbig med välkomnade främlingar
Kan göra sig väldigt liten i förhållande till storleken

Vi skulle gärna köpa en till st bernhard men jag funderar om det finns någon annar ras som inte är så "sönderavlad". enHar ni några förslag? Tänkte skaffa en valp innan vår eventuellt går bort. Har inga problem att ha två hundar, men då skall kanske inte bägge vara gigantiska.
Berner sennen. Stor, lugn, vänlig, lojal.
Inte lika reserverad som en st bernard heller, och friskare över lag. Även leonberger borde funka.
Citera
2012-10-08, 16:08
Medlem
triasperiods avatar
Då får du iofs två stora, men det är ju egentligen inget problem tycker jag.
Å andra sidan om du väljer tik så är ju inte berner så våldsamt stor i mitt tycke
Citera
2012-10-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
Berner sennen. Stor, lugn, vänlig, lojal.
Inte lika reserverad som en st bernard heller, och friskare över lag. Även leonberger borde funka.

Har aldrig träffat en Berner sennen, på riktigt. De är fantastiskt vackra, enda jag känner är att jag skulle vilja undvika långhårig ras, vår bernhard är korthårig. Jag skall läsa på om dessa.
Citera
2012-10-08, 16:54
Medlem
Enligt denna artikel verkar Berner Sennen var mycket bättre, avseende sjukdom, än st Bernhard: http://hundtips.webbs.se/hund/Bilder/Valj_ratt_hundras.jpg
Citera
2012-10-08, 18:23
Medlem
triasperiods avatar
Citat:
Enligt denna artikel verkar Berner Sennen var mycket bättre, avseende sjukdom, än st Bernhard: http://hundtips.webbs.se/hund/Bilder/Valj_ratt_hundras.jpg
Ja, det är vad jag hört också. Fast jag har dålig koll på rasbundna sjukdomar ärligt talat, men sånt kan man ju ta reda på.
Men dom är ju långhåriga då som sagt, och så även leonberger.
Citera
2012-10-08, 18:29
Medlem
Anti-WOGs avatar
Leonbergerger eller Ridgeback hade jag valt. Båda är lugna och fina familjehundar.
Vill du även att den ska fungera som vakthund så hade jag valt Ridgebacken, den är även otroligt barnkär också.
Citera
2012-10-08, 21:16
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defunctus
Polaren har en blandras: S:T Bernard - Akida.

Antar att det är akita som avses?

Andra stora lufsar är newfoundland, old english sheepdog, pyrenéer och landseer. Med kort hårlag har du mastifferna, tex Dogue de bordeaux och bullmastiff, samt grand danois.
Citera
2012-10-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Andra stora lufsar är newfoundland, old english sheepdog, pyrenéer och landseer. Med kort hårlag har du mastifferna, tex Dogue de bordeaux och bullmastiff, samt grand danois.

Nu var det inte "stora hundar" jag frågade om utan vilka hundraser har liknande egenskaper.

Och till listan av önskvärda egenskaper kan läggas lättskött päls läggas till.

Idag har vi dock fått domen, hon har inte många dagar kvar.
Citera
2012-10-09, 13:22
Medlem
triasperiods avatar
Citat:
Nu var det inte "stora hundar" jag frågade om utan vilka hundraser har liknande egenskaper.

Och till listan av önskvärda egenskaper kan läggas lättskött päls läggas till.

Idag har vi dock fått domen, hon har inte många dagar kvar.
Då går iallafall alla mastiffer bort... Men det visste du kanske redan
Citera
2012-10-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triasperiod
Då går iallafall alla mastiffer bort... Men det visste du kanske redan

Nu var jag extremt otydlig, jag har absolut inget emot en stor hund, så länge den får plats i vår bil. Men storleken är inget jag söker, utan egenskaperna, och om dessa bara finns hos stora hundraser då må det vara så.

Såg en Cane Corso, som såg fantastiskt fin ut, men verkar vara lite väl tuff, är det nån som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in